-
شماره ركورد
30191
-
پديد آورنده
مهدي شفايي
-
عنوان
ارائه مدل ارزيابي عملكرد واحدهاي آموزشي بر اساس كارت امتيازي متوازن و روشهاي تصميمگيري چندشاخصه (مطالعه موردي: دانشكدههاي دانشگاه علم و صنعت ايران)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندي صنايع
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/7/5
-
استاد راهنما
دكتر محمد مهدوي مزده
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
امروزه با توجه به چالشهاي پيشروي سازمانها، داشتن سنجههايي براي تعيين موقعيت كنوني و شناسايي نقاط ضعف و قوت بيشازپيش ضروري به نظر ميرسد. سازمانها براي تشخيص ميزان كاراييشان در رسيدن اهداف خود، ارزيابي عملكرد را امري اجتنابناپذير تلقي مينمايند. ارزشيابي عملكرد در دانشگاه كه از اركان بنيادين آموزشي و پژوهشي در كشور محسوب ميشود، با توجه به توسعه فراگير نظامهاي آموزش عالي، نيازمند اتخاذ رويكردي جهت شناخت هر چه بهتر خود است. شناخت وضعيت دانشگاهها از طريق ارزيابي عملكرد به آنها كمك ميكند تا سياستهاي آموزشي، پژوهشي و نهادي مناسبتري براي اجراي نظام دانشگاهي اتخاذ كنند. امروزه به دليل نقش حياتي مؤسسات آموزشي در جامعه، توجه بسياري از محققان به حوزه ارزيابي عملكرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي جلب شده است.
هدف از اين پژوهش، دستيابي به عوامل و شاخصهاي كليدي مؤثر بر ارزيابي عملكرد واحدهاي آموزش عالي بر اساس كارت امتيازي متوازن و ارائه يك مدل كاربردي جهت ارزيابي عملكرد واحدهاي آموزشي مطابق با آخرين يافتههاي پژوهشي موجود در اين حوزه و همچنين آخرين تحولات نظام آموزش عالي ميباشد. مدل ارزيابي عملكرد پژوهش در 4 منظر و با 25 شاخص طراحي شده و بهصورت موردي در دانشكدههاي مهندسي صنايع، مهندسي برق و مهندسي كامپيوتر دانشگاه علم و صنعت ايران پيادهسازي شده است. نتايج نشاندهنده اين است كه دانشكده مهندسي صنايع نسبت ساير دانشكدههاي مورد مطالعه بيشترين امتياز را در ارزيابي انجامگرفته، كسب نموده است.10 شاخص موجود در مدل پژوهش كه در برنامه راهبردي فعلي دانشگاه مورد توجه قرار نگرفتهشده است، جهت بهبود برنامه راهبردي دانشگاه پيشنهاد شده است كه از مهمترين آن ميتوان به ميزان ساعات برگزاري دورههاي تخصصي و مهارتآموزي دانشجويان اشاره كرد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/09/21
-
عنوان به انگليسي
Designing a model for evaluating the performance of educational units based on the BSC and MADM techniques (Case Study: Faculties of Iran University of Science and Technology)
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهدي شفايي
-
چكيده به لاتين
Today, given the challenges facing organizations, having metrics to determine an organization’s current position and plan based on strengths and weaknesses seems increasingly necessary. Organizations consider performance evaluation an unavoidable matter in order to gauge their efficiency in achieving their goals. Performance evaluation in a university, which is one of the foundational and long-standing pillars of educational and research institutions in the country, requires the adoption of an approach for a better understanding of its conditions, particularly considering the widespread development of higher education systems. Understanding the status of universities through performance evaluation helps them to adopt more suitable educational, research, and institutional policies for implementing the university system. Today, due to the vital role of educational institutions in society, many researchers are attracted to the field of performance evaluation of universities and higher education institutions.
The purpose of this research is to identify key factors and indicators affecting the performance evaluation of higher education units based on the Balanced Scorecard and to present a practical model for evaluating the performance of educational units in accordance with the latest research findings in this field as well as the latest developments in the higher education system. The performance evaluation model is designed with 4 perspectives and 25 indicators and has been implemented in a case study at the faculties of Industrial Engineering, Electrical Engineering, and Computer Engineering at the Iran University of Science and Technology. The results indicate that the Faculty of Industrial Engineering has scored the highest in the evaluation compared to the other faculties studied. 10 indicators present in the research model that have not been considered in the current strategic plan of the university are suggested for improving the university’s strategic plan.
-
كليدواژه هاي فارسي
ارزيابي عملكرد , كارت امتيازي متوازن , مؤسسات آموزش عالي , مدل ارزيابي عملكرد , روش هاي تصميمگيري چندشاخصه
-
كليدواژه هاي لاتين
Performance evaluation , Balanced Scorecard , Higher Education Institutions , Performance evaluation Model , Multiple Attribute Decision Making
-
Author
Mehdi Shafaei
-
SuperVisor
Dr. Mohammad Mahdavi Mazdeh
-
لينک به اين مدرک :