-
شماره ركورد
30640
-
پديد آورنده
علي بخشي موحد
-
عنوان
ارائه نقشه استراتژي براي صنايع دارويي مبتني بر المانهاي بازاريابي نسل 5.0 – مطالعه موردي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع-مديريت مهندسي
-
سال تحصيل
1401
-
تاريخ دفاع
1402/11/28
-
استاد راهنما
محمد مهدوي مزده
-
استاد مشاور
حامد نوذري گلسفيد
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
امروزه بر خلاف گذشته فناوري¬هاي نوين در راستاي بهبود زندگي انسان به وجود آمده¬اند. نسل امروز بشر در مقايسه با نسل¬هاي گذشته خود در توليد و بهبود فناوري¬هاي جديد بسيار توانمدتر شده¬است. همچنين در دهه¬هاي اخير توليد ابزارهايي نوآورانه باعث پيشرفت انسان شده-است. نرخ رشد سريع فناوري¬ها به بشر اين امكان را مي¬دهد تا با به¬روزرساني تكنولوژي¬هاي جديد، مفاهيم را دستخوش تغييراتي عظيم كنند. مفاهيم به¬روزتر مي¬توانند انسان¬ها را با ابزارهاي نوين¬تر آشنا سازند و نحوه زندگي آنها را تسهيل نمايند. ابزارهاي صنعت 4.0 به عنوان يكي از فناوري¬هاي به¬روز در اين زمينه به شمارمي¬روند. اين فناوري¬ها به عنوان فناوري¬هاي به¬روز توانسته¬اند جايگاه خود را در ميان مفاهيمي بنيادي همچون مفهوم بازاريابي و استراتژي تثبيت¬كنند. با ظهور تكنولوژي¬هاي متعدد، محققان قادر به تعريف نسل¬هايي از بازاريابي بوده¬اند كه يكي پس از ديگري ادامه پيدا كرده¬اند. پس از گذشت سه نسل¬ از بازاريابي، بازاريابي نسل 4.0 متولد شده¬است. اين نسل از بازاريابي به طور قابل توجهي دستخوش تغييراتي شگرف و وسيع قرار گرفته¬است و به مفهومي نوين¬تر تحت عنوان بازاريابي نسل 5.0 تبديل شده¬است. در دنياي كنوني، انواع مختلف فناوري¬هاي صنعت 4.0 مانند هوشمصنوعي، كلان¬داده¬ها و اينترنتاشيا توانسته¬اند بازاريابي نسل 5.0 را نه¬تنها تغيير بدهند؛ بلكه دگرگون¬سازند. اين اتفاق به نحوي افتاده¬است كه فناوري¬هاي صنعت 4.0 به يكي از فاكتورهاي اصلي بازاريابي نسل 5.0 تبديل شده¬است. به همين منظور در ابتدا از طريق تكنيك پريسما، 95 پژوهش با زمينه بازاريابي از سال 2018 تا 2023 گردآوري شده¬است و فناوري¬هاي صنعت 4.0 در آنها بررسي شده¬است. از طرفي استفاده¬ي صنايع مختلف از بازاريابي نسل 5.0 و بهبود سازوكار سازمان¬ها از جمله موارد اثرگذار در پيشرفت نسل¬هاي صنعت بوده¬است. در اين تحقيق صنايع دارويي به عنوان صنعت مورد مطالعه در نظر گرفته شده¬است. بنابراين اين تحقيق به بررسي المان¬هاي اصلي بازاريابي نسل 5.0 در صنايع دارويي پرداخته¬است. به علاوه استفاده از استراتژي¬هاي بازاريابي به-روز در صنايع دارويي، مي¬تواند اين صنعت را دگرگون سازد. لذا اين تحقيق به طراحي يك¬نقشه¬استراتژي پرداخته¬است كه ستون¬هاي نقشه مربوط به المان¬هاي بازاريابي نسل 5.0 هستند و سطرهاي نقشه از تحليل پستل (PESTEL) و كارت امتيازي متوازن (BSC) الهام گرفته¬اند. نقشه پس از استخراج 64 استراتژي¬بازاريابي از ادبيات به روش فراتركيب، تكميل مي¬شود كه به تفصيل به آن پرداخته شده است. پس از آن از ميان 64 استراتژي، 16 استراتژي منتخب از طريق تكنيك گروه متمركز (Focus Group) بدست مي¬آيد. كاربرد استراتژي¬هاي منتخب در زمينه كالاهاي¬تندمصرف (FMCG) است كه به عنوان مطالعه موردي شركت باريج اسانس كاشان در نظر گرفته شد. نحوه اثرگذاري 16 استراتژي منتخب بر يكديگر به وسيله روش كمي نقشه شناختي فازي (FCM) ارزيابي شد كه بدين منظور لازم بود تا از كارشناسان و مديران شركت باريج¬اسانس¬كاشان سوالاتي پرسيده¬شود. در نهايت به وسيله نرم افزار گفي (Gephi) خروجي نهايي به وجود آمد. ادغام نوآوري بدون محدوديت توسط كاركنان و فناوري¬ها به عنوان برترين استراتژي انتخاب شد. ارزيابي رفتار شخصي از طريق نرم افزار جديد و تجزيه¬وتحليل داده¬ها براي بازاريابي شخصي¬شده توسط ابزارهاي CRMدو استراتژي¬ مورد نظر بودند كه در رتبه¬هاي بعدي قرار گرفتند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/01/14
-
عنوان به انگليسي
Providing a strategy map for the pharmaceutical industry based on marketing 5.0 elements - a case study
-
تاريخ بهره برداري
2/16/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
علي بخشي موحد
-
چكيده به لاتين
Today, unlike in the past, new technologies have been created to improve human life. Compared to the previous generations, today's human generation has become much more capable of producing and improving new technologies. Also, in recent decades, the production of innovative tools has contributed to human progress. The rapid growth rate of technologies allows humans to undergo huge changes in concepts by updating new technologies. More up-to-date concepts can introduce people to newer tools and facilitate their way of life. Industry 4.0 tools are considered one of the most up-to-date technologies in this field. These technologies, as up-to-date technologies, have been able to establish their position among fundamental concepts such as the concept of marketing and strategy. With the emergence of multiple technologies, researchers have been able to define generations of marketing that have continued one after the other. After three generations of marketing, 4.0 generation marketing has been born. This generation of marketing has undergone significant and extensive changes and has become a newer concept under the title of 5.0 generation marketing. In the current world, various types of Industry 4.0 technologies, such as artificial intelligence, big data, and the Internet of Things, have not only changed the marketing of the 5.0 generation; but transform-formation. This happened in such a way that Industry 4.0 technologies have become one of the main marketing factors of Generation 5.0. For this purpose, initially, 95 marketing research have been collected from 2018 to 2023 through the Prisma technique, and Industry 4.0 technologies have been examined in them. On the other hand, the use of 5.0 generation marketing by various industries and the improvement of organizations' mechanisms have been among the most effective factors in the progress of industry generations. In this research, the pharmaceutical industry is considered as the studied industry. Therefore, this research examines the main elements of 5.0 generation marketing in the pharmaceutical industry. In addition, the use of modern marketing strategies in the pharmaceutical industry can transform this industry. Therefore, this research has designed a strategy map where the columns of the map are related to the marketing elements of generation 5.0 and the lines of the map are inspired by the PESTEL analysis and the balanced scorecard (BSC). The map is completed after extracting 64 marketing strategies from the literature using the meta-synthesis method, which has been discussed in detail. After that, among the 64 strategies, 16 selected strategies are obtained through the Focus Group technique. The application of selected strategies in the field of fast-moving consumer goods (FMCG) is considered a case study of Barij Essan Company in Kashan. The effect of 16 selected strategies on each other was evaluated by the quantitative method of Fuzzy Cognitive Map (FCM), for this purpose it was necessary to ask questions to the experts and managers of Barij-Essan-Kashan Company. Finally, the final output was created using Gephi software. Also, the integration of innovation without restrictions by employees and technologies was chosen as the best strategy. evaluation of personal behavior through new software and data analysis for personalized marketing by CRM tools were the two desired strategies that were placed in the next ranks.
-
كليدواژه هاي فارسي
بازاريابي , محتواي صنعت نسل 4.0 , اينترنت اشيا , هوش مصنوعي , كلان داده ها , بازاريابي نسل 5.0 , كالاهاي تند مصرف , نقشه استراتژي , نقشه شناختي فازي , ادغام نوآوري بدون محدوديت توسط كاركنان و فناوري ها
-
كليدواژه هاي لاتين
Marketing , Industry 4.0 concept , IoT , AI , Big data , Marketing 5.0 , Fast-moving consumer goods , Strategy map , Fuzzy cognitive map , Open innovation Integration by employees and technologies
-
Author
Ali Bakhshi Movahed
-
SuperVisor
Mohammad Mahdavi Mazdeh
-
لينک به اين مدرک :