-
شماره ركورد
27106
-
پديد آورنده
مسعود طالبي
-
عنوان
تاثير آموزش گروهي و آموزش دو نفره درسكار محور بر ارتقاء توان گفتاري زبان آموزان زبان انگليسي و تمايل آنها به ارتباط با ديگران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات خارجي
-
سال تحصيل
1401
-
تاريخ دفاع
1401/2/27
-
استاد راهنما
دكتر شهين واعظي
-
استاد مشاور
دكتر اسمعيل عبدالله زاده
-
دانشكده
تحصيلات تكميلي
-
چكيده
اين تحقيق صرفاً مربوط به تاثير آموزش گروهي و آموزش دو نفره درسكار محور بر ارتقاء توان گفتاري زبان آموزان زبان انگليسي و تمايل آنها به ارتباط با ديگران است. براي دستيابي به اهداف اين تحقيق، 60 زبان آموز مذكر سطح متوسطه يك آموزشگاه خصوصي در يك دوره آزمايشي 12 جلسه اي شركت نمودند. داوطلبان به دو كلاس 30 نفره) گروهي و دو نفره ( تقسيم شدند. پس از حصول اطمينان از يكسان بودن سطح زبان آموزان به وسيله آزمون نلسون ، برگه هاي پرسش نامه تمايل ارتباطي با ديگران و آزمون گفتاري سطح PET بين هر دو گروه به عنوان پيش آزمون توزيع شد. لازم به ذكر است كه مكالمات ضبط شده در آزمون گفتاري ، توسط دو تن از اساتيد با تجربه زبان بر اساس معيار وير (1993) نمره دهي شد. تمامي آموزش هاي استفاده شده در اين تحقيق از آموزش زبان درسكار محور اقتباس شده بود . در تمامي جلسات، با زبان آموزان كلاس گروهي كه متشكل از گروه هاي 5 نفره بودند، دروس از طريق تكاليف معنا دار و درسكار محور ارائه مي شد و دقيقا همان فعاليت ها در كلاس دو نفره محور نيز استفاده مي گرديد. در پايان جلسات آموزشي همان پرسشنامه و آزمون گفتاري اوليه به عنوان پس آزمون برگزار شد و محقق با مقايسه نتايج به دست آمده از پيش آزمون و پس آزمون، به مطالعه ي تفاوت هاي حاصله از اجراي اين دو تكنيك مختلف پرداخت. نتايج نشان دادند كه نه تنها آموزش گروهي و دونفره درسكار محور باعث ارتقاء توان گفتاري زبان آموزان ميشوند بلكه تمايل آنها را نيز براي ارتباط با ديگران افزايش مي دهند. همچنين بررسي يافته ها نشان مي دهد كه آموزش گروهي درسكار محور موثرتر از آموزش دونفره درسكار محور در ارتقاء تمايل گفتاري زبان آموزان ايراني است. دبيران و طراحان برنامه درسي ممكن است از اين تحقيق بهره بجويند. معلمان ميتوانند كار گروهي را در كلاس توسعه داده وسبب كاهش بي ميلي زبان آموزان براي شركت در فعاليت هاي گفتاري شوند و همچنين طراحان بودجه درسي ميتوانند رئوس مطالب را به گونه اي تهيه نمايند كه زبان آموز را به صحبت كردن ترغيب كند و نهايتا منجر به ايجاد زمينه هاي بهتر جهت رشد توان ارتباطي زبان آموزان گردد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/07/10
-
عنوان به انگليسي
The Effect of Cooperative and Paired-Work Task-Based Instructions on the EFL Learners’ Speaking Ability and Willingness to Communicate
-
تاريخ بهره برداري
5/17/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مسعود طالبي
-
چكيده به لاتين
This study was specifically concerned with the effect of cooperative and paired-work task-based instructions on the EFL learners’ speaking ability and willingness to communicate. To this end, sixty male intermediate learners in a language school participated in the experimental study for 12 sessions. The subjects were assigned to cooperative group (N=30) and paired-work group (N=30). After making sure about the homogeneity of the two groups via Nelson test, WTC questionnaire and the PET speaking test were administered to both groups as a pretest. The instructions used in this study were all adapted from Task-based Language Teaching. During all the sessions the students of the cooperative group practiced lessons as authentic and meaningful tasks in groups of five while in the paired-work group the same tasks were implemented, except for the fact that the students worked in pairs. At the end of the experiment, the same WTC questionnaire and the PET speaking test were again administered as the posttest. Then the researcher compared the results of pre-test and post-test scores to see whether the application of the tasks had affected the learners’ WTC and speaking ability. According to the statistical mean scores gained from pre and post test scores, it was found that not only cooperative and paired-work task-based instructions could both enhance the learners' speaking ability, but also their willingness to communicate was increased. Also the findings gained from independent samples t-test revealed that cooperative task-based instruction is more effective than paired-work task-based instruction on enhancing Iranian EFL learners' willingness to communicate. Teacher and syllabus designers may benefit from the findings of this study. Teachers can develop group works to remove the learners' reluctance to participate in the speaking activities and syllabus designers can also focus on more motivational communicative tasks to enhance the pupils' chance of participation.
-
كليدواژه هاي فارسي
آموزش گروهي , آموزش دو نفره درسكار , توان گفتاري , تمايل به ارتباط
-
كليدواژه هاي لاتين
Cooperative instruction , Paired-work instruction , Speaking ability , Task based language teaching , Task based language teaching
-
Author
Masoud Talebi
-
SuperVisor
Dr. Shahin Vaezi
-
لينک به اين مدرک :