-
شماره ركورد
27980
-
پديد آورنده
بهاره كريمي منصفي
-
عنوان
مدلسازي جاذب انرژي با استفاده از مدل ديناميكي چند بدنه در تصادف قطار
-
مقطع تحصيلي
كارشنارسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي ماشين هاي ريلي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/6/15
-
استاد راهنما
دكتر پريسا حسيني تهراني
-
دانشكده
راه آهن
-
چكيده
به دليل افزايش سريع حملونقل ريلي و تلفات شديد كه ميتواند در برخورد قطارهاي پرسرعت رخ دهد، علاقه به تحقيقات برخورد راهآهن در سراسر جهان افزايشيافته است و نياز به مطالعه بر روي حملونقل ريل بيشتر از پيش احساس شد. هدف از مطالعه برخوردهاي راهآهن در درجه اول محافظت از ايمني مسافران با بهينهسازي پارامترهاي از طريق تجزيهوتحليل واكنشهاي ديناميكي ساختاري، مانند سرعت، شتاب، نيروي ضربه است و بررسي پديده خروج از خط براثر نيرو تصادف و بررسي تأثير تعداد واگنها بر هر يك از پارامترهاي ذكر شده است. در اين پاياننامه يك روش براي مدلسازي چند بدنه با استفاده از نرمافزار SIMPACK ناحيه ضربه و جاذب انرژي و مقايسه و مشاهده عملكرد هريك از آنها است كه بر اساس مفهوم نيروي ضربه خطي معرفي ميكند. مدلسازي انجام شده بر اساس ديناميك چند بدنه است كه مستلزم وجود جاذب در مناطق پرانرژي تصادف است كه در قسمت جلويي قطار بهصورت متقارن چيده شدهاند، نيروي ضربه طولي در قسمت جلويي قطار يك پارامتر كليدي براي ارزيابي شدت در سناريوهاي برخورد روبهرو است كه بهعنوان يكبار ثابت در نظر گرفته شده و به دو سر جاذبها وارد ميشود. براي اين منظور يك مدل سهبعدي از يك قطار مسافربري معمولي تك واگن و يك مدل قطار مسافربري چهار واگن براي تأثير تعداد واگنها در اين مورد با استفاده از نرم افزارسيمپك براي تجزيهوتحليل قابليت تصادف ساير عوامل ناشي از برخورد بررسيهاي ناشي از برخورد، توسعه و معرفي شده استدر اين پاياننامه مدلسازي ديناميك چند بدنه هر وسيله نقليه ريلي شامل بدنه واگن و فريمهاي بوژي و چرخها است كه توسط سيستم تعليق ثانويه و اوليه با فنرها و دمپرهاي غيرخطي به هم متصل شدهاند و همينطور تماس چرخ و ريل در نظر گرفته شده است.
واژههاي كليدي مدلسازي چند بدنه، ناحيه ضربه، جاذب انرژي، نيروي ضربه خطي، سيستم تعليق ثانويه و اوليه
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/06
-
عنوان به انگليسي
evaluation and Modeling of energy absorber using multi-body dynamic model in train accident
-
تاريخ بهره برداري
9/6/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
بهاره كريمي منصفي
-
چكيده به لاتين
Abstract
Interest in railway collisions research has increased worldwide due to the rapid increase in rail transportation and the heavy casualties that can occur in crashes involving high-speed trains. The study of railway collisions is carried out with the primary aim of protecting the safety of passengers by optimizing parameters through the analysis of structural dynamic reactions, such as speed, acceleration, impact force and energy absorption, and investigating the phenomenon of the train leaving the railway line due to the force of the accident and the effect of the number of wagons on each of the mentioned parameters. This thesis introduces a design method of the impact zone based on the concept of linear impact force. The design requires the existence of absorbers of high-energy crash areas arranged at the front of the train, the longitudinal impact force at the front of the train is considered as a key parameter to evaluate the severity in head-on collision scenarios, which is considered as a constant load. For this purpose, a three-dimensional model of a normal single-car passenger train and a 4-car passenger train model has been developed and introduced using SIMPEC to analyze crash capability and other collision-induced investigations. Each rail vehicle consists of a wagon body and bogie frames and wheels connected by secondary and primary suspension systems with non-linear springs and dampers, as well as wheel-rail contact is considered.
-
كليدواژه هاي فارسي
مدلسازي چند بدنه , جاذب انرژي
-
كليدواژه هاي لاتين
multi-body model , Energy Absorber
-
Author
Bahareh Karimi Monsefi
-
SuperVisor
Dr. Parisa Hosseini Tehrani
-
لينک به اين مدرک :