-
شماره ركورد
31166
-
پديد آورنده
آيلار نادري زنوز
-
عنوان
بررسي روند تحقيق در مقالات با محوريت روشهاي تحقيق كمي و كيفي و تركيبي در ايران
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
آموزش زبان انگليسي
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1402/11/30
-
استاد راهنما
محمد اميني فارساني
-
استاد مشاور
اسمعيل عبداله زاده
-
دانشكده
زبان هاي خارجه
-
چكيده
اين پژوهش به بررسي و تحليل جامع پژوهشهاي مرتبط با آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي (TEFL (در ايران طي
سالهاي 2016 تا 2022 ميپردازد. با استفاده از رويكرد سنتز پژوهش، اين مطالعه فراواني روشهاي مختلف پژوهشي و شناسايي
موضوعات كليدي، روندها، و الگوهاي همكاري در مقاالت منتشرشده در مجالت معتبر TEFL ايران را بررسي ميكند. از ميان
1435 مقاله بررسيشده از 11 مجله پيشرو، پژوهشهاي كمي با 48 درصد بيشترين سهم را داشتند، پس از آن پژوهشهاي
تركيبي )28.1 درصد( و كيفي ) 22.3 درصد( قرار گرفتند، در حالي كه پژوهشهاي ثانويه تنها 1.4 درصد از كل را به خود
اختصاص دادند. تحليل الگوهاي همكاري نشان داد كه همكاريهاي بيننهادي داخلي در ميان پژوهشگران TEFL بسيار رايج
است. نتايج همچنين به وجود شكاف جنسيتي قابلتوجهي در نويسندگي مقاالت اشاره داشت كه در آن مردان بيشتر از زنان
مقاالت را منتشر كردهاند. بررسي موضوعات پژوهشي نشان داد كه پژوهشهاي كمي عمدتاً بر تفاوتهاي فردي زبانآموزان و
فرايند تدريس متمركز بودند، در حالي كه پژوهشهاي كيفي و تركيبي بيشتر به عوامل مرتبط با معلمان پرداخته اند. پژوهشهاي
ثانويه به مسائل روششناسي پژوهش توجه داشته اند كه نشاندهنده وجود شكاف احتمالي در درك جامعتر از چشمانداز
پژوهشهاي TEFL است. يافتههاي اين پژوهش پيامدهاي مهمي براي پژوهشگران، سردبيران مجالت، سياستگذاران و
دانشجويان تحصيالت تكميلي دارد و بينشهاي ارزشمندي درباره گرايشهاي پژوهشي، الگوهاي همكاري و اولويتهاي موضوعي
در پژوهش TEFL در ايران ارائه ميدهد. اين مطالعه همچنين بر اهميت توجه به زمينههاي محلي و تنوع روششناختي در
شكلدهي مسيرهاي آينده پژوهش در TEFL و زبانشناسي كاربردي تأكيد ميكند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/06/17
-
عنوان به انگليسي
Charting the Landscape of TEFL Research in Iran (2016-2022): A Synthetic-Bibliometric Review of Research Articles with Different Methodological Orientations
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
آيلار نادري
-
چكيده به لاتين
This thesis presents a comprehensive overview and synthesis of TEFL (Teaching English as a
Foreign Language) research conducted in Iran from 2016 to 2022. Using a research synthesis
approach, the study aimed to examine the prevalence rates of different research methodologies
and identify key themes, trends, and collaboration patterns in TEFL research articles published
in Iranian journals. A total of 1,435 articles from 11 leading TEFL journals that were left for
systematic analysis after exclude 530 articles. The findings revealed that quantitative studies
were the most prevalent research approach (48%), followed by mixed-methods (28.1%), and
qualitative studies (22.3%), with secondary research being the least represented (1.4%). The
analysis of collaborative patterns showed a high degree of collaboration among TEFL
researchers, predominantly through domestic inter-institutional collaboration. Moreover, the
study highlighted a significant gender gap in authorship, with male authors dominating
publication rates. Examination of research topics revealed distinct trends across
methodological orientations, with quantitative studies focusing on individual learner
differences and teaching, while qualitative and mixed methods studies emphasized teacherrelated factors. Notably, secondary studies predominantly focused on research-related issues,
indicating a potential gap in understanding the broader TEFL research landscape. The
implications of the findings extend to researchers, journal editors, policymakers, and graduate
students, providing insights into research tendencies, collaboration patterns, and thematic
priorities in TEFL research in Iran. Additionally, the study underscores the importance of
considering local contexts and methodological diversity in shaping future research directions
in TEFL and applied linguistics.
-
كليدواژه هاي فارسي
آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي , سنتز پژوهش , جهت گيري هاي روش شناختي , زبان شناسي كاربردي , ايران
-
كليدواژه هاي لاتين
TEFL , Research synthesis , methodological orientations , applied linguistic , Iran
-
Author
Aylar Naderi Zonouz
-
SuperVisor
Mohammad Amini Farsani
-
لينک به اين مدرک :