-
شماره ركورد
31093
-
پديد آورنده
مجيد طالبي لياسي
-
عنوان
طراحي مسير به صورت دنباله در تقاطع همكارانه هوشمند به روش يادگيري ماشين
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي برق
-
سال تحصيل
1398
-
تاريخ دفاع
1400/11/25
-
استاد راهنما
محمدحسن شجاعي فرد
-
استاد مشاور
مرتضي ملاجعفري
-
دانشكده
مهندسي خودرو
-
چكيده
كنترل سيگنال ترافيك جز لاينفك يك سيستم حمل و نقل هوشمند است كه نقش حياتي در كاهش ازدحام ترافيك بازي ميكند. مديريت ضعيف ترافيك و عمليات ناكارآمد در تقاطعهاي داراي چراغ راهنما مشكلات متعددي را به دليل تاخيرات وسايط نقليه بيش از حد، مصرف سوخت و انتشار وسايل نقليه ايجاد ميكنند. عملكرد عملياتي در تقاطعهاي داراي چراغ راهنما ميتواند به طور قابلتوجهي با بهينهسازي فازي و برنامههاي زمانبندي سيگنال با استفاده از روشهاي كنترل ترافيك هوشمند تقويت شود. مطالعات پيشين در اين زمينه بيشتر بر كنترل وضعيت ترافيكي ثابت متمركز شدهاند. با اين حال، الگوهاي ترافيكي معمولا ً غير خطي و بسيار تصادفي هستند، به ويژه در ساعات شلوغي كه اتخاذ چنين روشهايي را محدود ميسازد. براي رفع اين معضل¬ها سامانه¬هاي هوشمند كنترل ترافيك تقاطع كه مبتني بر الگوريتم هاي فراابتكاري و هوش مصنوعي هستند، معرفي شدند. اين پايان نامه سعي دارد با استفاده از منطق فازي و هوش مصنوعي به عملكرد بهتر چراغ راهنمايي در زمانبندي و درنتيجه كاهش ازدحام و در نتيجه افزايش سرعت عبور و مرور در تقاطع كمك نمايد. منطق فازي قادر است با توجه به تجربيات گذشته و همكاري با روشهاي فراابتكاري ترتيب داده شود نتايج مطلوبي ارائه دهد. در اين كار از روش منطق فازي سوگنو جهت كنترل زمانبندي در كنترل تقاطع همكارانه استفاده شده است. كنترل زمانبندي به معني تنظيم زمان چراغ سبز و قرمز متناسب با ترافيك متغيردر تقاطع است. در گذشته تحقيقات فازهاي ثابت را در نظر ميگرفتند، ولي اين امر باعث اتلاف زمان در عبور از تقاطع و در نتيجه ازدحام در آن مي¬گرديد. اين پايان نامه علاوه بر فازهاي اصلي متناسب با ميزان خودورهاي پشت صف در چراغ قرمز و ميزان عبور خودروهاي عبوري فازهاي جديدي به تقاطع اضافه گرديد، كه اين امر باعث ميگردد تعدادفازها بيشتر شود ولي زمان اين فازها كاهش يابد. لذا در نهايت باعث تخليه سريعتر تقاطع و در نتيجه كاهش ازدحام مي¬شود. در مقايسه با روش¬هاي قبلي كنترل تقاطع به روش فازي، در اين تحقيق ميانگين چراغ سبز از 40 ثانيه به 30 ثانيه كاهش يافت. همچنين دوره تناوب ميانگين نيز از مقدار 220 ثانيه به 200 ثانيه رسيد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/05/21
-
عنوان به انگليسي
Trajectory planning of cooperative intersection by machine learning technics
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
مجيد طالبي لياسي
-
چكيده به لاتين
Traffic signal control is an integral part of an intelligent transportation system that plays a vital role in reducing traffic congestion. poor traffic management and inefficient operations at intersections with traffic lights cause several problems due to delays of vehicles, fuel consumption and emission of vehicles. operational performance at intersections with traffic lights can be significantly reinforced by fuzzy optimization and signal timing programs using intelligent traffic control methods. previous studies in this area have focused more on fixed traffic situation. however, traffic patterns are usually non-linear and very random, especially in rush hours that limit the adoption of such methods. in order to solve this problem, intelligent systems are introduced which are based on meta-heuristic algorithms and artificial intelligence. this thesis is trying to use fuzzy logic and artificial intelligence to better performance of traffic light in timing and consequently congestion reduction and consequently increase traffic velocity and traffic. fuzzy logic is able to provide satisfactory results according to past experiences and cooperation with meta - heuristic methods . in this work, fuzzy logic method is used to control the timing in cooperative crossover control. timing control means setting the time of green light and red in proportion to the varing traffic . In the past, the investigations included constant phases , but this led to a waste of time passing at the intersection and hence congestion . in addition to the main phases of the queue at the red light red light and passing the passing vehicles, this thesis added new phases to the intersection, which causes the number of phases to increase but the time of these phases decreases. therefore , it is possible to reduce the intersection and thereby reduce congestion . compared with the previous method of intersection control to fuzzy method, in this research, the average green light from 40 seconds to 30 seconds decreased. in addition, the average cycle period was 220 s to 200 seconds.
-
كليدواژه هاي فارسي
مديريت تقاطع همكارانه , چراغ راهنمايي
-
كليدواژه هاي لاتين
Cooperative intersection management , traffic lights
-
Author
majid talebi liasi
-
SuperVisor
mohammad hasan Shojaeifard
-
لينک به اين مدرک :