-
شماره ركورد
27841
-
پديد آورنده
حميده سادات غضنفري
-
عنوان
طرح توسعه باغ- مدرسه سردار قزوين با رويكرد توسعه ميانافزا در بافت تاريخي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري- معماري آموزشي و فرهنگي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/7/30
-
استاد راهنما
مهدي حمزه نژاد
-
استاد مشاور
سمانه تقدير
-
دانشكده
مهندسي معماري و شهرسازي
-
چكيده
آثار تاريخي هر سرزمين در حكم شناسنامه فرهنگـي و اسناد هويت آن سرزمين هستند، بافتها و مجموعـههـاي تاريخي در شرايط ويژهاي پديد آمده اند و در ادوار مختلف تاريخ، تحولاتي را پشت سرگذارده انـد تـا بـه شـكل كنـونيدرآمده اند و شخصيت و موجوديتي يگانه و تكرارناپذير يافته اند. بنا بر اين حفظ و نگهداري و كمك به ادامه حيات آنها در اصل كمك به حيات تاريخ و تمدن كشور است. اما متاسفانه در روزگار كنوني شاهد تخريب و از بين رفتن اين بناهاي با ارزش هستيم. از اين رو موضوع اين پژوهش طراحي مدرسهاي در بافت با ارزش تاريخي با استفاده از رويكرد ميان افزايي قرار گرفت تا علاوه بر ارائه راهكار براي حفظ و احياي يك بافت تاريخي، به ارتقاي سطح كيفيت آن نيز بپردازد. از آنجا كه توسعه ميانافزا راهبردها و مولفههايي براي ايجاد هماهنگي با زمينه ارائه ميدهد، رويكرد مناسبي جهت دستيابي به راهبردها و راهكارهاي طراحي در بافت تاريخي است. محدوده تاريخي سردار از محدودههاي مهم بافت تاريخي شهر قزوين است. در اين محدوده آشفتگيهاي بصري، كالبدي و فضايي وجود دارد. خصوصا بعد از كشيده شدن خيابان انصاري غربي و تخريب بافت مسكوني اطراف، سالها به صورت بلاتكليف باقي مانده است. لذا به منظور ارتقاء اين محدوده از جنبههاي مختلف، پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصيفي و تحليلي، ويژگيهاي موجود بافت را بر اساس شاخصهاي ميانافزا بررسي كرده و با استفاده از مدل ارزيابي SWOT به تحليل دادهها ميپردازد؛ راهبردهاي چهارگانه و راهكارهاي مرتبط جهت رفع ضعف كاربريهاي موجود و آشفتگي در تودهگذاري، منظر، گذرها، نماها و ديگر عناصر كالبدي و عملكردي ارائه و نهايتا يك پلان راهبردي منتج از راهبردها و راهكارهاي و يك طرح متناسب با آن ارائه ميدهد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/11/10
-
عنوان به انگليسي
Four Strategies of Infill Development in Historical Context Using SWOT Method (Case study: The historic area of Sardar Qazvin)
-
تاريخ بهره برداري
10/22/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حميده سادات غضنفري
-
چكيده به لاتين
Historical textures have emerged in special conditions and have gone through transformations in different periods of history until they came into their current form and found a unique and unrepeatable existence. Therefore, their preservation is basically a contribution to the history and civilization of the country. But unfortunately, nowadays we see the destruction of these valuable buildings. Therefore, the subject of this research was the design of a school in a historical context using infill approach, in addition to providing a solution for preserving and revitalizing a historical context, to improve its quality. Since the infill approach provides strategies and components to create harmony with the context, it is a suitable approach to achieve design strategies and solutions in the historical context. The historic area of Sardar is one of the important areas of the historical context of Qazvin city. In this range, there are visual, physical and spatial disturbances. Especially after the extension of West Ansari Street and the destruction of the surrounding residential context, it has remained undecided for years. Therefore, in order to improve this neighborhood, the current research, using the descriptive and analytical method, examines the existing characteristics of the fabric based on infill indicators and analyzes the data using the SWOT evaluation model. It provides four strategies and related solutions to solve the weakness of existing uses and confusion in massing, landscape, passages, views and other physical and functional aspects. Finally, it presents a strategic plan resulting from strategies and solutions and an architectural design project related to it.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدرسه ايراني , توسعه ميان افزا , طراحي در بافت تاريخي , محله سردار قزوين
-
كليدواژه هاي لاتين
Iranian school , infill development , Design in Historical Context , Sardar Qazvin Area
-
Author
Hamide sadat Ghazanfari
-
SuperVisor
Dr. Mehdi hamzenezhad
-
لينک به اين مدرک :