-
شماره ركورد
31591
-
پديد آورنده
زهرا شيروانيان
-
عنوان
ارائه مدل هماهنگي استراتژي هاي دايناميك فروشنده و بازارگاه الكترونيكي در يك زنجيره تامين دو سطحي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1403/07/10
-
استاد راهنما
آقاي دكتر سيد مهدي حسيني مطلق
-
استاد مشاور
-
-
دانشكده
مهندسي صنايع
-
چكيده
در دهه هاي اخير، با رشد سريع تجارت الكترونيكي، بازارگاه هاي الكترونيكي بسيار مورد توجه قرار گرفته است و رقابت ميان بازارگاه هاي الكترونيكي افزايش يافته است. تحت چنين شرايطي، تعيين استراتژي هاي مناسب براي بازارگاه هاي الكترونيكي جهت حفظ مزيت هاي رقابتي بسيار حائز اهميت است. در اين پژوهش، يك زنجيره تامين دو سطحي شامل يك بازارگاه الكترونيكي در نظر گرفته شده ¬است كه فروشنده از طريق بستر بازارگاه الكترونيكي محصولات خود را به فروش مي¬رساند. بازارگاه الكترونيكي استراتژي تخفيف قيمت را اتخاذ مي¬كند تا سطح وفاداري مشتريان و شهرت بازارگاه الكترونيكي را افزايش دهد. همچنين، فروشنده بر استراتژي كاهش زمان تحويل سرمايه¬گذاري مي¬كند تا شهرت بازارگاه الكترونيكي را بهبود بخشد. زنجيره تامين دو سطحي مورد بررسي با استفاده از بازي دايناميك تحت سه ساختار تصميم¬گيري غيرمتمركز، متمركز و هماهنگي مدلسازي ميشود. در مدل غيرمتمركز، هر يك از اعضاي زنجيره تامين تصميمات خود را به¬طور مستقل با هدف به حداكثر رساندن سود خود اتخاذ مي-نمايند. پس از آن، در مدل متمركز تصميمات از منظر كل زنجيره تامين اتخاذ مي¬شود. سپس، يك قرارداد تشويقي براي هماهنگ كردن تصميمهاي تخفيف قيمت¬ و زمان تحويل در اين زنجيره تامين دو سطحي پيشنهاد شده است. قرارداد تسهيم هزينه به منظور ترغيب اعضاي زنجيره تامين براي مشاركت در مدل هماهنگي ايجاد مي¬شود. در مدل هماهنگي، سود مازاد بر اساس قدرت چانه¬زني اعضا بين دو عضو تسهيم مي شود. نتايج نشان ميدهد كه قرارداد هماهنگي پيشنهادي نه تنها سودآوري كل زنجيره تامين و اعضا را بهبود ميبخشد، بلكه سطح وفاداري مشتريان و شهرت بازارگاه الكترونيكي را در طول زمان در مقايسه با مدل غيرمتمركز افزايش ميدهد. بنابراين، مدل هماهنگي پيشنهادي از اهميت بالايي برخوردار است.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/09/05
-
عنوان به انگليسي
A coordination model of dynamic strategies of seller and online marketplace in a two-level supply chain
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زهرا شيروانيان
-
چكيده به لاتين
In recent decades, due to the rapid growth of e-commerce, online marketplaces have attracted a lot of attention, and there is intense competition among them. Under such a situation, to maintain market share, online marketplaces should adopt effective strategies. In this study, a discount price strategy is introduced, and the online marketplace adopts this strategy. According to this strategy, the market share is maintained by making the customers loyal. In addition, since the delivery time is important in the online selling channels, the seller invests in reducing the delivery time to improve the market share. In this investigation, a dynamic model is proposed to analyze the dynamic effects of the delivery time and price discount level on the online marketplace over time. In addition, the evolution of the online marketplace reputation and customers’ loyalty are analyzed over time. The proposed model is examined under the decentralized and centralized structures. Then, a cost-sharing contract is developed to coordinate the supply chain to enhance the profitability. The data from a case study is used to evaluate the proposed model. The results show that considering the dynamic effects of the delivery time and price discount improves the online marketplace reputation over time. In addition, the discount price strategy is able to enhance the customers’ loyalty and demand. furthermore, the proposed coordination contract not only improves the profitability of the supply chain and members but also increases the customers’ loyalty level and online marketplace reputation over time. Therefore, the proposed coordination model is of significant importance.
-
كليدواژه هاي فارسي
مديريت زنجيره تامين پويا , هماهنگي زنجيره تامين , شهرت بازارگاه الكترونيكي , استراتژي تخفيف قيمت , زمان تحويل
-
كليدواژه هاي لاتين
Dynamic supply chain management , Supply chain coordination , Online marketplace reputation , Price discount strategy , Delivery time
-
Author
Zahra Shirvanian
-
SuperVisor
Dr. Seyed Mehdi Hosseini Motlagh
-
لينک به اين مدرک :