-
شماره ركورد
30793
-
پديد آورنده
مهديه زارع شكوئيه
-
عنوان
مطالعه ميداني بررسي تاثير اختلال و تشويق مالي بر بهرهوري نيروي كار در يك پروژه راهسازي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران- مهندسي و مديريت ساخت
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/11/15
-
استاد راهنما
پرويز قدوسي
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
سالانه بخش عظيمي از بودجه و منابع ملي كشورها صرف اجراي پروژه¬هاي عمراني مي¬گردد. در تمام مراحل ذينفعان و مديران پروژه¬ها به دنبال بهبود عملكرد و افزايش بهره¬وري بوده و همواره در جهت افزايش منافع، كاهش هزينه¬ها و زمان انجام پروژه¬ها گام برمي¬دارند. در اين تحقيق براي نخستين بار، تاثير دو عامل مهم اختلال و تشويق مالي به عنوان مهم¬ترين عوامل موثر بر بهرهوري نيروي كار در يك پروژه راهسازي به صورت ميداني مطالعه شده است. اين تحقيق يكي از اولين مطالعاتي بوده كه به بررسي اختلالات در محل اجراي پروژه و تأثير آن¬ها بر آزردگي، بي انگيزگي و كاهش بهره¬وري كارگران فعال در صنعت ساخت ايران پرداخته و مانند هر تحقيق نوين ديگر، نقاط ضعف و قوت خود را دارد. در اين بررسي با استناد به گزارشات روزانه، جمع¬آوري دادهها صورت گرفت كه به كمك محاسبه شاخص¬هاي پروژه تشخيص وضعيت آن و سپس شناسايي عوامل اختلال صورت پذيرفت. در پي آزردگي نيروي كار ناشي از اختلالات وارد شده به پروژه، جهت جبران افت بهره¬وري از طريق بالا بردن انگيزه از دست رفته آنان يك سيستم تشويق مالي بر پايه بهره¬وري به عنوان يك عامل بيروني موثر بر انگيزش موسوم به كارانه ارائه و سپس با اندازه¬گيري شدت و مدت اثربخشي اعمال كارانه هفتگي و ارزيابي صورت گرفته پس از اعمال اين سيستم تشويق مالي، ميزان كارآمدي آن سنجيده شد. در اين مطالعه نقش اختلالات در سه حوزه ي شرايط جوي و جغرافيايي، تخصيص منابع و اعتبارات ، منابع انساني نسبت به ساير حوزه ها تاثير گذارتر و تعيين كننده بوده چنانكه پرداخت كارانه تنها تا حدي قادر به جبران افت بهره وري ناشي از اين عوامل بوده است. بنابراين ارائه اين سيستم تشويق مالي در اين تحقيق مي تواند به عنوان يك راهكار كمكي در رفع اختلالات، اثر بخشي بيشتري در بهبود بهره وري نيروي كار داشته باشد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/02/08
-
عنوان به انگليسي
evaluation of disruption factors and financial incentives affecting productivity in a road construction project: A field study
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مهديه زارع شكوئيه
-
چكيده به لاتين
Countries allocate significant budgets and resources to construction projects each year. Throughout the project stages, stakeholders and managers strive to improve performance and productivity by optimizing benefits, reducing costs, and speeding project completion. This study examines the effects of disruption and financial incentives on labor productivity in road construction projects. Data was collected through daily reports and project indicators to identify the disruptions that occurred. A productivity-based financial incentive system, known as 'pay for performance' (PFP), was proposed as a way of counteracting the disruptions and productivity losses resulting from disengaged employees. The system's effectiveness was evaluated by measuring PFP intensity over weekly periods and assessing employee productivity post-implementation. In this study, the disruptive roles in three areas of atmospheric and geographical conditions, resource and credit assignments, and human resource factors were more decisive and had more impact than other areas, so that the construction labor PFP was only partially able to compensate for the loss of productivity due to these factors. Therefore, financial incentive system in this research can be used as auxiliary solution to improve construction labor productivity more effectively.
-
كليدواژه هاي فارسي
اختلال , تشويق مالي , كارانه , صنعت ساخت , بهرهوري
-
كليدواژه هاي لاتين
disruption , financial incentive , pay for performance , construction industry , produtivity
-
Author
Mahdiye Zare
-
SuperVisor
Dr. Parviz Ghodoosi
-
لينک به اين مدرک :