چكيده
تمايل مردم به شهرنشيني به جاي زندگي در روستاها و حومه شهرها, يك چالش براي سازمان هايي است كه زيرساخت هاي شهر مديريت مي كنند و مسئوليت آسايش و ايمني را بر عهده دارند. تعداد خودروها در حال افزايش است. ترافيك شديدتر مي شود, با افزايش جمعيت شهر و خودروهاي موجود در خيابان ها, ازدحام جاده ها و پاركينگ ها افزايش مي يابد.. اين ازدحام بيش از حد, خطرات حوادث ترافيكي و آلودگي را افزايش مي دهد كه پايداري محيط زيست را تضعيف مي كند. حجم بالاي ترافيك در شهرها و توقف هاي طولاني مدت پشت چراغ هاي راهنمايي, باعث ايجاد آسيب روحي و رواني جبران ناپذير براي مسافران و رانندگان مي شود. در همين حال, سيستم هاي كنترل ترافيك سنتي پوشش كافي براي كنترل ترافيك شهري ندارند و نميتوانند به درستي مقياس شوند. بنابراين, شهرها به شدت به راه حل هاي هوشمند مدرني نياز دارند كه ترافيك را بهتر مديريت كند و راحتي رانددگان, عابران پياده و مسافران را بهبود بخشند. يكي از بهترين راه حل هاي موجود, استفاده از اينترنت اشيا براي مديريت ترافيك است. در طول دهه گذشته اينترنت اشيا يك جهش كوانتومي را به جلو داشته است و مبنايي براي راه حل هاي ديجيتال هوشمند شده است, كه در لوجستيك و حمل و نقل بسيار كم هستند. سيستم هاي حمل و نقل هوشمند مبتني بر اينترنت اشيا(ITS) به هوشمند سازي راه آهن ها, جاده ها, راه هاي هوايي و دريايي كمك مي كند كه تجربه ي مشتري را درمورد نحوه ي حمل, رديابي و تحويل كالا افزايش دهد. ديجيتالي شدن و نياز فوري به فناوري هاي ارتباطي و شبكه, از جمله صنعت حمل و نقل, به نيروهاي محركه ي بازار تبديل شده است. سيستم هاي حمل و نقل هوشمند مجهز به اينترنت اشيا ظرفيت را بهبود مي بخشند, تجربه ي سفر را بهبود مي بخشند و جا به جايي هرچيزي را ايمن تر و كارآمد تر ميكند.
روش تحقيق بكار رفته در اين پژوهش توصيفي - تحليلي بوده است. در قسمت جمعآوري مباني نظري و تجارب، از روش توصيفي استفاده شده است و شامل مطالعات اسناد و منابع نوشتاري ميشود. از تجربيات داخلي و خارجي و مطالعات كتابخانهاي و نيز ساير منابع مكتوب نظير مقالات و متون تخصصي مرتبط با موضوع نيز بررسي خواهند شد. در بخش گردآوري دادهها رويكرد كيفي مطالعه مقالات، منابع داخلي و خارجي، استاندارهاي موجود و غيره مدنظر قرار گرفته است. جهت انجام مطالعات بهصورت علمي ابتدا به متون تخصصي و تجربهها و استاندارهاي جهاني مراجعه كرده و با استفاده از روشها و رويكردهاي اصلي آنان، مفاهيم و شاخصهاي تحقيق به معيارهاي قابلسنجش و راهكارهاي قابلاجرا تبديل خواهند شد. ابزار گردآوري اطلاعات در اين پژوهش شامل پرسشنامه كارشناسي و بازديدهاي ميداني به همراه نظرات كارشناسان و اساتيد حوزه مديريت شهري خواهد بود. بهمنظور تجزيهوتحليل دادههاي. همچنين در صورت نياز از نرمافزارها اسكچآپ نيز استفاده خواهد شد.
طبق يافتههاي پژوهش دريافتيم كه مولفههاي خيابان امام خميني شامل مولفههاي زير است، به اين معني كه اگر در خيابان اين مؤلفهها موجود باشد و يا زمينهٔ به وجود آمدنش وجود داشته باشد ميتواند در آينده به يك خيابان هوشمند تبديل شود:
محيطزيست هوشمند، قابليت توليد و مصرف انرژي پاك و تجديدپذير، حملونقل هوشمند، مديريت هوشمند، زيرساخت هوشمند و در نهايت هوشمندسازي همهجانبهٔ شهري.
خيابان امام خميني كه به طور خاص به آن پرداخته شد از جهت طراحي كالبدي پتانسيل هوشمند شدن را دارد.
چكيده به لاتين
People's desire to live in cities instead of living in villages and suburbs is a challenge for organizations that manage city infrastructure and are responsible for comfort and safety. The number of cars is increasing. Traffic becomes more intense, with the increase in the population of the city and the number of cars on the streets, the congestion of roads and parking lots increases. This excessive congestion increases the risks of traffic accidents and pollution, which weakens the sustainability of the environment. . High volume of traffic in cities and long stops at traffic lights cause irreparable mental and emotional damage to passengers and drivers. Meanwhile, traditional traffic control systems do not have enough coverage to control urban traffic and cannot scale properly. Therefore, cities desperately need modern smart solutions that better manage traffic and improve the comfort of drivers, pedestrians and passengers. One of the best available solutions is to use the Internet of Things for traffic management. Over the past decade, the Internet of Things has taken a quantum leap forward and has become the basis for intelligent digital solutions, which are rare in logistics and transportation. Intelligent transportation systems based on the Internet of Things (ITS) help to make railroads, roads, airways, and seas smarter, which enhances the customer experience of how goods are transported, tracked, and delivered. Digitization and the urgent need for communication and network technologies, including the transportation industry, have become the driving forces of the market. Smart transportation systems equipped with the Internet of Things improve capacity, improve the travel experience, and make moving from one place to another safer and more efficient.
The research method used in this research was descriptive-analytical. In the part of collecting theoretical foundations and experiences, a descriptive method has been used and includes studies of documents and written sources. Internal and external experiences and library studies as well as other written sources such as articles and specialized texts related to the subject will also be examined. In the data collection section, the qualitative approach of studying articles, internal and external sources, existing standards, etc. has been taken into consideration. In order to carry out studies in a scientific manner, they first refer to specialized texts and experiences and global standards, and by using their main methods and approaches, research concepts and indicators will be transformed into measurable criteria and workable solutions. The data collection tools in this research will include expert questionnaires and field visits along with the opinions of experts and professors in the field of urban management. In order to analyze the data. Also, sketchup software will be used if needed.
According to the findings of the research, we found that the components of Imam Khomeini Street include the following components, which means that if these components are present in the street or there is a context for its creation, it can become a smart street in the future:
Smart environment, the ability to produce and consume clean and renewable energy, smart transportation, smart management, smart infrastructure, and finally comprehensive urban smartness.
Imam Khomeini Street, which was specifically addressed, has the potential to become smart in terms of physical design.