-
شماره ركورد
27163
-
پديد آورنده
فاطمه نريمان نژاد
-
عنوان
طراحي مجموعه المان هاي شهري در راستاي ترغيب كاربران به بازديد از موزه هاي ايران با رويكرد مجازي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي صنعتي
-
سال تحصيل
1397-98
-
تاريخ دفاع
1400/08/30
-
استاد راهنما
ناصر كليني ممقاني
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
اِلمان شهري به مجموعه اشياي طراحي شده در فضاي شهري اطلاق ميگردد كه با هدف افزايش تعامل كاربران فضاي شهري (اقشار مختلف شهروندان) با محيط پيرامون خود، طراحي، ساخته و در محلهاي از پيش تعيين شده نصب ميگردد. موزهها نيز به عنوان يك سيستم بزرگتر، شامل المانهاي تاريخي و فرهنگي به منظور جذب گردشگر و شهروندان به منظور آموزش و ايجاد حس تعلق به مكان يا زمان مشخصي توسعه يافتهاند. طي سالهاي اخير نرخ بازديد از موزهها در كشور ايران و به طور مشخص شهر تهران به دلايل فرهنگي، اجتماعي و محيطي مانند شيوع بيماري كرونا و عواملي از اين دست كاهش معني داري را تجربه نموده است. از طرفي در همين زمان، تعريفي جديد براي ايجاد يك فضاي اجتماعي عمومي به نام موزه شهرها در كشورهاي پيشرو در حوزه موزهداري و گردشگريِ تاريخي، به جهت افزايش بازديد و آموزش اجتماعي شهروندان در راستاي ارتقاي سطح فرهنگ عمومي مطرح و مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر استخراج مولفههايي است كه ميبايست در طراحي يك المان شهري به منظور افزايش بازديد عمومي از موزه ها مدنظر قرار گيرند. براي تحقق اين موارد، پژوهش حاضر از روششناسي تفكر طراحي طي پنج مرحله استفاده نموده است. از مزايا و ويژگي هاي طرح حاضر مي توان به داشتن طراحي مستقل، قابليت استفاده توسط افراد مختلف با ويژگي هاي فيزيكي متفاوت، قابليت نصب در مكانهاي مختلف شهري و نيز توسعه نرمافزاري طرح اشاره نمود. مطلوبيت، كارآمدي، راحتي هنگام استفاده و خشنودي كاربران پس از استفاده از محصول از نتايج اين پژوهش است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/07/21
-
عنوان به انگليسي
Designing a collection of urban elements to encourage users to visit Iranian museums with a virtual approach
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه نريمان نژاد
-
چكيده به لاتين
Urban Elman refers to a set of objects designed in urban space that is designed, built, and installed in a predetermined area to increase the interaction of urban space users (different segments of citizens) with their surroundings. Museums have also been developed as a more extensive system, including historical and cultural elements to attract tourists and citizens to educate and create a sense of belonging to a particular place or time. In recent years, the rate of visits to museums in Iran and specifically Tehran has experienced a significant decrease due to cultural, social, and environmental reasons such as the prevalence of coronary heart disease and similar factors. On the other hand, a new definition has been proposed and used to create a public social space called the Museum of Cities in the leading countries in the field of museum management and historical tourism in order to increase visits and social education of citizens to promote public culture. The purpose of this study is to extract the components that should be considered in the design of an urban element to increase public visits to museums. The present study has used the methodology of design thinking in five stages. The advantages and features of the current design include having an independent structure, usability by different people with different physical characteristics, the ability to install in different urban locations, and also the development of design software. Utility, efficiency, ease of use, and user satisfaction after using the product are the results of this research.
-
كليدواژه هاي فارسي
موزه , المان شهري , ترغيب كاربر , طراحي محصول , موزه شهر
-
كليدواژه هاي لاتين
Museum , urban element , user persuasion , product design , city museum
-
Author
Fatemeh narimannezhad
-
SuperVisor
Nasser Koleini Mamaghani
-
لينک به اين مدرک :