-
شماره ركورد
27359
-
پديد آورنده
مائده احمدي فرشمي
-
عنوان
ارائه يك روش تصميم گيري داده محور براي انتخاب تأمين كنندگان در زنجيره تأمين (با استفاده از تكنيك هاي طبقه بندي يادگيري ماشيني)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/7/12
-
استاد راهنما
دكتر احمد ماكويي
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
در سال هاي اخير شاهد توليد بي سابقه ي داده در زمينه هاي مختلف بوده ايم . همچنين فر صت هاي جديدي
كه به وسيله جمع آوري و به كار بردن داده ها ايجاد شده اند بسياري از مديران را به تغيير در نحوه
تصميم گيري ( اعتماد كمتر به شهود و تكيه بر داده ها ) ترغيب كرده است و ما جهشي عظيم به سمت نگرش
مبتني بر داده را در علوم تصميم گيري شاهد هستيم. يك تحليل جامع و چندبعدي از داده ها ميتواند
عملكرد و كارآمدي تصميم گيري را به طرز چشمگيري بهبود بخشد. از همين رو ست كه تصميم گيري داده
محور به يك مفهوم رايج تبديل شده است .
با توجه به اهميت فزاينده تصميم هاي مربوط به گزينش تأمين كننده و اقبال سازمان ها به بازنگري در
راهبردهاي خريد، در اين پژوهش به ارائه يك روش تصميم گيري جامع و كارآمد براي رتبه بندي و انتخاب
تأمين كنندگان با استفاده از تكنيك هاي طبقه بندي يادگيري ماشيني پرداخته شده است كه ازنظر دقت و
زمان از روش هاي سنتي بهتر عمل ميكنند. نتيجه حاصله در يك مدل بهينه سازي سه هدفه جهت تخصيص
سفارش چند محصولي به كار برده شده است.
براي اين منظور، پس از تعيين معيارها با استفاده از مطالعات پيشين و پياده سازي الگوريتم هاي يادگيري
ماشيني روي داده هاي گذشته، مناسبترين نتيجه با توجه به دقت پيشبيني انتخاب ميشود. وزن تاريخي
هر تأمين كننده نيز با استفاده از نتايج ماتريس آشفتگي به دست آمده و رتبه بندي تأمين كنندگان مشخص
خواهد شد. سپس وزن تاريخي هر تأمين كننده در مدل بهينه سازي سه هدفه تخصيص سفارش به كار
گرفته شده و با حل آن به روش LP متريك، مقدار بهينه سفارش هر يك از محصولات به هر يك از
تأمين كنندگان تعيين ميگردد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/08/22
-
عنوان به انگليسي
Providing a data-driven decision-making method for selecting suppliers in the supply chain (using machine learning classification techniques)
-
تاريخ بهره برداري
10/4/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مائده احمدي فرشمي
-
چكيده به لاتين
In recent years, we have seen unprecedented production of data in various fields. Also, the new opportunities that have been created by collecting and using data have encouraged many managers to change the way they make decisions (relying less on intuition and relying on data), and weare witnessing a huge leap towards a data-based attitude in decision-making sciences, because a comprehensive and multi-dimensional analysis of data can significantly improve the performance and efficiency of decision-making, and for this reason, data-driven decision-making has become a common concept.
The supplier selection problem is an important part of the supply chain management process in organizations and has a strategic role in determining their success because one of the main factors of sustainability and survival in today's highly competitive environment is reducing product production costs. Choosing the right suppliers can significantly reduce production costs and increase the organization's competitiveness to provide customers with their products and services faster, cheaper and better than competitors.
Considering the increasing importance of decisions related to the selection of suppliers and the willingness of organizations to review their purchase and evaluation strategies, in this research, a comprehensive and efficient decision-making method for ranking and selecting suppliers using machin learning and classification techniques is presented. that performs better than traditional methods in terms of accuracy and time, and then the result is used in a three-objective optimization model for multi-product order allocation.
To achieve this goal, after determining the criteria using previous studies and implementing machine learning algorithms on past data and choosing the most suitable result according to the prediction accuracy and the confusion matrix, the ranking of suppliers will be determined after Using the historical weight of each supplier, which is the result of this process, in the three-objective optimization model of order allocation and solving it by the lp metric method, the optimal order value of each product to each supplier is determined.
-
كليدواژه هاي فارسي
انتخاب تأمين كنندگان , تخصيص سفارش , يادگيري ماشيني , طبقه بندي , تصميم گيري داده محور
-
كليدواژه هاي لاتين
Supplier selection , order allocation , machine learning , classification , data driven decision making
-
Author
maedeh ahmadi forshomi
-
SuperVisor
ahmad makui
-
لينک به اين مدرک :