-
شماره ركورد
31047
-
پديد آورنده
زهرا داودآبادي فراهاني
-
عنوان
طراحي مسير پياده مدار در بافت تاريخي خيابان حصار-اراك با رويكرد پايداري اجتماعي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
طراحي شهري
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1401/6/30
-
استاد راهنما
سيد مجيد مفيدي شميراني
-
استاد مشاور
سيد مجيد مفيدي شميراني
-
دانشكده
دانشكده مهندسي معماري و شهرسازي
-
چكيده
در زمان نوين اغلب فضاهاي عمومي شهري و خيابانها به دليل افزايش بيرويهي وسايل نقليه و وابستگي الگوي زندگي شهري به آنها، به شدّت تحت سلطۀ ماشين درآمده است. شكلگيري و توسعۀ اغلب فضاهاي شهري، خيابانها و حتي كوچهها، در شهرهاي جديد ايران، بر مبناي مقياس سواره و مسائل مربوط به ترافيك است. شهرهاي كنوني هيچ فضايي را جهت برقراري روابط اجتماعي در اختيار شهروندان قرار نميدهد و اين باعث ميشود كه حس تعلق شهروندان نيز هر روزتر كم¬رنگ¬تر شود. علاوه بر اين امر زندگي ماشيني نيز در كمرنگ شدن عوامل مرتبط با پايداري و زندگي اجتماعي نقش بسزايي دارد.
پژوهش حاضر به مطالعه خيابان حصار اراك مي¬پردازد كه با استخراج معيارهاي مربوط به پياده مداري و پايداري اجتماعي سعي در شناسايي نقاط قوت و ضعف و رفع نواقص و ارتقا منزلت مكاني آن دارد. در خيابان حصار با توجه به جايگاه آن به عنوان مهمترين فضاي تجاري – فرهنگي شهر و سهم بالاي استفادهكنندگان از اين فضا، انتظار ميرود كه پاسخگوي نيازها و توقعات روزمره شهروندان باشد. لذا برآورده شدن توقعات و انتظارات شهروندان از اين خيابان بهعنوان يك مسئله ضروري به نظر ميرسد. محور خيابان حصار به دليل هويت تاريخي فرهنگي آن و وجود كاربريهاي فعال داراي پتانسيل بالايي در جهت تحقق اصل پايداري اجتماعي ميباشد.
در فصل اول اين پژوهش به كليات پژوهش شامل بيان مسئله، ضرورت، اهداف، سؤالات و روش پژوهش پرداخته ميشود. هدف از پژوهش حاضر ارزيابي وضع موجود خيابان حصار و ارائه راهكارهاي بهبود شرايط در جهت ارتقا پايداري اجتماعي ميباشد. نوع تحقيق كاربردي و روش آن توصيفي تحليلي است، براي جمع¬آوري اطلاعات از روش¬هاي كتابخانه¬اي- اسنادي و ميداني-پيمايشي با استفاده از ابزار پرسشنامه و مشاهده استفاده شده است. محدوده جغرافيايي و جامعه آماري پژوهش خيابان حصار اراك و حجم نمونه آماري آن طبق فرمول كوكران برابر با 384 نفر ميباشد.
پس از استخراج شاخصهاي مرتبط با پژوهش، به تدوين پرسشنامه پرداخته شده و توسط ارزشگذاري طيف ليكرت به بررسي كيفي و توسط آزمون فريدمن به بررسي آماري داده¬هاي حاصل از پرسشنامه پرداخته شده است. نتايج حاصل از پژوهش حاكي از آن است كه شاخص زندگي اجتماعي و فرهنگي با ميانگين رتبة 67/4 رتبه بالاتري نسبت به پنج شاخص ديگر داشته و وضعيت نسبتاً مطلوبتري نسبت به ساير شاخص¬هاي اين پژوهش دارد. شاخص مطلوبيت كالبدي با ميانگين رتبة 74/3 رتبة دوم را بدست آورده است. شاخص ايمني و امنيت با ميانگين رتبة 69/3 رتبة سوم را و در فاصلهاي نزديك به اين شاخص، شاخص دسترسي با ميانگين رتبة 53/3 رتبه چهارم را بين ساير شاخصها كسب كرده¬اند. در ادامه شاخص اقتصادي با ميانگين رتبه¬اي 26/3 و شاخص زيستمحيطي با ميانگين رتبه¬اي 19/2 كمترين ميزان ميانگين رتبهاي را كسب كرده و در انتهاي اين رتبهبندي قرار گرفته¬اند. در پايان پژوهش به ارائه چشمانداز، پيشنهادها و سپس آلترناتيو، راهكار و طرح سهبعدي پيشنهادي جهت حركت بهسوي پايداري اجتماعي و پياده مداري در محدوده مورد مطالعه پرداخته ميشود.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/04/12
-
عنوان به انگليسي
Pedestrian Way Design in Historical Fabric of Hesar St.-Arak with Social Sustainability Approach
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زهرا داودابادي فراهاني
-
چكيده به لاتين
In modern times, most urban public spaces and streets have been heavily dominated by car dominance due to the overwhelming increase in vehicles and the dependence on the pattern of urban life. The formation and development of most urban spaces, streets, and even alleys, in new Iranian cities, are based on cavalry and traffic issues. Current cities do not provide citizens with no space for social relations, and this makes the citizens ' sense of belonging less day. In addition, machine life also plays an important role in diminishing factors related to sustainability and social life. The present study deals with the study of Arak Hesar Street, which is trying to identif the strengths and weaknesses of its improvisation with the characteristics of pedestrian and social sustainability. On the street, given its location as the most important commercial cultural space of the city and the most used space, it is expected to meet the daily needs and expectations of life. Meeting expectations and expectations from this street seems to be the case. The axis of the Hesar Street is due to its historical cultural identity and the existence of active uses with excellent potential to achieve social sustainability.
In the first chapter of this study, the research general includes the expression of issues, issues, issues, and the research method. The purpose of the evaluation of existing on the fence street is to provide strategies for improving conditions to improve social sustainability. The type of applied research and its method is analytical descriptive, and the library-documentary and athletic-athlete methods have been used to collect information using questionnaires and observation tools. The geographical range and statistical population of Arak Hesar Street and its sample size according to the Cochran formula are 384 people.
After extracting the indicators related to the research, a questionnaire was compiled and the data obtained from the questionnaire was analyzed qualitatively using the Likert scale, and Friedman's test was used for statistical analysis. The results of the research indicate that the index of social and cultural life with an average rank of 4.67 has a higher rank than the other five indices and has a relatively favorable situation compared to the other indices of this research. The index of physical desirability has obtained the second rank with an average rank of 3.74. The safety and security index with an average rank of 3.69 ranked third, and the access index with an average rank of 3.53 ranked fourth among other indicators, close to this index.
Next, the economic index with an average rating of 3.26, and the environmental index with an average rating of 2.19 have obtained the lowest average rating and are placed at the bottom of this ranking. At the end of the research, the perspective, suggestions and then alternatives, solutions, and proposed three-dimensional plan to move towards social sustainability and pedestrianization in the studied area are discussed.
-
كليدواژه هاي فارسي
بافت تاريخي , پياده مدار , پايداري اجتماعي , خيابان حصار , اراك
-
كليدواژه هاي لاتين
historical context , pedestrian circuit , social sustainability , Hesar Street , Arak
-
Author
Zahra Davoodabadi Farahani
-
SuperVisor
Seyed Majid Mofidi Shemirani
-
لينک به اين مدرک :