-
شماره ركورد
27937
-
پديد آورنده
حورا آقا سيد ابوالقاسم
-
عنوان
شبيه سازي تخليه اضطراري مسافران از داخل تونل راه آهن در حالت آتش سوزي . مطالعه موردي: تونل راه آهن خط تهران-تبريز (منطقه 17 و 18)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي حمل و نقل ريلي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/06/30
-
استاد راهنما
دكتر مرتضي باقري- دكتر محمدرضا طلايي
-
دانشكده
مهندسي راه آهن
-
چكيده
يكي از چالش ها در فضاهايي با جمعيت و تردد بالا نظير تونل ها، زمان تخليـه اضطراري هنگام سوانحي نظير آتش سوزي است، زيرا بيشترين صدمات، ناشي از استنشاق گاز هاي سمي حاصل ازآتش است .در اين مطالعه كه به منظور بررسي روند تخليه اضطراري مسافران از داخل تونل راه آهن هشت كيلومتري خط تهران-تبريز، تحت تاثير دود و آتش، شبيه سازي گرديد، با تركيب وضعيت واقعي تونل نظير شرايط درب هاي خروج اضطراري و تهويه و فرضياتي نظير ويژگي هاي قطار دچار آتش سوزي، محل وقوع آتش، ويژگي هاي مسافران حاضر در قطار و غيره، جهت بررسي نحوه ي گسترش آتش و دود و زمان در دسترس براي تخليه ايمن مسافران با فرض روشن يا خاموش بودن تهويه ها، از نرم افزار شبيه ساز آتش سوزي PYROSIM و جهت پيش بيني روند تخليه مسافران از داخل تونل و همچنين بررسي اثر استنشاق دود و گاز هاي سمي ناشي از آتش سوزي بر مسافران و سرعت حركت آنان، از نرم افزار PATHFINDER استفاده و در نهايت، با تعريف و تحليل 18 سناريو ، پيشنهادهايي جهت تخليه ايمن در كوتاه ترين زمان، ارائه گرديد.نتايج اين مطالعه نشان ميدهند كه وضعيت فعلي تونل در مقطع مورد مطالعه، كه سه درب از شش درب خروج اضطراري موجود، بسته ميباشد و هيچ تهويه روشني نيز در آن تعبيه نشده است، درصورت بروز آتش سوزي بدترين نتيجه ممكن را رقم خواهد زد به طوري كه با فرض اينكه قطار دچار آتش سوزي، شامل 502 مسافر باشد، در پايان زمان ايمن 430 ثانيه اي، 278 مسافر در تونل محبوس خواهند شد. اما بهترين نتيجه كه كمترين تعداد مسافران باقي مانده در تونل و تخليه در كوتاه ترين زمان ممكن را شامل ميشود، احداث ديوار جداكننده به منظور تفكيك مسير رفت و برگشت تونل ميباشد، به طوري كه حتي بدون حضور تهويه، در زماني معادل نصف زمان در دسترس براي تخليه ايمن، ميتوان تماميمسافران حاضر در تونل را از ديوار جداكننده به سمت ديگر آن هدايت و وارد منطقه ايمن كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/06
-
عنوان به انگليسي
Simulating passenger's emergency evacuation in railway tunnel in the fire mode. A case study: Tehran - Tabriz railway tunnel
-
تاريخ بهره برداري
9/21/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حورا اقاسيدابوالقاسم
-
چكيده به لاتين
Today, one of the challenges in spaces with high population and traffic, such as tunnels, is the time of emergency evacuation during accidents such as fire Because inhalation of toxic gases caused by fire causes more injuries. A tunnel is an underground or covered tube-like passage for cyclists, motor and public transport, or train. To investigate the process of emergency evacuation of passengers from the eight-kilometer railway tunnel under the influence of smoke and fire and the safe evacuation of passengers, PYROSIM fire simulator software has been used. PATHFINDER software was simulated to predict the evacuation process of passengers, and finally, by analyzing 12 scenarios, suggestions for safe evacuation were presented in the shortest time. The results show that the case study's current situation, with three open doors out of six emergency exit doors and the ventilation off, will be the worst result in case of fire. At the end of the 430-second safe time, 278 of the 502 passengers will remain in the tunnel. However, the best result, which includes the least number of people left in the tunnel and evacuation in the shortest possible time, is the construction of a separation wall so that even without ventilation, all passengers can enter the safe area in half the time available.
-
كليدواژه هاي فارسي
تونل راه آهن , تخليه اضطراري , تهويه , آتش سوزي
-
كليدواژه هاي لاتين
Railway tunnel , Emergency evacuation , Ventilation , Fire
-
Author
Hoora Agha Seyed Abolghasem
-
SuperVisor
Morteza Bagheri - Mohammadreza Talaee
-
لينک به اين مدرک :