-
شماره ركورد
27947
-
پديد آورنده
حسين مودي
-
عنوان
تحليل احتراق و توسعه آتش در واگن مسافري با نرمافزار پايروسيم
-
مقطع تحصيلي
كارشناسيارشد
-
رشته تحصيلي
ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1401/11/30
-
استاد راهنما
دكتر محمدرضا طلايي
-
دانشكده
راهآهن
-
چكيده
اين تحقيق با هدف تحليل آتشسوزي در واگن مسافري و با استفاده از نرمافزار پايروسيم انجام شده است و مطالعهاي در زمينه بهينهسازي مواد بكار رفته در ساخت بخشهاي داخلي واگن مسافري براي كاهش خطرات آتشسوزي است. همه ساله تعداد زيادي واگن مسافري در چرخه نوسازي قرار ميگيرند كه نتايج حاصل از اين تحقيق ميتواند مورد استفاده شركتهاي ريلي داخلي قرار گرفته و منجر به افزايش سطح ايمني واگنهاي مسافري در زمان وقوع آتشسوزي شود.
در اين مطالعه يك مدل مرجع از واگن ترنست كه در مقياس واقعي مورد تست حريق قرار گرفته است در نرمافزار پايروسيم مدل شد. پس از صحتسنجي مدل موجود، مواد عايق بكار رفته در جنس بدنه و صندليهاي واگن تغيير كرد و مدلهاي جديدي از واگن با عايقهاي پلياستايرن فشرده، پلياستايرن انبساطي، فوم فنوليك، پشم سنگ و پشم شيشه طراحي شد. نتايج نشان داد كه مدل واگن با عايقهاي پشم شيشه و پشم سنگ عملكرد خوبي در كاهش نرخ توسعه آتش داشته و مقدار حداكثر انتشار حرارت را 11درصد و مجموع حرارت آزاد شده را به ميزان 15درصد كاهش دادند و دماي داخلي واگن و ميزان دود توليدي طي زمان بيشتري به محدوده بحراني ميرسد. نتيجه شد كه براي كنترل بهينه توسعه آتش، بهتر است در عايقبندي واگن از عايقهاي پشمشيشه و يا پشم سنگ استفاده شود و در طراحي داخلي صندلي براي راحتي سرنشين عايق فوم فنوليك بكار رود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/07
-
عنوان به انگليسي
Combustion analysis and flame development in a passenger train car with Pyrosim software
-
تاريخ بهره برداري
2/19/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حسين مودي
-
چكيده به لاتين
This research was conducted with the aim of analyzing the fire in the passenger car and using Pyrosim software, and it is a study on the optimization of the materials used in the construction of the interior parts of the passenger car to reduce the risk of fire. Every year, a large number of passenger wagons are in the renewal cycle, and the results of this research can be used by domestic railway companies and lead to an increase in the safety level of passenger wagons in the event of a fire.
In this study, a reference model of a train train that has been subjected to fire testing in real scale was modeled in Pyrosim software. After validating the existing model, the insulating materials used in the body and seats of the wagon were changed, and new models of the wagon were designed with insulation of compressed polystyrene, expanded polystyrene, phenolic foam, rock wool and glass wool. The results showed that the wagon model with glass wool and stone wool insulation had a good performance in reducing the rate of fire development and reduced the maximum amount of heat release by 11% and the total heat released by 15%, and the interior temperature of the wagon and the amount of smoke produced over a longer period of time. It reaches the critical range. It was concluded that in order to optimally control the development of fire, it is better to use glass wool or stone wool insulation in the car insulation and to use phenolic foam insulation in the interior design of the seat for passenger comfort.
-
كليدواژه هاي فارسي
شبيهسازي ديناميكي آتش , واگن ترنست , نرخ انتشار حرارت , نرمافزار پايروسيم , پشم شيشه , فوم فشرده
-
كليدواژه هاي لاتين
Fire Dynamic Simulator , Train Carriage , Heat Release Rate , Pyrosim Software , Glass Wool , Extruded Foam
-
Author
Hossein Moodi
-
SuperVisor
Dr. Mohamad reza talaei
-
لينک به اين مدرک :