-
شماره ركورد
31562
-
پديد آورنده
رضوانه اقبالي
-
عنوان
پيشبيني داده هاي فروش محصولات خرده فروشي ها با استفاده از تكنيك هاي يادگيري ماشين (مطالعه موردي فروشگاه زنجيره اي)
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1403
-
تاريخ دفاع
1403/7/14
-
استاد راهنما
فرناز برزين پور
-
استاد مشاور
-
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
پيشبيني فروش در صنعت خرده فروشي از عوامل مهم و تاثير گذار در اين صنعت مي باشد. با توجه به بازار رقابتي موجود در جوامع و اهميت مشتريان در اين صنعت، پيشبيني فروش به خرده فروشان كمك مي كند تا تقاضاي محصول را بدانند و نياز هاي مشتريان را تامين نمايند. در اين پاياننامه، پيشبيني دادههاي فروش محصولات خردهفروشي با استفاده از تكنيكهاي يادگيري ماشين و بررسي تاثير تعطيلات در فروش خرده¬فروشي ها انجام شده است. به منظور بررسي موضوعات اين تحقيق، مجموعه داده يك فروشگاه زنجيره اي خرده فروشي بزرگ در جنوب تهران مورد مطالعه قرار گرفته است.اين مجموعه داده براي يك دوره پنج ماهه سال 1398 به زبان فارسي تهيه شده است. در اين پژوهش، به پيشبيني فروش چهار محصول بطور خاص پرداخته شده است. در راستاي اين پژوهش از چهار روش جنگل تصادفي، رگرسيون خطي، Kامين همسايگي نزديك و ARIMA از روش هاي سري زماني جهت پيشبيني پرداخته شده است. در روش سري زماني دو حالت درنظر داشتن ويژگي تعطيلات و در نظر نداشتن آن بررسي شده است و مشخص ميگردد در نظر گرفتن ويژگي تعطيلات موجب بهبود در نتايج پيشبيني ميشود. درنهايت با مقايسه روش هايي كه پيشبيني توسط آن ها انجام گرفت، با بررسي معيار هاي ارزيابي بهترين روش جهت پيشبيني داده هاي فروش مشخص گرديد. طبق اين پژوهش، الگوريتم ARIMA بعنوان برترين الگوريتم با كمترين ميزان ميانگين مربعات خطا، با كاهش 29درصدي خطا نسبت به الگوريتم در رتبه دوم يعني رگرسيون خطي شناسايي شد.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/08/30
-
عنوان به انگليسي
Forecasting retail product sales data using machine learning techniques (case study in chain store)
-
تاريخ بهره برداري
10/5/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
رضوانه اقبالي
-
چكيده به لاتين
Sales forecasting in the retail industry is one of the important and influential factors in this sector. Given the competitive market in communities and the significance of customers in this industry, sales forecasting helps retailers understand product demand and meet customer needs. This thesis examines the prediction of retail product sales data using machine learning techniques and analyzes the impact of holidays on retail sales. To explore the topics of this research, a dataset from a large chain retail store in southern Tehran has been studied. This dataset was prepared in Persian for a five-month period in 2019. This research specifically focuses on forecasting sales for four products. Four methods were used for forecasting: Random Forest, Linear Regression, K-Nearest Neighbors (KNN), and ARIMA as time series methods. In the time series approach, two scenarios were considered: one with the holiday feature and one without it, showing that including the holiday feature improves forecasting results. Finally, by comparing the methods used for forecasting and evaluating their performance metrics, the best method for predicting sales data was identified. According to this research, the ARIMA algorithm was recognized as the top algorithm, achieving the lowest mean squared error with a 29% reduction in error compared to the second-ranked algorithm, which was Linear Regression.
-
كليدواژه هاي فارسي
پيشبيني فروش , خرده فروشي , فروشگاه زنجيره اي , يادگيري ماشين , تعطيلات
-
كليدواژه هاي لاتين
Sales Forecasting , Retail , Chain Stores , Machine Learning , Holiday
-
Author
Rezvaneh Eqbali
-
SuperVisor
Farnaz BarzinPour
-
لينک به اين مدرک :