-
شماره ركورد
31159
-
پديد آورنده
روح اله اكبري
-
عنوان
دانشگاه نسل سوم و نقش محوري آن در توسعه منطقه اي با محوريت نظام نوآوري
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مديريت كسب و كار (MBA)- گرايش استراتژي
-
سال تحصيل
1396
-
تاريخ دفاع
1402/4/19
-
استاد راهنما
دكتر عليرضا علي احمدي
-
استاد مشاور
دكتر ميرسامان شيوايي
-
دانشكده
مهندسي پيشرفت
-
چكيده
توجه به فرصتهاي ويژه و تلاش براي احصاء قابليتهاي موجود در بطن مناطق با بهرهگيري از ظرفيتهاي علم، فناوري و نوآوري آن منطقه و در تعامل و تقسيم كار بهينه با ساير مناطق از جمله مواردي است كه با توزيع عادلانه فرصتها مي¬تواند ضمن رفع كاستيها و تعارضات برنامههاي توسعه، زمينهساز پيشرفت متعادل و متوازن مبتني بر بوم مناطق گردد. در اين راستا گذار از دانشگاههاي نسل اول(آموزشمحور) و نسل دوم(آموزش و پژوهش محور) به سمت دانشگاههاي نسل سوم كه علاوه بر آموزش و پژوهش در صدد اثرگذاري فعال اجتماعي و اقتصادي ميباشند از محوريترين مواردي است كه مي¬تواند مبتني بر علم و فناوري، زمينهساز پيشرفت همهجانبه، پويا و پايدار مناطق گردد. به همين منظور در پژوهش حاضر در گام نخست با مطالعه منابع به بررسي مولفههاي اثرگذاري دانشگاه نسل سوم بر پيشرفت منطقهاي و سپس مبتني بر روش دلفي و آنتروپي شانون به بررسي، تدقيق و تكميل مولفههاي ياد شده و وزندهي آنها مبتني بر نظرات 70 نفر از كارشناسان آشنا و فعال در زمينه نظام آموزش عالي و نظام ملي نوآوري و متخصصان دانشكدهها، مراكز علمي، پژوهشي و فناورانه پرداخته شده است. در نهايت 29 مولفه پايه و 6 مولفه اساسي در نظرسنجيهاي خبرگاني مورد تأييد قرار گرفته و به ترتيب اولويت، مولفههاي «شكلدهي و راهبري اكوسيستم نوآوري و ارزشآفريني درونزاي منطقه»، «طراحي و پياده سازي نظام مهارت و آموزش و تربيت منطقهاي»، «توسعه ظرفيت سازماني متناسب با كاركردهاي جديد دانشگاه منطقهاي» به عنوان سه اولويت نخست در بين مولفههاي سازنده مورد توجه و وزندهي قرار گرفتند. در نهايت از طريق ماتريس اهميت- عملكرد جايگاه هر يك از مولفهها مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/06/03
-
عنوان به انگليسي
Third-generation University and its central role in regional development Centered on the regional innovation system
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
روح اله اكبري
-
چكيده به لاتين
Paying attention to special opportunities and trying to upgrade the capabilities of the regions based on the scientific and technological capacities in them can provide the ground for the country's progress. With a fair distribution of opportunities, this issue can pave the way for balanced development based on regional ecosystems by eliminating the shortcomings and conflicts of development programs. In this regard, the transition from first generation (education-oriented) and second generation (education and research-oriented) universities to third-generation universities, which in addition to education and research seek social and economic impact is one of the most important issues that can pave the way for regional development. Therefore, in the present study, in the first step, by studying the sources, the components of the impact of the third generation university on regional development have been studied, and then based on the Delphi method and Shannon entropy, the mentioned components have been studied and weighed. The weighting of the components is based on the opinions of 70 familiar and active experts in the field of university system and national innovation system and specialists of faculties, scientific, research and technological centers. Finally, 29 important components and 6 basic components were approved in expert polls. In order of priority, the components of "shaping and leading the endogenous innovation and value creation ecosystem of the region", "designing and implementing a regional skills and education system", and "developing organizational capacity in accordance with the new functions of the regional university" were introduced and explained as main priorities. Finally, the position of each component is examined and evaluated through the importance-performance matrix.
-
كليدواژه هاي فارسي
توسعه منطقهاي , دانشگاه نسل سوم , پيشرفت دانشبنيان
-
كليدواژه هاي لاتين
regional development , Third Generation University , Knowledge Based Development
-
Author
Ruhollah Akbari
-
SuperVisor
Dr. Alireza Aliahmadi
-
لينک به اين مدرک :