-
شماره ركورد
28010
-
پديد آورنده
نسيم ابن علي
-
عنوان
سبزينگي در مدارس با رويكرد پايداري محيطي و تأثيرات آن بر افزايش دلبستگي به مكان كودكان دبستاني شهر اصفهان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسارشد
-
رشته تحصيلي
معماري
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/7/17
-
استاد راهنما
مهدي حمزه نژاد و محمدعلي خان محمدي
-
دانشكده
معماري و شهرسازي
-
چكيده
امروزه ضرورت جديدي را ميتوان در معماري حس كرد. مبني بر اينكه معماري فقط براي پاسخدادن به نيازهاي كاركردي و رفتاري محيط زندگي نيست؛ بلكه درعينحال ميبايست نيازهاي پنهان روانشناختي، از جمله نياز به رابطه دوطرفه ما با طبيعت در نظر گرفته شود. از يكسو با گسترش روزافزون شهرها و آلودگي و پايان يافتن منابع تجديدناپذير، اهميت معماري پايدار و همچنين سبزينگي بيشتر شده است. پايداري در واقع يافتن شيوههاي اجتماعي منسجمتر و از لحاظ اقتصادي كارآمدتر و نيز از نظر بوم شناختي سالمتر براي عرضه و توزيع منابع موجود است. در حوزه روانشناسي اين تحقيق به دنبال كشف ابعاد جديدي است كه مدارس سبز ميتوانند در كودكان ايجاد كنند. همچنين با وجود سازگار نبودن مدارس كنوني ما با روحيه كودكان و تأثيرات آن بر كاهش علاقه به مدرسه، سبزينگي ميتواند تأثيرات بسياري بر احساسات روانشناختي كودكان داشته باشد و ميتواند رفتار اجتماعي كودكان را به دليل افزايش حس مثبت در آنها، بهبود بخشد. رويكرد معماري سبز در طراحي مدرسه ميتواند علاوه بر صرفهجويي در انرژي و كاهش اثرات زيستمحيطي و با افزايش حس دلبستگي كودكان به مدرسه، باعث آموزش مؤثر در دانشآموزان شود. از آن جا كه حس دلبستگي كودكان عاملي كيفي بوده و به طور مستقيم قابلاندازهگيري نميباشد، اين سنجش را با استفاده از مؤلفههايي همچون، ماندگاري بيشتر در فضا، افزايش شادي و نشاط، افزايش حس تعلق، افزايش تمركز و يادگيري، كاهش استرس و افزايش تعاملات و خلاقيت، انجام شد. بر اساس مطالعات، ميانگين تأثير عوامل سبز در افزايش حس تعلق، 75درصد، كاهش فشار رواني، 84 درصد، افزايش تمركز و يادگيري، 76درصد، افزايش شادي و نشاط، 77درصد، خلاقيت 79درصد، است. همچنين 76درصد باعث افزايش ماندگاري در فضا و 87درصد افزايش تعاملات دانشآموزان با يكديگر ميشود. مطالعات نشان داده است كه استفاده از عوامل سبز 90 درصد فعاليت بدني را افزايش داده و تأثير آن در افزايش سلامت بدني دانشآموزان 83درصد است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/11/25
-
عنوان به انگليسي
Greenness in schools with the approach of environmental sustainability and its impacts on increasing attachment of place of Isfahan primary school children
-
تاريخ بهره برداري
10/9/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
نسيم ابن علي
-
چكيده به لاتين
Today, a new necessity can be felt in architecture; that architecture is not used to meet the functional and behavioral needs of the living environment. The hidden psychological needs, including the need for our bilateral relationship with nature, must also be considered in architecture. The importance of sustainable architecture, as well as green architecture, has increased with the increasing expansion of cities, pollution, and the using up of non-renewable resources. Sustainability means finding some methods that are more coherent socially, more efficient economically, and healthier ecologically for the supply and distribution of existing resources. This research seeks to discover the new dimensions of psychology that green schools can create in children. Green architecture can have a significant impact on children's psychological emotions. It can improve children's social behavior with the increase of positive sense because the current schools are not compatible with children, and this non-compatibility will lead to losing interest in school. The green architecture approach in school design can save energy, reduce the environmental effects, and help to have an effective education by increasing children's attachment to school. According to studies, the average impact of green factors on an increased sense of belonging is 75%. These factors have also affected 84 % decrease in mental stress, 76% increase in concentration and learning, 77% increase in Joy and happiness, 79% increase in creativity, 76 % increase in stability in space, and 87 % increase in student interactions. Studies have indicated that the use of green factors has increased 90% of physical activities, and its effect on the better physical health of students is 83%.
-
كليدواژه هاي فارسي
سبزينگي، مدارس سبز، پايداري محيطي، محيطزيست، كودك، روانشناسي محيطي
-
كليدواژه هاي لاتين
Greenness, schools, greenschool, children, environment, psychological feelings
-
Author
nasim ebneali
-
SuperVisor
mahdi hamze nejad, mohammad ali khan mohammadi
-
لينک به اين مدرک :