-
شماره ركورد
30294
-
پديد آورنده
رها محمد زاده
-
عنوان
ارائه يك مدل بهينهسازي چندهدفه استوار براي مسئله مكانيابي دپوها و مسيريابي وسايل نقليه ناهمگون در تحويل سفارش با پنجره زماني چندگانه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
رياضي- رياضي كاربردي - بهينهسازي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/7/15
-
استاد راهنما
جواد وحيدي
-
دانشكده
رياضي- رياضي كاربردي - بهينهسازي
-
چكيده
مشكل اصلي اين تحقيق كه با علامت اختصاري RMO_DRVRMTW معرفي شده است، يك مسئله بهينه سازي چندهدفه با استحكام در شرايط عدم قطعيت است. در مسئله RMO_DRVRMTW سه تابع هدف مختلف در نظر گرفته شده است: 1-اقتصادي (به حداقل رساندن هزينه)، 2-زيست محيطي (به حداقل رساندن اثرات زيست محيطي) و 3-مشتري محور (به حداقل رساندن نارضايتي از زمان تحويل سفارش). همچنين در اين موضوع عدم قطعيت مربوط به زمان حركت وسايل نقليه بين گره هاي شبكه (دپو و مشتريان) نيز به عنوان سناريوهاي تصادفي در نظر گرفته شده و خاصيت پايداري پاسخ تحت عدم قطعيت نيز در نظر گرفته شده است. براي تحويل سفارشات مشتريان، ناوگان ناهمگوني از وسايل نقليه در نظر گرفته شده است كه با 4 عامل ظرفيت، هزينه ثابت/متغير، اثرات زيست محيطي و در نهايت زمان حمل و نقل متفاوت است. براي هر مشتري مجموعه اي از پنجره هاي زمان تحويل سفارش در نظر گرفته شده است كه براي مشتريان مختلف اولويت بندي شده است. بر اساس تابع هدف مشتري مداري، نارضايتي مشتريان از زمان تحويل سفارش به حداقل مي رسد تا پنجره زماني با اولويت بالاتر انتخاب شود. در هدف اقتصادي، كل هزينه هاي جابجايي و استقرار انبارها و هزينه هاي ثابت و متغير وسايل نقليه بايد به حداقل برسد. . با توجه به ماهيت چندهدفه اي مسئله (با در نظر گرفتن اهداف اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي) و كنترل عدم قطعيت، از رويكرد بهينه سازي تصادفي سناريو محور پايدار (RSSO) براي مدل سازي مسئله استفاده كرده ايم كه در آن علاوه بر ميانگين از توابع هدف تحت سناريوهاي مختلف، بهينه ممكن است، واريانس خروجي يا هزينه در حالت بدبينانه به حداقل مي رسد. براي مدل نهايي بهينه سازي چندهدفه پايدار اين تحقيق، ابتدا روش حل دقيق AEC و سپس روش تقريب فراابتكاري NSGA-II توسعه يافته است. نتيجه ارزيابي عملكرد عددي روشهاي AEC و NSGA-II نشان ميدهد كه AEC براي مشكلات كوچك و حتي متوسط بهتر عمل ميكند و بهينه و دقيق عمل ميكند، در حالي كه NSGA-II گزينهاي در ابعاد بزرگ است كه در آنها نميتوان از AEC استفاده كرد. مناسب براي استفاده. همچنين تحليل عدم قطعيت و مقدار پايداري مدل در كنترل عدم قطعيت زمان جابجايي نشان ميدهد كه با استفاده از روش پيشنهادي RSSO، توانستهايم هم پايداري و هم پايداري بهينه را در شرايط عدم قطعيت ايجاد كنيم كه باعث شده است. انحراف از بهينه به طور قابل توجهي در مقايسه با رويكرد ميانگين / ارزش اسمي كاهش مي يابد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/10/11
-
عنوان به انگليسي
A Multi-Objective Robust Optimization Model for Depot Location and Heterogeneous Vehicle Routing to Order Delivery with Multiple Time Windows
-
تاريخ بهره برداري
10/6/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
رها محمد زاده
-
چكيده به لاتين
The main problem of this research, which is introduced by the abbreviation RMO_DRVRMTW, is a multi-objective optimization problem with robustness under uncertainty. In the RMO_DRVRMTW problem, three different objective functions are considered: 1-economic (minimization of cost), 2-environmental (minimization of environmental effects) and 3-customer-oriented (minimization of dissatisfaction from order delivery time). Also, in this issue, the uncertainty related to the time of moving vehicles between network nodes (depots and customers) is also considered as random scenarios, and the stability property of the response under uncertainty is also considered. To deliver customers' orders, a heterogeneous fleet of vehicles is considered, which differ from 4 factors: capacity, fixed/variable cost, environmental impact, and finally, transit time. For each customer, a set of order delivery time windows are considered, which are prioritized for different customers. Based on the customer-oriented objective function, customers' dissatisfaction with order delivery time is minimized so that the time window with higher priority is selected. In the economic objective, the total costs of removal and establishment of depots and fixed and variable costs of vehicles should be minimized. . Due to the multi-objective nature of the problem (considering economic, environmental and social goals) and uncertainty control, we have used the stable scenario-oriented stochastic optimization (RSSO) approach to model the problem, in which, in addition to the average of the objective functions under different scenarios, the optimal It is possible, the variance of the output or the cost is minimized in the pessimistic mode. For the final stable multi-objective optimization model of this research, first the exact solution method of AEC and then the NSGA-II meta-heuristic approximation method have been developed. The result of the numerical performance evaluation of AEC and NSGA-II methods shows that AEC performs better for small and even medium-sized problems and works optimally and accurately, while NSGA-II is an option in large dimensions where AEC cannot be used. Suitable for use. Also, the analysis of the uncertainty and the stability value of the model in controlling the uncertainty of the displacement time shows that by using the proposed RSSO approach, we have been able to create both the stability and the optimal stability under uncertainty, which has caused the deviation from the optimality to be be significantly reduced compared to the average/nominal value approach.
-
كليدواژه هاي فارسي
مسيريابي وسايل نقليه , پنجره زماني تحويل , مكانيابي و بازطراحي , عدم قطعيت , بهينه سازي چندهدفه , بهينه سازي استوار
-
كليدواژه هاي لاتين
Vehicle routing , Delivery time window , Positioning and redesign , uncertainty , Multi-objective optimization , Robust Optimization
-
Author
Raha Mohammadzade
-
SuperVisor
Dr. Javad Vahidi
-
لينک به اين مدرک :