-
شماره ركورد
27576
-
پديد آورنده
هنگامه عظيمي
-
عنوان
ارزيابي شاخص هاي هندسي خط با توجه به تاثير طول موج خرابي ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راهآهن- خط و سازههاي ريلي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/06/30
-
استاد راهنما
دكتر سعيد محمدزاده
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
با توجه به بالا بودن سهم هزينه هاي تعمير خطوط ريلي، انجام عمليات نگهداري و تعمير بدون بررسي شرايط هندسه خط و اولويت بندي در ضرورت انجام تعميرات مقرون به صرفه نمي باشد. ارزيابي كيفيت هندسه خط،تاثير مهمي در عملكرد ناوگان ريلي از نظر راحتي سفر و ايمني دارد و تاثير آنها در محدودهي سرعت بالا بسيار بيشتر هم ميشود. وجود بي نظمي در پارامتر هاي هندسي خط در محدوده متنوعي از طول موج ها وجود دارد كه تا طول هايي موج تا 200متر ممكن است مهم و حياتي باشند. شاخص هاي هندسي متنوعي در راه آهن تعريف شده است و در سامانه مديريتي نگهداري و تعمير خطوط ريلي مورد استفاده قرار ميگيرد كه هر كدام از آنها بدليل داشتن محدوديت و يا شرايط خاصي در برخي از مسيرها قابل اطمينان نبوده و نتايج قابل قبولي ارايه نمي دهد. روش هاي متعدد و متنوعي تاكنون براي تحليل، پردازش و تفسير داده هاي اندازهگيري شده توسط ماشين هاي اندازه گير خط از پارامتر هاي هندسي تاكنون توسعه داده شده است كه اغلب در قالب شاخص هاي ارزيابي كيفيت و وضعيت خط گزارش ميشوند. در اين تحقيق درنظر داريم با توجه به اهميت محدوده و طول موج هاي موثر در ارزيابي وضعيت خط تاثير اين ويژگي را در روش هاي ارزيابي بررسي كنيم. در اين پايان نامه با محاسبه شاخص انحراف معيار(SD) و بهره گيري از روش چگالي طيف توان (PSD) براي پارامتر هندسي تراز طولي در قسمت هاي مختلف از خط، تلاش بر ايجاد ارتباطي بين اين دو شاخص و ارتباط آنها با طول موج خرابي هاي ايجاد شده صورت گرفت. نتايج به دست آمده از محاسبات اين دو شاخص نشان داد كه هرچه مقادير انحراف معيار براي قسمتي از خط كمتر باشد، منحني هاي PSD به دست آمده براي همان قسمت، در تراز نزديك تري به محور افقي قرار مي گيرد كه نشان دهندهي كيفيت بهتر خط مي باشد. همچنين با استفاده از اين منحني ها در هر قسمت از خط، ميتوان طول موج خرابي هاي ايجاد شده را نيز به دست آورده و با در نظر گرفتن آنها، علت خرابي و بهترين روش براي اصلاح هندسه خط را پيشنهاد داد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/09/27
-
عنوان به انگليسي
evaluation of track quality indices according to the effect of the wavelength of defects
-
تاريخ بهره برداري
9/21/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
هنگامه عظيمي
-
چكيده به لاتين
Considering the high contribution of railway maintenance costs, it is not cost-effective to carry out maintenance operations without checking the geometry of the track and prioritizing the need for repairs. The assessment of the quality of track geometry has an important effect on the performance of the rail fleet in terms of ride comfort and safety, and their effect is much greater in the high speed range. An irregularity in the geometrical parameters of the track in a diverse range of wavelengths, which may be important and critical up to wavelengths of up to 200 meters. Various track indices have been defined in the railway and are used in the management system of maintenance and repair of railway lines, each of them is not reliable due to limitations or special conditions in some tracks and does not provide acceptable results. In this thesis, an attempt has been made to use a more developed index than other indices and to explain its relationship with other indices. Many and varied methods have been developed so far to analyze, process and interpret the data measured by track recording cars of geometric parameters, which are often reported in the form of quality and track condition assessment indicators. In this research, considering the importance of the range and effective wavelengths in evaluating the condition of the line, we intend to investigate the impact of this feature in evaluation methods. In this thesis, by calculating the standard deviation index (SD) and using the power spectrum density (PSD) method for the geometric parameter of longitudinal alignment in different parts of the line, an attempt was made to establish a relationship between these two indices and their relationship with the wavelength of the fault caused. The results obtained from the calculations of these two indices showed that the lower the standard deviation values for a part of the line, the PSD curves obtained for the same part are aligned closer to the horizontal axis, which indicates the better quality of the line. Also, from these curves in each part of the line, it is also possible to obtain the wavelength of the created failures and by considering them, the cause of the failure and the best method to correct the line geometry can be suggested.
-
كليدواژه هاي فارسي
نگهداري و تعمير , شاخص هندسي خط , انحراف معيار , چگالي طيف توان , پارامتر هندسي
-
كليدواژه هاي لاتين
maintenance and repair , geometric parameter , track geometry index , Standard Deviation , Power Spectrum Density
-
Author
Hengameh azimi
-
SuperVisor
Dr. Saeid Mohammadzadeh
-
لينک به اين مدرک :