-
شماره ركورد
28570
-
پديد آورنده
عليرضا اشكپور
-
عنوان
بررسي تجربي و عددي رفتار شكست بين-لايه اي شيشه لمينيت خودرو به كمك يك نمونه آزمايشگاهي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي مكانيك- مهندسي خودرو ـ سازه بدنه خودرو
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/3/31
-
استاد راهنما
حامد سعيدي گوگرچين
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
حوادث ناشي از تصادفات جادهاي باعث ميشوند كه به دليل مرگ و مير و وجود آسيبهاي قابل توجه، ايمني رانندگان، مسافران و عابران پياده در معرض خطر قرار گيرند. در نتيجه، بررسي خواص شكست شيشه¬ي جلوي اتوموبيل به خصوص جدايش لايه¬ي پليمري بين از اهميت ويژه اي برخوردار خواهد بود. با اين وجود، دست يابي به نمونه آزمايشگاهي مناسب براي ايجاد مودهاي مختلف ترك شيشه لمينيت خودرو، همواره از دغدغه¬هاي اصلي پژوهشگران اين عرصه بوده است. در اين پژوهش، با معرفي يك نمونه جديد به استخراج خواص جدايش لايه¬ي پليمري از شيشه در بارگذاري هاي مختلف از جمله مود هاي تركيبي يك و دو پرداخته مي¬شود. بدين منظور، مدلي عددي از سيستم معرفي شده به همراه شيشه سه¬لايه خودرو براي بررسي مكانيزم جدايش شيشه ارائه، و در قالب كد استاندارد آباكوس اجرا شده است. سپس با استفاده از مدل ناحيه چسبناك، فرآيند جدايش شيشه شبيه¬سازي شده است. نمونه ارائه شده سپس در آزمايشگاه ساخته شده و هر يك از نتايج عددي با نتايج تجربي به دست آمده صحه¬گذاري شده و رابطه¬ي نرمي سيستم با طول ترك، ازطريق برازش يك منحني نمايي بر روي نتايج عددي بدست آمده. سپس با مشتق گرفتن از آن انرژي شكست در مود يك و دو محاسبه شده و پارامتر هاي مدل ناحبه چسبناك دوخطي با روش معكوس در اين مودها محاسبه شده¬اند. در انتها از مدل چسبناك بدست آمده براي پيش بيني منحني نيرو جابجايي در مودهاي تركيبي استفاده شده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/05/02
-
عنوان به انگليسي
Numerical and exprtimental investigation of interlaminar fracture of automotive windshield using a test specimen
-
تاريخ بهره برداري
6/20/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
عليرضا اشكپور
-
چكيده به لاتين
The presents study investigates the adhesion characteristics of glass and poly(vinyl butyral) (PVB) interface. A new simple test specimen is introduced which allows the mixed mode loading, pure mode I and pure mode II. By utilizing a numerical model, the related geometrical factors and fracture toughness are computed as well as their variation with six different crack lengths (). A combined analytical-numerical method is used to extract the GI and GII parameters. A fairly good agreement is observed when comparing the calculated energy release rate with existing values in the literature. Cohesive law parameters are computed for mode I and mode II in an iterative process which fits the load-displacement diagrams obtained from FEM and experiment. The proposed cohesive law in then employed to anticipate the resultant experimental diagrams in mixed mode loading for two different crack lengths () and three loading rates (). Unlike the previously used models in literature, our proposed specimen allows us to control the mode mixity of the crack with a rather simple configuration and loading fixtures. Results suggest that there is a reasonably good agreement between numerical prediction and experiment
-
كليدواژه هاي فارسي
شيشه ي لمينيت خودرو , قانون ناحيه چسبناك
-
كليدواژه هاي لاتين
Automotive windshield , Cohesive Zone Model
-
Author
Alireza Ashkpoor
-
SuperVisor
Dr. Hamed Saeedi
-
لينک به اين مدرک :