-
شماره ركورد
27468
-
پديد آورنده
الهام اله مرادي
-
عنوان
مدلسازي و برآورد تمايل به پرداخت مصرف كننده (مطالعه موردي: خودروي برقي)
-
مقطع تحصيلي
دكترا
-
رشته تحصيلي
مديريت تكنولوژي
-
سال تحصيل
1393
-
تاريخ دفاع
1401/08/29
-
استاد راهنما
دكتر سعيد ميرزامحمدي
-
استاد مشاور
دكتر علي بنيادي نائيني، دكتر علي ملكي
-
دانشكده
مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
افزايش آلودگي زيست محيطي ناشي از سوخت خودروها و محدوديت منابع سوخت هاي فسيلي موجب شده تا گرايش به سمت توليد خودروهاي برقي بيشتر شود. در كشور ما موضوع استفاده از خودروهاي برقي نياز به مطالعه در زمينه عرضه و تقاضاي اين محصول دارد. فارغ از بحث عرضه، استفاده از خودروهاي برقي نياز به درك بهتر از نيازها، خواسته ها و سلايق مصرف كننده و همچنين تمايل مصرف كنندگان به خريد خودروي برقي دارد. مسئله بررسي تمايل به مصرف خودروهاي برقي در 5 سال اخير در كشورهاي مختلف دنيا مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و توسعههاي متعددي در مدلهاي آن صورت گرفته است. اين توسعهها در زمينهي بهبود مدلهاي اقتصادي، معرفي روشهاي جديد تخمين تمايل به پرداخت، شناسايي عوامل مؤثر بر نگرش هاي مصرف كنندگان و پيشنهاداتي به منظور بهبود فرايند طراحي پرسشنامه جهت تخمين عوامل مؤثر به صورت پولي بوده است. در اين پژوهش با مدل انتخاب گسسته، ترجيحات مصرف كنندگان براي استفاده از خودروهاي برقي بر اساس قيمت مرجع دروني شناسايي گرديده و با مدل عامل بنيان، رفتار مشتريان در بازار خودرو شبيه سازي مي شود. مدل پيشنهادي مورد نظر در اين پژوهش سعي دارد با توضيح مراحل مورد استفاده در مدل انتخاب گسسته، به شناسايي و تعريف دقيق عامل ها و روابط آنها با يكديگر در فرآيند مدلسازي و شبيه سازي در مدل عامل بنيان كمك كند. مدل عامل بنيان يك روش مناسب براي شبيهسازي سيستمهاي پيچيده اقتصادي، اجتماعي است. در پايان سعي بر اين است با مدل پيشنهادي و بر اساس نتايج پژوهش، توصيه هاي سياستي و پيشنهادات كاربردي به سياستگذاران و توليدكنندگان خودرو ارائه گردد. بدين منظور از روش لاجيت مركب در مدل انتخاب گسسته و مدل عامل بنيان استفاده خواهد شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/09/14
-
عنوان به انگليسي
Modeling and Estimating Consumer Willingness to Pay (Case Study: Electric Vehicle)
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
الهام اله مرادي
-
چكيده به لاتين
The increase in environmental pollution caused by car fuel and the limitation of fossil fuel resources have led to the tendency towards the production of electric vehicles. In our country, the topic of using electric vehicles needs to be studied in the field of supply and demand of this product. Regardless of the issue of supply, the use of electric vehicles requires a better understanding of the needs, desires, and tastes of consumers, as well as the willingness of customers to buy electric vehicles. In the last 5 years, the problem of examining the desire to use electric vehicles has been the focus of researchers in different countries of the world, and several developments have been made in its models. These developments have been in the field of improving economic models, introducing new methods of estimating the willingness to pay, identifying factors affecting customer attitudes, and suggestions to improve the process of designing a questionnaire to estimate the effective factors in monetary terms. In this research, with the discrete choice model, customers' preferences for using electric vehicles are identified based on internal reference price, and with the agent-based model, the behavior of customers in the car market is simulated. The proposed model in this research tries to help identify and accurately define the factors and their relationships with each other in the process of modeling and simulation in the agent-based model by explaining the steps used in the discrete choice model. The agent-based model is a suitable method for simulating complex economic and social systems. In the end, with the proposed model and based on the research results, policy recommendations and practical suggestions are presented to the policymakers and car manufacturers. For this purpose, the mixed logit method will be used in the discrete choice model and the agent-based model.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدل انتخاب گسسته , مدل عامل بنيان , تمايل به پرداخت , خودروهاي برقي , سياستگذاري حمل و نقل
-
كليدواژه هاي لاتين
Discrete Choice Model , Agent Based Model , Willingness to Pay , Electric Vehicles , Transport Policy
-
Author
elham allahmoradi
-
SuperVisor
saeed mirzamohammadi
-
لينک به اين مدرک :