-
شماره ركورد
28063
-
پديد آورنده
حسن ولي زاده
-
عنوان
تحليل تغيير رفتار مصرف كننده ايراني در زمينه مصرف كالاي لوكس با استفاده از تئوري انگيزش و تحريك
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
علوم اقتصادي- برنامهريزي سيستمهاي اقتصادي
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/9/15
-
استاد راهنما
عطاءالله رفيعي آتاني
-
استاد مشاور
نادر حكيمي پور
-
دانشكده
دانشكده مديريت، اقتصاد و مهندسي پيشرفت
-
چكيده
با گسترش بازار كالاهاي لوكس در دهه گذشته و سيل واردات و تمايل به مصرف آن در تمامي دهك هاي مصرف كننده، لزوم شناسايي علل رفتار مصرف كنندگان كالاهاي لوكس علاقه و توجه بسياري از محققان اقتصاد رفتاري را به خود جلب كرده است. با اين وجود اطلاعات كمي در مورد چگونگي بهينه سازي و تغيير رفتار مصرف كننده در زمينه كالاي لوكس صورت پذيرفته است. كالا هاي لوكس تنها ديگر به بازار هاي توسعه يافته غرب محدود نيست و به بازارهاي كشورهاي در حال توسعه، ثروتمند و حتي فقير شرق نيز كشيده شده است. بنابر اين در اين تحقيق عوامل اثرگذار بر رفتار مصرف¬كنندۀ ايراني كالاهاي لوكس مورد بررسي قرار گرفته است. تحقيق حاضر از نوع توصيفي-پيمايشي است و نظر 384 نفر از مصرف كنندان ايراني كه به صورت تصادفي ساده انتخاب و جمع آوري شده به كمك نرم افزار Spss تحليل گرديده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون آناليز رگرسيون استفاده شد. در نتيجه در اثر يك واحد تغيير در متغيرهاي انگيزش اقتصادي، انگيزش فرهنگي، انگيزش روانشناسي، انگيزش اجتماعي، رفتار مصرف كننده به ترتيب 0.56، 0.46، 0.48 و 0.40 واحد تغيير خواهد نمود. همچنين متغير هاي تحقيق با آزمون فريدمن رتبه بندي شدند كه متغير اقتصادي بالاترين رتبه و متغير روانشناسي پايين ترين رتبه را كسب نمودند. يافته هاي تحقيق نشان مي¬دهد كه بين متغييرهاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، روانشناسي و رفتارمصرف كننده ايراني در زمينه مصرف كالا هاي لوكس رابطه اي مثبت و شديد وجود دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1401/12/03
-
عنوان به انگليسي
Analysis of Iranian consumer behavior change in the field of luxury goods consumption using the theory of motivation and stimulation
-
تاريخ بهره برداري
12/6/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حسن ولي زاده
-
چكيده به لاتين
With the expansion of the luxury goods market in the last decade and the flood of imports and the desire to consume it in all consumer deciles, the need to identify the causes of the behavior of luxury goods consumers has attracted the interest and attention of many behavioral economics researchers. However, there is little information about how to optimize and change consumer behavior in the field of luxury goods. Luxury goods are no longer limited to the developed markets of the West, but have also reached the markets of the developing, rich and even poor countries of the East. Therefore, in this research, the influencing factors on Iranian consumer behavior of luxury goods have been investigated. The current research is descriptive-survey and the opinions of 384 Iranian consumers who were randomly selected and collected were analyzed with the help of Spss software. Regression analysis was used to analyze the data. As a result, as a result of one unit change in economic motivation, cultural motivation, psychological motivation, social motivation, consumer behavior will change by 0.56, 0.46, 0.48 and 0.40 units respectively. Also, the research variables were ranked by Friedman test, and the economic variable got the highest rank and the psychological variable got the lowest rank. Research findings show that there is a positive and strong relationship between economic, cultural, social, psychological and Iranian consumer behavior variables in the field of luxury goods consumption.
-
كليدواژه هاي فارسي
مصرف كننده , توليد داخل , شناخت رفتار , كالاي لوكس , انگيزش , تئوري محرك
-
كليدواژه هاي لاتين
consumer , domestic production , behavior recognition , luxury goods , motivition , drive theory
-
Author
Hassan Valizadeh
-
SuperVisor
Atta o-llah Rafiee Atani
-
لينک به اين مدرک :