-
شماره ركورد
27213
-
پديد آورنده
فاطمه ملكي
-
عنوان
ارائه مدل رياضي براي هماهنگي زنجيره تامين محصولات زوال پذير بر اساس سطح ارگانيك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1401-1402
-
تاريخ دفاع
1401/07/26
-
استاد راهنما
سعيد يعقوبي
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
اين پايان نامه يك زنجيره تامين دو سطحي شامل دو توليد كننده و يك خرده فروش را بررسي ميكند، به طوري كه دو توليد كننده در حال فروش محصولات فسادپذير مشابه به خرده فروش ميباشند كه پس از مدتي يكي از آنها در پي نياز جامعه اقدام به ارائه محصولات ارگانيك به خرده فروش ميكند. توليد كنندهي غير ارگانيك نيز ميداند كه به دليل نياز بازار و گرايش افراد به مواد غذايي سالم و ارگانيك سهم بازار خود را از دست خواهد داد. فلذا براي باقي ماندن در بازار رقابتي، تلاش براي فروش انجام ميدهد. پس توليد كنندهي غيرارگانيك سعي دارد با انجام تبليغات و تلاشهاي موثر در راستاي بازاريابي، سهم بازار خود را از افزايش دهد.
در اين تحقيق مدل توليد محصولات ارگانيك و چگونگي رقابت آن با محصولات مشابه غيرارگانيك در قالب مدل رياضي و موجودي ارائه شده كه در آن با استفاده از دو رويكرد به مسئله پرداخته شده است. در مدل اول تاثير ارگانيك بودن كالا بر روي فسادپذيري و سطح موجودي خرده فروش منعكس شده است. در واقع سطح ارگانيك توليد كننده بر روي فسادپذيري محصولات تاثير ميگذارد؛ به اين صورت كه با افزايش ارگانيك توليد محصولات نرخ فساد آنها افزايش مييابد و محصولات سريع تر فاسد ميشوند. در اين رويكرد مدل موجودي و تابع سود اعضاي زنجيره بررسي شده و رقابت بين توليد كنندگان با بازي نش بررسي شده است. همچنين در اين رويكرد حالت تصميم گيري اعضا به صورت متمركز و غير متمركز بررسي شده است و قراردادهايي براي هماهنگي زنجيره ارائه شده است كه اعضا را متقاعد ميسازد تا به صورت هماهنگ تصميم گيري نمايند. نتايج اين مدل نشان ميدهد كه توليدكننده ارگانيك سهم بازار و سود كمتري از توليدكننده غيرارگانيك خواهد داشت. در صورت تصميمگيري متمركز جزئي خردهفروش و توليدكننده ارگانيك نيز توليد كننده زيانده خواهد بود كه اين زيان با قراردادهاي جبران خواهد شد.
در مدل دوم به مسئلهي تاثير ارگانيك بودن توليد و ارگانيك بودن توزيع پرداخته شده است و در واقع تاثير ارگانيك بودن كالا در مرحلهي توليد و توزيع از هم جدا شده است. در اين مدل تصميمگيري در رابطه با سطح ارگانيك توليد محصولات با توليدكننده ارگانيك و تصميمگيري در رابطه با سطح ارگانيك توزيع محصولات با خردهفروش ميباشد. در واقع خردهفروش در مرحله توزيع تصميمگيري مينمايد كه از نگهدارنده استفاده نمايد يا خير. اين موضوع در مدل رياضي منعكس شده است و ارگانيك توليد و توزيع از هم جدا شده است. در اين مدل نيز حالت غير متمركز با بازي نش بين اعضاي زنجيره بررسي شده است و حالت متمركز براي اين زنجيره در نظر گرفته شده است. همچنين در اين حالت نيز توليدكننده در حالت توليد ارگانيك سهم بازار و سود كمتري از توليدكننده با تلاش براي فروش خواهد داشت.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/03
-
عنوان به انگليسي
A mathematical model for perishable supply chain coordination based on organic level
-
تاريخ بهره برداري
10/18/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه ملكي
-
چكيده به لاتين
This thesis investigates a two-echelon supply chain including two manufacturers and a retailer. That two manufacturers are selling similar deteriorating products to the retailer, and after a while, one of them starts manufacturing organic products (OPs) for retailers. The non-organic manufacturer (NOM) also knows that he will lose his market share due to market demand and people's tendency towards healthy and organic food, but for reasons such as the lack of organic production infrastructure, he does not intend to produce OPs at the moment. Therefore, to remain in the competition, he decides to focus on sales efforts to attract customers. So, the NOM is trying not to lose his market share and even increase it with the sales effort.
In this research, the production model of OPs and how it competes with similar non-organic products (NOP) is presented in the form of a mathematical and inventory model, in which the problem is addressed using two approaches. In the first approach, the impact of the OP on perishability and the retailer's inventory level is reflected. The organic level affects the perishability of products; In this way, with the increase in the organicity of the products, the deterioration rate of the products also increases and the products deteriorate faster. In this approach, the inventory model and the profit function of the chain members have been investigated, and the competition between manufacturers has been investigated with the Nash Game. Also, in this approach, the members' decision-making mode has been examined in a centralized and decentralized manner, and contracts for chain coordination have been presented that convince the members. The results of this approach show that the organic manufacturer will have a lower market share and profit than the NOM. In case of a partial centralized decision, the OM will also be losing his profit, and this loss will be compensated by contracts.
In the second approach, the issue of the effect of organic production and organic distribution has been addressed, and in fact, the effect of OPs in the production and distribution stages has been separated. In this approach, decision-making regarding the organic level of product production is with the OM, and decision-making regarding the organic level of product distribution is with the retailer. The retailer decides whether to use the retainer or not during the distribution phase. With the increase of organic production, the perishability of products decreases, and with the increase of organic distribution, the perishability of products increases. This issue is reflected in the mathematical model and organic production and distribution are separated. In this approach, the decentralized state with the Nash Game between the chain members has been investigated and the centralized state has been considered for this chain. Also, in this case, the manufacturer in the organic production state will have a lower market share and profit than the NOM.
-
كليدواژه هاي فارسي
زنجيره تامين دو سطحي , محصولات فسادپذير , قرارداد در زنجيره تامين , بازي نش , هماهنگي در زنجيره تامين , محصولات ارگانيك , ارگانيك توليد , ارگانيك توزيع , تلاش براي فروش
-
كليدواژه هاي لاتين
Two-echelon supply chain , Deteriorating products , Contract in supply chain , Nash game , Coordination in supply chain , Organic products , Organic Production , Organic distribution , Sales effort
-
Author
Fateme Maleki
-
SuperVisor
Saeed Yaghoubi
-
لينک به اين مدرک :