-
شماره ركورد
27350
-
پديد آورنده
مريم صادقي مشتقين
-
عنوان
طراحي راهكارهاي مصونيتيابي دانشآموزان براي حضور در فضاي مجازي در شرايط كرونايي و استفاده از سيستم آموزش الكترونيكي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت- مديريت MBA ـ استراتژي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/6/21
-
استاد راهنما
عليرضا علي احمدي جشفقاني
-
دانشكده
دانشكده مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات موجب تسهيل در استفاده از فضاي مجازي شده و كاربردهاي آن با شتاب در حال افزايش است. در شرايط فعلي توجه اصلي بر توسعه فناوري اطلاعات متمركز است؛ درحاليكه به مسائل نوظهور در حوزه آسيبهاي اجتماعي ناشي از پيامدهاي توسعه اين فناوري كمتر توجه ميشود. الزام استفاده از فناوري اطلاعات از جمله سيستم آموزش الكترونيكي در مواردي مانند همهگيري ويروس كرونا، آلودگي هوا و ... ، لزوم ارائه راهكارهاي مناسب و مطلوب در اين حوزه را تشديد ميكند. در تحقيقات مختلفي كه از سوي پژوهشگران صورت گرفته است، به مسائل نوظهوري كه از اثرات اين فناوري پديد آمده است اشاره شده است، اما تاكنون تحقيقي جدي كه اثرات مستقيم فضاي مجازي را بر روي مولفههاي آموزشي و فرهنگي اندازهگيري و ارزيابي كند مورد توجه نبوده است. لذا شناخت صحيح و درك كامل از تمامي ابعاد و مولفههاي تاثيرگذار فناوري فضاي مجازي براي اين كار امري كاملاً ضروري است. هدف اين تحقيق شناسايي مولفههاي آسيبپذيري دانشآموزان در فضاي مجازي و ارائه راهكارهاي كنترل و كاهش آنها است. سوال اصلي اين تحقيق اين است كه "چه راهكارهايي ميتواند فضاي مجازي را براي دانشآموزان سالم و ايمن نمايد؟" اين پژوهش، در پارادايم تفسيري، با روش تبيين استقرايي، با استراتژي گراندد تئوري با رويكرد استراوس و كوربين انجام شد. از لحاظ نوع دادهها پژوهش كيفي، قلمرو پژوهش به لحاظ موضوعي راهكارهاي مصونيتيابي دانشآموزان در فضاي مجازي، به لحاظ زماني از نوع مقطعي، و به لحاظ نحوه جمعآوري اطلاعات توصيفي است. چهاچوب مفهومي اين تحقيق، براساس 9 مفهوم اساسي و رايج در ادبيات موضوعي و 4 نظريه برجسته تدوين گرديد. همچنين در بخش ادبيات فني 78 پژوهش، و در بخش ادبيات غيرفني 6 سند و 3 گزارش مورد توجه قرار گرفت. از جامعه آماري موضوع پژوهش، 12 مورد نمونهگيري نظري گزينش و با مصاحبه نيمهساختاريافته اطلاعات جمعآوري گرديد. نظريه تكوينيافته در اين پژوهش از 23 فرضيه (قضيه) تشكيل شده است كه با يك مقوله اصلي يكپارچه شده است. مهمترين يافتههاي اين تحقيق عبارتند از: با بازنگري سياستهاي موجود با نگاه تربيتي، اجراي تعليموتربيت اثربخش در سيستم آموزش تركيبي، افزايش سوادرسانهاي در جامعه، اصلاح سيستم آموزش الكترونيكي، و راهكارها در سطوح پيشگيري و رسانه، ميتوان بر پديده آسيبديدگي دانشآموزان از فضاي مجازي غلبه كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/28
-
عنوان به انگليسي
Designing solutions for students' immunity to be present in cyber space In Covid-19 situation and use of electronic education system
-
تاريخ بهره برداري
9/12/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مريم صادقي مشتقين
-
چكيده به لاتين
The development of information and communication technology has facilitated the use of virtual space and its applications are increasing rapidly. In the current situation, the main attention is focused on the development of information technology; While the emerging issues in the field of social damage caused by the consequences of the development of this technology are paid less attention. The requirement to use information technology, including the electronic education system, in cases such as the corona virus epidemic, air pollution, etc., intensifies the need to provide appropriate and desirable solutions in this field. In various researches conducted by researchers, the emerging issues that have emerged from the effects of this technology have been mentioned, but so far there is no serious research that measures and evaluates the direct effects of virtual space on educational and cultural components. It has not been considered. Therefore, correct knowledge and complete understanding of all aspects and effective components of virtual space technology is absolutely essential for this work. The purpose of this research is to identify the components of students' vulnerability in cyberspace and provide solutions to control and reduce them. The main question of this research is "what solutions can make cyber space safe and healthy for students?" This research was carried out in an interpretive paradigm, with the method of inductive explanation, with the strategy of grounded theory with the approach of Strauss and Corbin. In terms of the type of data, qualitative research, the scope of the research is, in terms of the topic, the solutions of students' immunity in the virtual space, in terms of time, cross-sectional type, and in terms of the method of collecting descriptive information. The conceptual framework of this research was compiled based on 9 basic and common concepts in the subject literature and 4 outstanding theories. Also, 78 studies were considered in the technical literature section, and 6 documents and 3 reports in the non-technical literature section. From the statistical population of the subject of the research, 12 theoretical sampling cases were selected and information was collected through semi-structured interviews. The theory developed in this research consists of 23 hypotheses (issues) that are integrated with one main category. The most important findings of this research are: by revising the existing policies from an educational perspective, implementing effective education and training in the combined education system, increasing media literacy in the society, reforming the electronic education system, and solutions at the levels of prevention and media. It is possible to overcome the phenomenon of students being injured in cyber space.
-
كليدواژه هاي فارسي
راهكار , فضاي مجازي , دانش آموزان , آموزش الكترونيكي , كرونا
-
كليدواژه هاي لاتين
solution , cyberspace , students , E-learning , COVID-19
-
Author
Maryam Sadeghi
-
SuperVisor
Dr. Ali Ahmadi
-
لينک به اين مدرک :