-
شماره ركورد
30276
-
پديد آورنده
ميثم عبداله آبادي
-
عنوان
ارزيابي شاخص هاي عملكرد سيستم حمل و نقل شهري با استفاده از داده هاي آنلاين ترافيكي؛ مطالعه موردي شهر هاي تهران و مشهد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
برنامه ريزي و مهندسي حمل و نقل
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/8/13
-
استاد راهنما
رضا گلشن خواص، افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
پيشرفت فناوري اطلاعات و منابع داده هاي برخطِ در دسترس امكان بررسي و ارزيابي شبكه ي حمل و نقل را از ديدگاه هاي مختلف فراهم كرده است. اين داده هاي با حجم زياد، داراي قابليت اطمينان و وضوح مكاني و زماني مناسب به منظور استفاده با اهداف ارزيابي شبكه هستند و ضعف هاي مربوط به داده هاي سنتي كه در اكثر مطالعات گذشته مورد استفاده قرار گرفتند را برطرف مي كنند. اين نوع داده ها داراي ماهيتي پويا بوده و امكان بروز رساني و جمع آوري آن ها در مقاطع زماني مختلف وجود دارد.
هدف از اين پژوهش تدوين چارچوبي براي بكارگيري داده هاي برخط حاصل از سامانه هاي برخط ترافيكي به منظور ارزيابي و مقايسه ي عملكرد شبكه حمل و نقل شهرها از ديدگاه قابليت تحرك، قابليت اطمينان و قابليت دسترسي شبكه مي باشد. اين چارچوب براي دو شهر تهران و مشهد و با استفاده از شاخص هاي ارزيابي مختلف تعريف شده براي هر يك از معيار هاي عملكردي در ساعات مختلف شبانه روز مورد بهره برداري قرار گرفته است. داده هاي زمان سفر در سامانه نشان در يك بازه زماني 14 روزه و در دوره هاي 30 دقيقه اي از ساعت 6 صبح تا 10 شب براي مقاطع انتخابي در معابر با سطوح عملكردي بزرگراهي و شرياني درجه يك و دو و همچنين مسير بين مبادي و مقاصد مراكز مناطق شهرداري تهران و مشهد جمع آوري شده است. بعد از معرفي و بررسي شاخص هاي ارزيابي مختلف ذيل هر يك از معيار هاي عملكردي مورد نظر، شاخص هاي برگزيده با توجه به ملاك هاي انتخاب شاخص و همچنين قابليت استفاده با توجه به نوع داده هاي جمع آوري شده، انتخاب و محاسبه شده است.
نتايج بدست آمده براي هر كدام از شاخص ها براي هر دو شهر بررسي شده است و در نهايت با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي و تعيين اهميت نسبي شاخص ها نسبت به يكديگر، يك مقايسه ي كلي بين وضعيت عملكرد ترافيكي دو شهر صورت گرفته است. اين مقايسه بر اساس امتياز ترافيكي دو شهر بر مبناي معيار هاي عملكردي است كه عددي بين صفر و يك است. نتايج بيانگر وضعيت بهتر شهر تهران نسبت به مشهد از نظر شاخص زمان سفر (قابليت تحرك) است. همچنين نتايج حاصل شده از محاسبه ي شاخص بافر (قابليت اطمينان) نشان دهنده ي وضعيت بهتر شبكه ي شهر مشهد نسبت به تهران از نظر ثبات يكنواختي زمان سفر در ساعات مختلف است. شاخص زمان سفر مبدا-مقصد (قابليت دسترسي) نيز براي مشهد نتايج بهتري را نشان مي دهد، هرچند كه مقادير به هم نزديك هستند. نهايتا برايند ارزيابي دو شبكه از ديدگاه معيار هاي مختلف و با توجه به ارزش معيار ها نسبت به يكديگر و با استفاده از سيستم امتياز دهي، بيانگر برتري نسبي عملكرد ترافيكي شبكه ي حمل و نقل شهر مشهد است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/10/05
-
عنوان به انگليسي
evaluation of urban transportation system performance indicators using online traffic data; A case study of the cities of Tehran and Mashhad
-
تاريخ بهره برداري
11/3/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
ميثم عبداله ابادي
-
چكيده به لاتين
The advancement of information technology and available online data sources have made it possible to review and evaluate the transportation network from different perspectives. These big data have reliability and spatial and temporal resolution needed for use with network evaluation purposes and overcome the weaknesses of traditional data used in most past studies. This type of data has a dynamic nature and it is possible to update and collect them at different times in the future.
The purpose of this research is to develop a framework for using new data obtained from online traffic platforms in order to evaluate and compare the performance of the transportation network of cities from the point of view of mobility, reliability and network accessibility. This framework has been used for the two cities of Tehran and Mashhad and using different evaluation indicators defined for each of the performance criteria at different hours of the day. The travel time data on Neshan (Iranian traffic online platform) have been collected in a 14-day period and in 30-minute cycle from 6:00 am to 10:00 pm for selected sections on highway and arterial functional levels of first and second grade, as well as the route between the origins and destinations of Municipal zones of Tehran and Mashhad. After the introduction and review of various evaluation indices under each of the desired performance criteria, the indices have been selected and calculated according to the criteria of index selection as well as usability according to the type of data collected.
The results obtained for each of the indicators have been reviewed for both cities, and finally, by using the AHP (Analytic hierarchy process) method and determining the relative importance of the indicators to each other, a general comparison between the traffic performance status of the two cities has been made. The results show that Tehran city is better than Mashhad in terms of travel time index (mobility). Also, the results obtained from the calculation of the buffer index (reliability) show the better condition of the Mashhad city network compared to Tehran in terms of the uniformity of the travel time in different hours. The origin-destination travel time index (accessibility) also shows better results for Mashhad, although the values are close. Finally, the evaluation of two networks from the point of view of different criteria and according to the value of the criteria compared to each other, shows the relative superiority of the traffic performance of the transport network of Mashhad city.
شاخص هاي ارزيابي، ، ، ، ،
-
كليدواژه هاي فارسي
شاخص هاي ارزيابي , داده هاي ترافيكي برخط , شبكه حمل و نقل شهري , قابليت تحرك , قابليت اطمينان , قابليت دسترسي
-
كليدواژه هاي لاتين
evaluation indicators , online traffic data , urban transport network , mobility , reliability , accessibility
-
Author
Meysam Abdollahabadi
-
SuperVisor
Reza Golshan KhavsT Afshin Shariat Mohaimeni
-
لينک به اين مدرک :