-
شماره ركورد
30271
-
پديد آورنده
سيد محمد هاشمي
-
عنوان
ارزيابي ارتباط بين حجم ترافيك و ميزان مصرف بنزين در كشور در بخش حمل و نقل با رويكرد بهينهسازي با استفاده از هوش مصنوعي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي سيستم هاي انرژي - گرايش انرژي و محيط زيست
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/09/27
-
استاد راهنما
ميثم فرج اللهي، روح الله احمدي
-
استاد مشاور
ندارد
-
دانشكده
فناوري هاي نوين
-
چكيده
با افزايش وابستگي زندگي بشر به انرژي، نقش انرژي در كاركرد بخشهاي مختلف اقتصادي كشورها بسيار پر اهميت شده است. از طرفي با ورود وسايل نقليه در زندگي بشر در ابتداي امر، زندگي بشر با رشد و توسعه روبرو شد، اما اين توسعه در صنعت حمل و نقل، به عنوان يكي از بزرگترين منابع مصرف انرژي براي بشر، چالش هايي همچون آلايندگي محيط زيست نيز به همراه داشته است. حفاظت از محيط زيست يكي از مهمترين ابعاد توسعه پايدار است كه اولين معيار اندازهگيري پايداري آن، كيفيت هوا ميباشد. ميزان انتشار گازهاي گلخانهاي كه يكي از عوامل تعيين كننده كيفيت هوا است، ارتباط مستقيمي با ميزان مصرف حاملهاي انرژي در يك كشور دارد. با توجه به سهم 25 درصدي بخش حمل و نقل از كل تقاضاي انرژي در كشور و تعداد زياد وسايل نقليه شهري ميتوان به اهميت مصرف بنزين پي برد.
بزرگتر شدن شهرها و گسترش ميزان استفاده از وسايل نقليه و همچنين رشد روز افزون تعداد وسايل نقليه در كشور(بالغ بر 20 ميليون دستگاه) موجب افزايش تراكم خودروها و در نتيجه اتلاف وقت، مصرف سوخت زياد، و خسارتهاي جبران ناپذير براي محيط زيست ميشود. با توجه به ارتباطي كه بين ترافيك و مصرف سوخت وجود دارد، اين امر موجب كاهش حجم قابل توجهي از مصرف سوخت خواهد شد. برآورد حجم ترافيك و ارتباط آن با مصرف سوخت در كشور، نقش موثري در كاهش مصرف سوخت و هزينههاي ناشي از آن و توسعه منافع اقتصادي و اجتماعي خواهد داشت.
در بين روشهاي متنوعي براي ارزيابي ارتباط بين حجم ترافيك و ميزان مصرف سوخت، مدلهاي رگرسيون و شبكه عصبي مصنوعي به عنوان گزينههاي برتر مورد بحث و بررسي قرار گرفتند. نتايج پايان نامه نشان ميدهد مدل شبكه عصبي مصنوعي با پنج لايه مخفي دقتي در حدود 82 درصد در يادگيري و 80 درصد در پيشبيني زمان تاخير براي دادههاي تست داشته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/10/01
-
عنوان به انگليسي
The impact of traffic flow on fuel consumption in transportation sector: evaluation and optimization using artificial intelligence
-
تاريخ بهره برداري
12/18/2023 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيدمحمد هاشمي
-
چكيده به لاتين
With the increasing dependence of human life on energy, the role of energy in the functioning of various economic sectors of countries has become crucial. On the other hand, with the introduction of vehicles in human life, human life faced growth and development. However, this development in the transportation industry, as one of the most significant sources of energy consumption for humans, also brings challenges, such as environmental pollution. Environmental protection is one of the essential aspects of sustainable development, and the first measure of its sustainability is air quality. The amount of greenhouse gas emissions, one of the determining factors of air quality, has a direct relationship with the number of energy carriers consumed in a country. Considering the 25% share of the transportation sector in the total energy demand in the country and a large number of urban vehicles, the importance of gasoline consumption can be realized.
The enlargement of cities and the expansion of the use of vehicles and the increasing number of vehicles in the country (more than 20 million vehicles) lead to an increase in the density of cars and, as a result, waste of time, high fuel consumption, and irreparable damage to the environment. Considering the relationship between traffic and fuel consumption, this will cause a significant reduction in fuel consumption. Estimating the traffic volume and its relationship with fuel consumption in the country will play an influential role in reducing fuel consumption and costs and developing economic and social benefits.
Regression models and artificial neural networks were discussed as the best options among various methods to evaluate the relationship between traffic volume and fuel consumption. The results of the thesis show that the artificial neural network model with a hidden layer had an accuracy of about 82% in learning and 80% in predicting delay time for test data.
-
كليدواژه هاي فارسي
انرژي , مصرف سوخت , ترافيك , يادگيري ماشين , شبكه عصبي مصنوعي
-
كليدواژه هاي لاتين
Energy , Fuel Consumption , Traffic , Machine Learning , Artificial Neural Network
-
Author
S.Mohammad Hashemi
-
SuperVisor
Dr. Meysam Farajolahi, Dr. Rohoullah Ahmadi
-
لينک به اين مدرک :