-
شماره ركورد
27816
-
پديد آورنده
اميد اسدي
-
عنوان
ارزيابي حساسيت رطوبتي و خستگي مخلوط بازيافت سرد با قير امولسيوني اصلاحشدهي پليمري با آزمايشهاي متعارف
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران گرايش راه و ترابري
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/7/12
-
استاد راهنما
جناب آقاي دكتر حسن زياري
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
در نتيجه افزايش هزينه قير و كاهش كيفيت مصالح، استفاده بيشتر از تراشههاي آسفالت بازيافتي (RAP) طي چند دهه گذشته بيش از مصالح جديد مورد توجه قرار گرفتهاست. اگرچه استفاده از RAP در صنعت ساخت روسازي به خوبي تثبيت شدهاست، تحقيقات در مورد به حداكثر رساندن استفاده از مصالح بازيافتي در ساخت، بازسازي و نگهداري راهها به دليل مسائل زيستمحيطي و افزايش اهميت توسعه پايدار در پروژههاي زيرساختي حمل و نقل همچنان مورد توجه است كه بدين منظور، روشهاي بازيافت روسازي مانند بازيافت گرم و سرد در طي دو دهه گذشته به سرعت بهبود يافتهاست. درحالي كه بيشتر كشورها محدوديتهايي را تعيين كردهاند كه به طور معمول از 10 تا 50 درصد، حداكثر مقدار مجاز RAP قابل استفاده در مخلوط آسفالت داغ (HMA) باشد، استفاده از 100 درصد RAP از طريق بازيافت سرد روسازيهاي آسفالتي امكانپذير است. بازيافت سرد، يك روش براي بازيافت تراشههاي آسفالت بازيافتي (RAP) با استفاده از قير امولسيوني و افزودنيهايي مانند سيمان بدون به كاربردن حرارت است كه شامل مزاياي اقتصادي و زيستمحيطي فراوان شامل حفظ انرژي و مصالح است. در اين پژوهش از دو پليمر SBR لاتكس و پلي اتيلن گليكول (PEG) جهت اصلاح قير امولسيون استفاده شدهاست. نتايج آزمايش حساسيت رطوبتي لاتمن اصلاحشده نشان داد كه استفاده از پليمر SBR لاتكس، مقاومت مخلوط بازيافت سرد در برابر آسيبهاي رطوبتي را بيش از 8 درصد افزايش ميدهد در حالي كه PEG سبب كاهش مقاومت رطوبتي ميگردد. همچنين نتايج آزمايش خستگي قطري (IDT) نشان داد كه استفاده از اين پليمرها عمر خستگي مخلوط بازيافت سرد را افزايش ميدهد كه اين ميزان براي SBR لاتكس به ميزان قابلتوجهي بيشتر است. بهترين عملكرد در اين زمينه را مخلوط بازيافت سرد با قير امولسيوني اصلاحشده با 4 درصد پليمر SBR لاتكس داشت كه عمر خستگي مخلوط را در دو سطح تنش اعمالي 400 و 500 كيلوپاسكال به ترتيب بيش از 23 و 13 برابر مخلوط شاهد افزايش داد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/11/11
-
عنوان به انگليسي
evaluation of moisture susceptibility and fatigue properties of cold recycled mixtures with polymer modified asphalt emulsion by using conventional tests
-
تاريخ بهره برداري
10/4/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اميد اسدي
-
چكيده به لاتين
As a result of the increase in the cost of bitumen and the decline in the quality of materials, the use of reclaimed asphalt pavement (RAP) over the past few decades has been more focused than new materials. Although the use of RAP in the pavement industry is well stabilized, research on maximizing the use of recycled materials in construction, reconstruction and maintenance due to environmental issues and increasing the importance of sustainable development in transportation infrastructure projects is still considered. For this purpose, pavement recycling methods such as hot and cold recycling have improved rapidly over the past two decades. While most countries have set restrictions, usually from 10 to 50 percent, the maximum permissible RAP usable in hot mix asphalt (HMA), it is possible to use 100% RAP through cold recycling asphalt pavements. With the development of modified emulsified asphalt, the cold recycling method has the potential to be used in pavement layers near the surface. Cold recycling is a way to recycle RAP using bitumen emulsion and additives such as cement without the application of heat. This method includes many economic and environmental benefits including energy and materials. In this study, Styrene–butadiene rubber (SBR) latex and polyethylene glycol (PEG) were used to modify the bitumen emulsion. The results of the Lattman modified moisture sensitivity test demonstrated that the use of latex SBR polymer increased the resistance of cold recycling mixture against moisture damage by more than 8%, while PEG reduces moisture resistance. The results of the diameter fatigue test (IDT) also showed that the use of these polymers increased the life of the cold recycling mixture which is significantly higher for the SBR latex. The best performance belonged to cold recycle mixture with 4% SBR latex which extended the fatigue life of the mixture at two levels of stress of 400 and 500 kPa, respectively, 23 and 13 times more than the control mixture.
-
كليدواژه هاي فارسي
بازيافت سرد , قير امولسيوني اصلاحشدهي پليمري , خستگي , حساسيت رطوبتي , SBR لاتكس , پلي اتيلن گليكول (PEG)
-
كليدواژه هاي لاتين
Cold recycling , Polymer modified bitumen emulsion , Fatigue , Moisture susceptibility , SBR latex , polyethylene glycol (PEG)
-
Author
Omid Asadi
-
SuperVisor
Dr. Hasan Ziari
-
لينک به اين مدرک :