-
شماره ركورد
30419
-
پديد آورنده
علي صادقي كوپائي
-
عنوان
ارزيابي روش قيمت گذاري معابر دركاهش آلودگي صوتي كاربري هاي حساس به سر و صدا: مطالعه موردي بيمارستان آتيه تهران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
حمل و نقل- عمران
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/8/13
-
استاد راهنما
رضا گلشن خواص، افشين شريعت مهيمني
-
دانشكده
عمران
-
چكيده
با افزايش جمعيت در كلانشهر ها و به تبع آن افزايش استفاده از وسايل نقليه موتوري، مشكلات فراواني براي شهرنشينان ايجاد شده است. از جمله اين مشكلات افزايش آلودگي صوتي مي باشد كه اثرات زيان باري بر سلامت رواني و جسماني افراد دارد. آلودگي صوتي در كلانشهر ها بطور كلي از منابع مختلفي مانند آلودگي صوتي صنعتي، آلودگي صوتي ساخت وساز، آلودگي صوتي ايجاد شده از وسايل نقليه و ... مي باشد كه آلودگي صوتي ايجاد شده از وسايل نقليه در كلانشهر ها بسيار حائز اهميت است. امروزه تلاش هاي بسياري براي كاهش آلودگي صوتي با استفاده از سياست هاي مديريت تقاضاي ترافيك در برخي از شهر هاي جهان انجام گرفته است. در اين پژوهش نيز با استفاده از سياست هاي مديريت تقاضا (عوارض وضع شده بر معابر) ميزان آلودگي صوتي توليد شده از تردد خودروها در اطراف مركز درماني (بيمارستان)،كه از نقاط حساس نسبت به سروصدا در شهراست، به زير استاندارد ايران (55 دسي بل) كاهش پيدا مي كند. در اين راه از نرم افزار شبيه ساز Visum و نرم افزار شبيه ساز ترافيكي Aimsun براي شبيه سازي منطقه مورد پژوهش استفاده شده است. در ادامه از نرم افزار سنجش آلودگي صوتي (TNM) براي محاسبه ي ميزان آلودگي صوتي پس از قيمت گذاري معابر در اطراف بيمارستان استفاده شده است و با قيمت گذاري 154 هزار تومان در كمان هاي اطراف بيمارستان، ميزان آلودگي صوتي در تمام خيابان هاي اطراف بيمارستان به زير استاندارد (55 دسي بل) كاهش پيدا مي كند، هر چند كه اين قيمت سبب خواهد شد حجم عبوري از تعدادي از خيابانها برابر صفر شده و لذا اجراي آن امكان پذير نباشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1402/11/10
-
عنوان به انگليسي
Assessment of the method of road pricing in reducing noise pollution in noise-sensitive areas: A case study of Atieh Hospital, Tehran
-
تاريخ بهره برداري
11/3/2024 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي صادقي كوپائي
-
چكيده به لاتين
With the increase in population in metropolitan areas and the consequent rise in the use of motor vehicles, many problems have arisen for city dwellers. One of these problems is the increase in noise pollution, which has harmful effects on the mental and physical health of individuals. Noise pollution in metropolitan areas generally comes from various sources such as industrial noise pollution, construction noise pollution, noise pollution created by vehicles, etc., with noise pollution created by vehicles being very important in metropolitan areas. Nowadays, many efforts have been made to reduce noise pollution using traffic demand management policies in some cities around the world. In this study, traffic demand management policies (fees imposed on roads) were used to reduce the amount of noise pollution produced by traffic around the medical center (hospital), which is a sensitive area to noise pollution in the city, below the Iranian standard (55 dB). To achieve this, Visum and Aimsun traffic simulation software were used to simulate the research area. Furthermore, TNM software was used to calculate the amount of noise pollution after pricing the roads around the hospital. By pricing at 154,000 Tomans in the arches around the hospital, the amount of noise pollution in all streets around the hospital was reduced below the standard (55 dB). However, this price will cause the volume of traffic on some streets to be zero, making it impossible to implement.
-
كليدواژه هاي فارسي
آلودگي صوتي , قيمت گذاري معابر , پيش بيني آلودگي صوتي , مديريت تقاضاي ترافيك , ايمسان
-
كليدواژه هاي لاتين
Estimate Noise Pollution , Noise Mitigation , Road Pricing , Traffic Demand Management , TNM , Aimsun
-
Author
Ali Sadeghi Kouapei
-
SuperVisor
Reza Golshan Khavas, Afshin Shariat Mohaymany
-
لينک به اين مدرک :