-
شماره ركورد
31080
-
پديد آورنده
حسين فخري وايقان
-
عنوان
طراحي جاذب انرژي جداره نازك چند لايه و پركننده مشبك در شاسي واگن
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي راهآهن- ماشينهاي ريلي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/3/26
-
استاد راهنما
پريسا حسيني تهراني
-
استاد مشاور
/
-
دانشكده
مهندسي راهآهن
-
چكيده
در اين مطالعه، يك لوله جدار نازك مستطيلي با شبكه داخلي تخم مرغي ساخته شده از فولاد ضد زنگ معرفي شده است. عملكرد قابليت تصادف سازه ارائه شده در كاربردهاي راه¬آهن بررسي شده است. رفتار قابليت تصادف ساختار مذكور با استفاده از كد المان محدود صريح نرم افزار تجاري LS-DYNA تحت سناريوهاي بارگذاري مختلف از جمله بارگذاري محوري، خارج از مركز و مايل شبيهسازي شده است. به جهت اعتبارسنجي نتايج، شبيهسازي يك جداره نازك مستطيلي با ديافراگم انجام ميشود و نتايج عددي با دادههاي تجربي موجود براي ارزيابي دقت نتايج مقايسه ميشوند. بر اساس نتايج، جاذب مذكور قابليتهاي جذب انرژي افزايش يافته را نشان ميدهد. با ادغام ساختار شبكه در پيكربندي جاذب، افزايش قابل توجه 36.24٪ در جذب انرژي و 11.94٪ در جذب انرژي ويژه مشاهده مي¬شود. علاوه بر اين، بهبود قابل توجه 25.91٪ در راندمان نيروي له شدن مشاهده مي¬شود كه نشان دهنده توزيع متعادل تر نيرو با منحني صاف تر به دليل نيروي ميانگين بيشتر از بيشينه نيرو است. علاوه بر اين، تا 40 ميلي¬متر تحت بارگذاري افست و 15 درجه تحت بارگذاري مايل، رفتار له شدن پايداري در جاذب مذكور ديده مي¬شود و جذب انرژي آن در سطح ثابتي حفظ مي¬شود. در ادامه دو ساختار مشبك الهام گرفته از طبيعت جهت ارزيابي قابليت تصادف آنها معرفي مي¬شوند. نتايج حاكي از آن است كه ساختارهاي مشبك ارائه شده رفتار قابل قبولي در زمينه قابليت تصادف از خود نشان مي¬دهند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/05/17
-
عنوان به انگليسي
Multi-layer thin wall energy absorber and lattice filler design in wagon chassis
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
حسين فخري وايقان
-
چكيده به لاتين
This study, introduces a rectangular thin-walled tube with an internal ovoid lattice structure made of stainless steel. The functionality of the structure's crash capability has been examined in the context of railway applications. The crash capability of the aforementioned structure was simulated using LS-DYNA commercial software and an explicit finite element code under a variety of loading scenarios, including axial, offset, and oblique loading. To validate the results, a thin rectangular wall with an diaphragm to evaluate the accuracy of the results. The results demonstrate that the adsorbent exhibits enhanced energy absorption capabilities. The integration of the network structure into the absorber configuration resulted in a notable enhancement in energy absorption, with an increase of 36.24% and 11.94% in energy and specific energy absorption, respectively. Furthermore, a notable enhancement of 25.91% in crushing force efficiency was observed, indicating a more balanced distribution of force with a smoother curve due to a higher average force than a maximum force. Furthermore, the absorber demonstrates stable crushing behavior up to 40 mm under offset loading and 15 degrees under inclined loading, maintaining a constant level of energy absorption. Two mesh structures inspired by nature are then introduced for evaluation of their crashworthiness. The results indicate that the presented mesh structures exhibit an acceptable level of performance in the field of accident capability.
-
كليدواژه هاي فارسي
قابليت تصادف , ساختار مشبك , جداره نازك مستطيلي , بارگذاري مايل
-
كليدواژه هاي لاتين
crashworthiness , Lattice structure , rectangular Thin-walled tube , oblique loading
-
Author
Hossein Fakhri
-
SuperVisor
Dr. Parisa Hosseini Tehrani
-
لينک به اين مدرک :