-
شماره ركورد
27510
-
پديد آورنده
مهراد موسوي رحيمي
-
عنوان
بررسي ارتعاشات قائم ناشي از عبور قطار در ساختمانهاي اطراف با در نظر گرفتن تأثير پي
-
مقطع تحصيلي
دكتري
-
رشته تحصيلي
مهندسي راه آهن
-
سال تحصيل
1401
-
تاريخ دفاع
1401/06/15
-
استاد راهنما
جبارعلي ذاكري
-
استاد مشاور
مرتضي اسماعيلي
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
كنترل ارتعاشات زميني رسيده به سازهها به كمك تغيير نوع پي به عنوان يكي از روشهاي كمهزينه و مؤثر كاهش ارتعاشات در مبدأ ميباشد. مرور ادبيات فني موجود، فقدان مطالعه جامع آزمايشي را برروي ارتعاشات قائم ناشي از راهآهن تحت شرايط كنترل شده كه به كمك دادههاي حاصل از آن بتوان مدلهاي عددي را اعتبارسنجي نمود نشان ميدهد. همچنين مدلسازي عددي راستيآزماييشده و بررسي تأثير هندسه و عمق قرارگيري پي بر ميزان ارتعاشات القايي در سازههاي مجاور خطآهن انجام نگرفته است. اين نياز، در پژوهش حاضر پاسخ داده شده است. در اين پژوهش، با استفاده از روش آزمايشگاهي كوچك-مقياس در شرايط 1-g و همچنين شبيهسازي عددي، مدلسازي دقيق انجام و پارامترهاي مهم در ارتعاش در محل گيرنده ازجمله: هندسه و عمق پي، ويژگيهاي سازه، فركانس و سرعت بارگذاري و فاصله از منبع تحريك بررسي شدهاند.
نتايج اندازهگيري آزمايشگاهي بهكمك تحريك نقطهاي نشان ميدهد فركانس مود خمش محلي دال طبقات عامل مهم در سطح ارتعاش در سازه مجاور خط بوده و همچنين پي گسترده تا 50% نسبت به پي منفرد در كاهش سطح ارتعاش در طبقات مؤثرتر بوده و دليل آن كاهش تمركز تنش در پاي ستونها است. علاوهبراين، دادههاي حاصل از شبيهسازي اجزاء محدود با استفاده از دستهبار متحرك اثبات ميكند كه افزايش سرعت قطار موجب افزايش دامنه ارتعاشات در خاك و سازه شده ولي با فراتر رفتن سرعت به بيش از 80km/hr نسبت سطح ارتعاش در طبقات به سطح ارتعاش روي خاك در سرعت مشابه كاهش يافته و كل سازه همانند يك جسم صلب روي خاك نوسان ميكند؛ TR يا نسبت انتقال ارتعاش در سرعت عبور 80 و 160 و 320km/hr بهترتيب 4.8 و 3.22 و 2.74 ميباشد. از طرف ديگر، با فاصلهگرفتن از خط باتوجه به افزايش ميرايي خاك از دامنه نوسانات كاسته ميشود كه روند اين كاهش بهصورت تواني ميباشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/09/19
-
عنوان به انگليسي
Investigation of train-induced vertical vibrations in adjacent buildings by considering the effect of foundation
-
تاريخ بهره برداري
9/6/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهراد موسوي رحيمي
-
چكيده به لاتين
Controlling the ground-borne vibrations affecting structures by changing the geometry of the foundation is an inexpensive and efficient method of reducing vibrations at the source. A review of the existing technical literature shows the lack of a comprehensive experimental study on the vertical vibrations caused by the railway under controlled conditions, which can be used to validate the numerical models. Also, verified numerical modeling has not been performed to evaluate the effect of geometry and embedment depth of foundation and load frequency on the magnitude of induced vibrations in the structures adjacent to the railway line. This deficiency has been resolved in the present study. In this research, using a small-scale laboratory method in 1-g conditions along with numerical simulation essential parameters in the vibration at the receiver location such as geometry and foundation depth, structure characteristics, loading frequency and speed, and distance from the excitation source has been investigated.
The test measurements using point excitation show that the frequency of the local bending mode of the floors is the fundamental parameter in the vibration level of the structure adjacent to the track and the mat foundation is the most effective in reducing the vibration level in buildings, up to 50% compared to the single type; the reason for this is the reduction of stress concentration at the columns. Furthermore, the data obtained from the finite element simulation using the moving load demonstrate that increasing the train speed results in the amplification of the vibration amplitude in the soil and structure although, the ratio of vibration level on the floors to that on the soil has been decreased as the train speed has exceeded normal speeds; the structure has rigid-body-motion. At speeds of 80, 160, and 320km/hr, TR or vibration transfer ratios are 4.8, 3.22, and 2.74 respectively. Finally, The amplitude of the oscillations in soil has been diminished by moving away from the vibration source due to the increase of soil geometric damping in the exponential trend.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدلسازي فيزيكي , شرايط 1-g , روش اجزاء محدود/نامحدود , ارتعاشات القايي قطار , هندسه پي , فركانس مود خمشي دال , حركت جسم صلب
-
كليدواژه هاي لاتين
Physical modeling , condition 1-g , Train-induced vibrations , Foundation geometry , Slab’s bending mode frequency , Rigid body motion , Infinite/finite element method
-
Author
Mehrad Mousavi Rahimi
-
SuperVisor
Jabbar Ali Zakeri
-
لينک به اين مدرک :