-
شماره ركورد
30289
-
پديد آورنده
شادي ورشه دزفولي
-
عنوان
تعيين گزينههاي استراتژيك در موسسات مالي با استفاده از روش تصميمگيري چند معياره- مطالعه موردي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/07/18
-
استاد راهنما
دكتر محمد مهدوي مزده
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
در گذشته تئوري فرآيند كسبوكار عمدتاً در سازمانهاي توليدي به كار ميرفت. با اينحال، در دهههاي اخير، بر فرآيندهاي سازمانهاي خدماتي تاكيد بيشتري شدهاست و پژوهشهاي بيشتري روي آنها، صورت گرفته است. صنعت مالي نيز از اين امر مستثني نيست. امروزه با تغييرات سريع محيطي، كاهش چرخه عمر محصول و رشد رقابتپذيري بينالمللي، ايجاد و حفظ مزيت رقابتي براي شركتها اهميت بيشتري دارد و اين تغييرات سريع، مدلهاي تصميمگيري استراتژيك در سازمانهاي خدماتي را تحت تاثير قرار ميدهد. با توجه به مرور ادبيات موضوع، مشخص است تعيين گزينههاي استراتژيك از موضوعات مورد توجه پژوهشگران است اما اين موضوع در ايران و بهخصوص شركتهاي خدماتي آن، انجام نشده است و همچنين كمبود روشهاي تركيبي كيفي و كمّي در اين زمينه مشهود است. لذا پژوهش حاضر 28 گزينه استراتژيكي كه از پژوهشهاي پيشين و نظرات خبرگان حاصل شده را در يك موسسه مالي فعال در بازار سرمايه ايران، مورد ارزيابي قرار داده است تا در نهايت با جمعآوري دادههاي خبرگان از طريق پرسشنامه و استفاده از روش تصميمگيري چندمعياره BWM (بهترين- بدترين)، برترين گزينههاي استراتژيكي كه موسسه مالي مذكور ميتواند با اتخاذ آنها در تصميمگيريهاي استراتژيك، به اهداف استراتژيك خود دست يابد، مشخص شود. گزينه استراتژيك "توسعه به صورت مشتري محوري"، براساس تحليلهاي مختلف به عنوان بااهميتترين گزينه شناسايي شد. همچنين براساس نظرات تمام خبرگان با وزنهاي حاصل از روش BWM و با نگاه پارتويي به تمام گزينههاي استراتژيك، موارد "توسعه به صورت مشتريمحوري، ديجيتاليسازي، توسعه محصول/ بازار و انطباق با قانون" به عنوان برترين گزينههاي استراتژيك مشخص شدند. اين خروجي ميتواند ياريگر موسسات مالي در مديريت كارآمد و اثربخش فرآيند تصميمگيري استراتژيك آنها باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/10/09
-
عنوان به انگليسي
Determining the strategic choices in financial institutions using multi-criteria decision-making method - a case study
-
تاريخ بهره برداري
10/9/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
شادي ورشه دزفولي
-
چكيده به لاتين
In the past, business process theory was mainly used in manufacturing organizations. However, in recent decades, more emphasis has been placed on the processes of service organizations and more research has been done on them. The financial industry is no exception. Nowadays, with the rapid changes in the environment, the reduction of the product life cycle and the growth of international competitiveness, creating and maintaining a competitive advantage is more important for companies, and these rapid changes affect the strategic decision-making models in service organizations. According to the review of the literature, it is clear that the determination of strategic options is one of the topics of interest to researchers, but this issue has not been done in Iran, especially its service companies, and the lack of qualitative and quantitative combined methods in this field is evident. Therefore, the current research has evaluated 28 strategic options obtained from previous researches and experts' opinions in a financial institution active in the capital market of Iran, and finally by collecting data from experts through a questionnaire and using the multi-criteria decision-making method BWM (the best - The worst), the best strategic choices that the said financial institution can adopt in strategic decisions to achieve its strategic goals. The strategic choices of "customer-oriented development" was identified as the most important option based on various analyses. Also, based on the opinions of all the experts with the weights obtained from the BWM method and with a Pareto view of all strategic choices, "customer-oriented development, digitalization, product/market development and compliance with the law" were identified as the best strategic choices. This output can help financial institutions in the efficient and effective management of their strategic decision-making process.
-
كليدواژه هاي فارسي
تصميمگيري استراتژيك , گزينههاي استراتژيك , موسسات مالي , روش تصميمگيري چند معياره
-
كليدواژه هاي لاتين
Strategic decision making , Strategic Choices , Financial institutions , Multi-Criteria Decision Making (MCDM)
-
Author
Shadi Varshe Dezfulli
-
SuperVisor
Mohammad Mahdavimazdeh
-
لينک به اين مدرک :