-
شماره ركورد
30724
-
پديد آورنده
پارسا حسني شريعت پناهي
-
عنوان
ارائه راهكاري نوين براي محاسبه كيفيت تجربه در خدمات چندرسانه اي مبتني بر يادگيري ماشين
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
كامپيوتر - شبكههاي كامپيوتري
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/10/24
-
استاد راهنما
آقاي دكتر ابوالفضل ديانت
-
دانشكده
كامپيوتر
-
چكيده
امروزه اينترنت به عنوان يكي از ضروريات زندگي بشر شناخته مي شود و نقش مهمي در ارتباطات، كسب وكار و سبك زندگي افراد ايفا مي كند. اختلال يا كيفيت پايين خدمات اينترنت مي تواند تاثيرات منفي گسترده اي در سطوح فردي و اجتماعي داشته باشد. در 1ها در رقابتي فشرده براي ارائه خدمات برتر نتيجه كيفيت خدمات (QoS (اينترنت به يك نياز اساسي تبديل گشته است. عملگرها به مشتركان و پيشگام بودن در تكنولوژي هاي ارتقا دهنده كيفيت خدمات هستند، زيرا اين كيفيت تعيين كننده بقا و موفقيت آنها مي باشد. با توسعه شبكه هاي تلفن همراه، مفهوم جديدي از كيفيت تحت عنوان كيفيت تجربه (QoE (مطرح شده كه علاوه بر پارامترهاي كيفيت خدمات، رضايت كاربران را نيز در نظر مي گيرد. سنجش دقيق QoE به عملگرها كمك مي كند تا خدمات خود را مطابق با انتظارات و رضايت كاربران تنظيم نمايند. با اين حال، ارزيابي كيفيت تجربه براي عملگرها چالش هاي خاص خود را دارد. اندازه گيري بر اساس پارامترهاي فني سنجيد. يكي از مشكلات اصلي عدم اطلاع ً و مدل سازي QoE بسيار پيچيده است و نمي توان آن را صرفا عملگرها از ديدگاه و بازخورد كاربران نسبت به كيفيت خدمات در زمان استفاده واقعي است. در حال حاضر، پژوهش ها در زمينه كيفيت تجربه كاربر به سمت استفاده از تكنيك هاي يادگيري ماشين و يادگيري عميق پيش رفته است. محققان در تلاش هستند تا با بهره گيري از حجم وسيعي از داده هاي كاربران و شبكه، مدل هايي را براي پيش بيني دقيق رضايت كاربر توسعه دهند. با اين حال، چالش هاي متعددي از جمله جمع آوري داده هاي واقعي، تنوع سناريوهاي كاربري و پيچيدگي هاي محيط شبكه وجود دارد كه نيازمند تحقيقات بيشتر است. اين پژوهش، گامي در جهت حل اين چالش ها با ارائه يك چهارچوب عملي و كارآمد براي ارزيابي و بهبود كيفيت تجربه كاربر است. در اين پژوهش، يك چهارچوب جامع براي اندازه گيري و ارزيابي كيفيت تجربه در خدمات چندرسانه اي ارائه شده است. اين چهارچوب شامل مراحل جمع آوري خودكار داده ها، محاسبه امتياز رضايت كاربر مطابق با استاندارد .1203P T-ITU، و سپس استفاده از الگوريتم هاي يادگيري ماشين براي پيش بيني رضايت كاربران بر اساس پارامترهاي شبكه است. با جمع آوري بيش از 20٫000 ركورد داده از كاربران و شرايط مختلف شبكه، مدل جنگل تصادفي با دقت 95٫8 درصد توانست رضايت كاربر را فقط با دريافت پنج پارامتر اصلي شبكه پيش بيني كند. اين نتايج نشان مي دهد كه عملگرها مي توانند با پايش پارامترهاي شبكه، كيفيت تجربه كاربران را در زمان واقعي تخمين زده و منابع شبكه را به صورت بهينه و پويا تخصيص دهند. اين رويكرد به عملگرها كمك مي كند با حداقل هزينه، رضايت مشتركين را در سطح بالايي حفظ كنند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/01/27
-
عنوان به انگليسي
A new approach for predicting the Quality of Experience in multimedia services using machine learning
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
پارسا حسني شريعت پناهي
-
چكيده به لاتين
Today, the Internet is recognized as one of the necessities of human life and plays an important role in communication, business and people's lifestyle. Disruption or low quality of internet services can have extensive negative effects on individual and social levels. In the intense competition to provide superior services, the result of quality of service (QoS) Internet has become a basic need. Operators are subscribers and pioneers in technologies that improve service quality, because this quality determines their survival and success. With the development of mobile networks, a new concept of quality called quality of experience (QoE) has been proposed, which in addition to service quality parameters, also considers user satisfaction. Accurate measurement of QoE helps operators to adjust their services accordingly. However, the evaluation of the quality of experience for operators has its own challenges. One of the main problems is the lack of information and modeling of QoE is only the operators' point of view and the feedback of the service quality at the time of actual use. Currently, researches in the field of user experience have moved towards the use of machine learning and deep learning techniques Using a large amount of user and network data, develop models to accurately predict user satisfaction. However, there are several challenges such as real data collection, variety of user scenarios and complexities of the network environment that require further research. This research is a step towards solving these challenges by providing a practical and efficient framework for evaluating and improving the quality of user experience. In this research, a comprehensive framework for measuring and evaluating the quality of experience in multimedia services is presented. This framework includes the steps of automatically collecting data, calculating the user satisfaction score according to the T-ITU .1203P standard, and then using machine learning algorithms to predict user satisfaction based on network parameters. By collecting more than 20,000 data records from users and different network conditions, the random forest model was able to predict user satisfaction with 95.8% accuracy by only receiving five main network parameters. These results show that operators can estimate the quality of users' experience in real time by monitoring network parameters and allocate network resources optimally and dynamically. This approach helps operators to maintain a high level of customer satisfaction at minimal cost.
-
كليدواژه هاي فارسي
كيفيت تجربه , كيفيت خدمات , يادگيري ماشين , چندرسانهاي
-
كليدواژه هاي لاتين
Quality of experience , Quality of services , Machine learning , Multimedia
-
Author
Parsa Hassani Shariat Panahi
-
SuperVisor
Abolfazl diyanat
-
لينک به اين مدرک :