-
شماره ركورد
30847
-
پديد آورنده
محدثه كاظميان
-
عنوان
طراحي مجتمع آموزشي با رويكرد ارتقاء مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي معماري
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/11/28
-
استاد راهنما
دكتر محمدعلي خانمحمدي
-
استاد مشاور
ندارم
-
دانشكده
مهندسي معماري و شهرسازي
-
چكيده
مدرسه به عنوان يك محيط آموزشي و تربيتي توصيف ميشود كه علاوه بر انتقال دانش و مهارتهاي تخصصي، در رشد و توسعه اجتماعي دانشآموزان نقش بسزايي دارد. طراحي و معماري مدارس فعلي بر رويكردي مبتني است كه مدرسه را به ندرت به عنوان محيطي پويا در نظر ميگيرد كه در آن تعاملات و يادگيري ميان دانشآموزان در خارج از كلاس اتفاق ميافتد و غالبا رشد تحصيلي دانشآموزان است كه نسبت به توسعه اجتماعي آنان برتري دارد. اين درحالي است كه اهميت مدرسه، در پيشگيري از مشكلات اجتماعي كه اغلب از تقابل برخي رفتارها با ارزشهاي حاكم بر جامعه نشأت ميگيرد، محرز شدهاست. حال آنكه نقش فضا و كالبد معماري مدارس در توسعه اجتماعي دانشآموزان به اثبات رسيده و نقصان اين امر در طراحي مدارس فعلي ديدهميشود، دستيابي به معماري مدرسه با رويكرد توسعه اجتماعي دانشآموزان حائز اهميت خواهدبود. اين پژوهش بر رويكردي مبتني است كه فضا و كالبد معماري را بر رفتار و كنش انسان تاثيرگذار ميداند؛ بر اين اساس اين مطالعه بر آن است تا تأثير معماري فضاي مدرسه بر توسعه و ارتقاء مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان را بررسي نمايد و شاخصهاي معماري اثرگذار بر اين امر را استخراج و ارزيابي كند. ماهيت اين پژوهش كيفي است؛ در مطالعه پيشرو در مرحله اول با مطالعه ادبيات موضوع مؤلفههاي ارتقاء مهارتهاي اجتماعي و شاخصهاي معماري اثرگذار بر آن شناسايي و استخراج گرديد؛ در مرحله دوم با 5 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه مصاحبه عميق صورت گرفت و مؤلفهها و شاخصهاي بدستآمده تلفيق و تبيين شد. در نهايت به روش تحليل محتوا و به وسيله پرسشنامه توسط 40 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، مؤلفهها و شاخصهاي معماري تأثيرگذار بر ارتقاء مهارتهاي اجتماعي دانشآموزان ارزيابي و بررسي شد. در ارزيابي تأثير انواع، سازمان، عناصر و تناسبات فضا بر توسعه مهارتهاي اجتماعي، انعطاف پذيري و چندعملكردي فضاها، ارتباط و پيوستگي ميان فضاي باز و بسته، وجود طيفي از فضاهاي خصوصي تا عمومي و فضاهاي القاكننده مكث نسبت به فضاهاي حركت، در ارتقاء مهارتهاي اجتماعي تأثيرگذار خواهدبود. نتايج اين ارزيابي نشان دهنده اهميت تنوع در محيطهاي يادگيري در توسعه مهارتهاي اجتماعي نيز ميباشد. همچنين مبتني بر نتايج و اصول بدستآمده، مدرسهاي در منطقه زيباشهر چابهار طراحي گرديده است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/02/18
-
عنوان به انگليسي
Designing a School With a Focus on Enhancing Students' Social Skills
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
محدثه كاظميان
-
چكيده به لاتين
The school is described as an educational and developmental environment that plays a significant role not only in imparting academic knowledge and skills but also in the social growth and development of students. Current school designs and architectures often lack a dynamic approach, rarely considering the school as a vibrant environment where interactions and learning occur beyond the classroom, with academic achievement often prioritized over social development. Yet, the importance of schools in preventing social issues stemming from conflicts between certain behaviors and prevailing societal values has been recognized. The role of space and architectural design in the social development of students has been demonstrated, and deficiencies in current school designs highlight the importance of adopting an architectural approach focused on the social development of students. This research is based on an approach that considers space and architectural design as influential factors on human behavior and actions; hence, it aims to examine the impact of school environment architecture on the development and enhancement of students' social skills and to extract and evaluate architectural indicators affecting this. This study follows a qualitative nature; in the present study, in the first stage, a review of literature was conducted to identify and extract the components of social skills enhancement and influential architectural indicators. In the second stage, in-depth interviews were conducted with five high school students, and the identified components and indicators were combined and clarified. Finally, through content analysis and using questionnaires completed by 40 high school female students, the components and indicators of architecture influencing the enhancement of students' social skills were evaluated and examined. In evaluating the impact of various types, organizations, elements and spatial relationships on the development of social skills, the flexibility and multifunctionality of spaces, the connection and coherence between open and closed spaces, the existence of a spectrum of private to public spaces and spaces inducing permanence compared to movement spaces, will be influential in enhancing social skills. The results of this evaluation indicate the importance of diversity in learning environments in the development of social skills. Also, based on the obtained results and principles, a school has been designed in the Zibashahr district of Chabahar.
-
كليدواژه هاي فارسي
معماري محيط آموزشي , مهارتهاي اجتماعي , پايداري اجتماعي , طراحي مجتمع آموزشي
-
كليدواژه هاي لاتين
Educational Environment Architecture , Social Skills , Social Sustainability , School Design
-
Author
Mohadeseh Kazemian
-
SuperVisor
Mohammad Ali Khanmohammadi
-
لينک به اين مدرک :