-
شماره ركورد
30045
-
پديد آورنده
فاطمه بابايي
-
عنوان
صبر ديني در كتاب هاي بومي آموزش زبان انگليسي در ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زبان و ادبيات خارجي- زبان انگليسي ـ دبيري
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/6/29
-
استاد راهنما
اسماعيل عبدالله زاده
-
استاد مشاور
محمد اميني فارساني
-
دانشكده
گروه زبانهاي خارجي
-
چكيده
تنوع مذهبي در ميان مردم جهان يا حتي در جوامع مختلف، يادگيري چگونگي با هم در صلح، هماهنگي و دوستانه زندگي كردن را امري ضروري كرده است. چگونه مي توان اين هدف را به دست آورد؟ براي رسيدن به اين هدف، كلمه كليدي صبر است. دانستن تعريف و ابعاد صبر به افراد با زمينه هاي فرهنگي و مذهبي مختلف كمك مي كند تا نوعي خودآگاهي به دست آورند و تفاوت هاي يكديگر را درك كنند و در نتيجه به يكديگر احترام بگذارند. هدف اصلي اين مطالعه، تجزيه و تحليل محتواي كتاب هاي آموزشي زبان انگليسي بومي ايران در دوره ي دبيرستان با رويكرد پيگيري روش هايي است كه در آن مسائل مربوط به صبر مذهبي ارائه مي شوند. اين مقاله به تعريف هاي صبر مذهبي و موضوعات مربوط به آن در زمينه ي آموزش و پرورش، كه به طور خاص در كتاب هاي آموزشي زبان انگليسي بومي ارائه شده اند، اشاره خواهد كرد. حوزه ي مورد مطالعه در اين تحقيق شامل بسياري از كتاب هاي آموزش زبان انگليسي بومي ايران در دوره ي دبيرستان است كه از نظر محتوايي و تصاوير توسط وزارت آموزش و پرورش ايران كنترل مي شوند. براي انجام اين تحقيق، نويسنده از سال 1360، اولين دوره پس از انقلاب اسلامي در ايران تا سال 1398، كه آخرين دوره اصلاح و ترميم كتاب هاي كتاب هاي آموزشي زبان انگليسي بومي بوده است، تحليل محتواي تمام كتاب هاي آموزشي زبان انگليسي بومي را انجام داده است. در اين تجزيه و تحليل محتوايي، تعداد و درصد مواردي كه به مربوط به صبر مذهبي بوده اند در هر كتاب و در هر دوره محاسبه شدند ، به عنوان مثال، كتاب هاي دهه ي 1360تا دوره ي 1398. نتايج نشان مي دهد كه مقدار كمي از داده ها به طور مستقيم با مسائل و شاخص هاي صبر مذهبي مرتبط مي باشند. هيچ مدل كاربردي نظامندي براي اشاره به دين و صبر مذهبي در كتاب هاي آموزشي ذكر شده وجود ندارد. هنوز فرصت هاي راهبردي زيادي براي ارتقا اين موضوع در كتاب هاي آموزشي بومي ايران وجود دارد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/08/17
-
عنوان به انگليسي
Religious tolerance in Iranian local ELT textbooks
-
تاريخ بهره برداري
9/19/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
فاطمه بابايي
-
چكيده به لاتين
Diversity of religion among the people of the world or even in different societies makes it essential to consider the necessity of learning how to live together in peace, harmony and in a friendly manner. How can this goal be achievable? To achieve this aim, the key word is tolerance. Knowing the definition and dimensions of tolerance helps individuals with various cultural and religious backgrounds gain self-awareness and understand each other’s differences and as a result show respect for each other. The main aim of this study is to analyze the contents of Iranian high school EFL textbooks by tracing the methods in which religious tolerance issues are represented. This article would deal with religious tolerance definitions and related topics in respect of education, specifically those features that are presented in ELT textbooks. The corpus of the present study covers many Iranian local high school EFL textbooks, which are controlled in terms of contents and illustrations by the Iranian Ministry of Education. To do the research, the author has done content analysis on the whole local ELT textbooks from 1360, the first period after the Islamic Revolution in Iran, to 1398, which is the last period of revising and editing the local ELT textbooks. In this content analysis, the frequency and percentage of any related items to religious tolerance were calculated in respect of two factors: in each book and in each period, for example, the 1981s, 1989s, 1995s, 2014s and 2019. The results on content analysis of local ELT textbooks in Iran as a Muslim country indicated that there is a small amount of data directly related to religious tolerance issues and indicators. In addition, there is no systematic application model for religious tolerance subcategories in the Iranian local ELT textbooks. Accordingly, there is still room to improve religious tolerance dimensions in the local Iranian ELT textbooks and introducing these religious tenents to teachers and students.
-
كليدواژه هاي فارسي
صبر ديني , كناب هاي آموزش زبان انگليسي , تحليل محتوا
-
كليدواژه هاي لاتين
religious tolerance , elt textbooks , content analysis
-
Author
Fateme Babaei
-
SuperVisor
Dr. Esmaeil Abdollahzade
-
لينک به اين مدرک :