-
شماره ركورد
28021
-
پديد آورنده
علي اشدري
-
عنوان
بررسي مصرف سوخت اتوبوسهاي از نوع برقي،ديزلي و گازسوز در طول عمر از چاه تا چرخ
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي خودرو
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/8/28
-
استاد راهنما
دكتر اميرحسن كاكائي- دكتر بهروز مشهدي
-
دانشكده
خودرو
-
چكيده
در اين پژوهش به بررسي مراحل مختلف استخراج، توليد، انتقال و مصرف انرژي و همچنين انتشار آلاينده 2CO پرداخته شده است. اين مطالعه از چرخه هاي رانندگي اتوبوسهاي تندرو شهر تهران و تبريز براي اجراي يك مقايسه كامل براي تقاضاي انرژي و مصرف سوخت براي سيستمهاي پيشران مختلف از نوع ديزل، گازسوز و برقي استفاده ميكند. مراحل تحقيق شامل تحليل چرخه چاه تا ايستگاه، تحليل ايستگاه تا چرخ و تحليل كلي چرخه عمر با در نظر گرفتن دو حالت با شيب و بدون شيب مسير در چرخههاي رانندگي ميباشد. در مدلسازي با نرمافزار جيتي پاور نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه مصرف انرژي در اتوبوس گازسوز در هر دو حالت شيبروي و بدون شيبروي نسبت به ديزل 2 برابر و نسبت به الكتريكي 3 برابر است، همچنين در بحث انتشار آلاينده اتوبوس گازسوز كربندياكسيد بيشتري را نسبت به دو اتوبوس ديگر منتشر ميكند. افزايش مسير انتقال و توزيع انرژي در بخش چاه تا ايستگاه تاثير بسزايي در مصرف انرژي دارد. در حال حاضر اتوبوس برقي نسبت به دو اتوبوس ديگر از لحاظ آلايندگي برتري نسبي دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/13
-
عنوان به انگليسي
Investigating the fuel consumption of electric, diesel, and gas-powered buses during their lifetime from the well to wheel
-
تاريخ بهره برداري
11/19/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي اشدري
-
چكيده به لاتين
In this research, various stages of energy extraction, production, transmission and consumption, as well as the release of CO2 pollutant, have been investigated. This study uses the driving cycles of high-speed buses in Tehran and Tabriz to perform a complete comparison for energy demand and fuel consumption for different propulsion systems such as diesel, gas and electric. The research stages include the analysis of the well cycle to the station, the analysis of the station to the wheel and the overall analysis of the life cycle by considering two modes with and without slope in the driving cycles. In the modeling with GT Power software, the results obtained indicate that the energy consumption of gas-powered buses in both the two modes of incline and non-incline is 2 times compared to diesel and 3 times compared to electric, and also in the discussion of the pollutant emission of gas-powered buses, more carbon dioxide compared to the other two buses. Increasing the path of energy transmission and distribution in the well section to the station has a significant impact on energy consumption. Currently, the electric bus has a relative advantage over the other two buses in terms of emissions.
-
كليدواژه هاي فارسي
چرخه عمر , اتوبوس , مصرف انرژي , انتشار آلاينده , ديزل
-
كليدواژه هاي لاتين
Life Cycle , Energy Consumption , Pollutant Emission , Diesel , Bus
-
Author
Ali Ashdari
-
SuperVisor
Dr. Amir Hasan Kakaee-Dr. Behrouz Mashhadi
-
لينک به اين مدرک :