-
شماره ركورد
31678
-
پديد آورنده
زهرا رضايي زاده
-
عنوان
استراتژي هاي قيمت گذاري محصولات فاسد شدني در توزيع رقابتي با رويكرد نظريه بازي ها
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي صنايع گرايش بهينه سازي سيستم ها
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/06/26
-
استاد راهنما
دكتر ماكويي و دكتر سعيدي مهراباد
-
استاد مشاور
ندارد
-
دانشكده
مهنندسي صنايع
-
چكيده
قيمتگذاري محصولات فاسدشدني اهميتي حياتي دارد، زيرا فساد اين محصولات نه تنها تهديدي جدي براي محيط زيست محسوب ميشود، بلكه ضايعات حاصل از آن به آلودگي و هدررفت منابع طبيعي منجر ميشود. در عين حال، يكي از مهمترين اهداف اقتصادي براي تمامي بازيگران بازار، دستيابي به حداكثر سود است. بنابراين، لازم است كه استراتژيهاي متنوع قيمتگذاري به دقت بررسي شوند و قيمتهاي بهينه تعيين گردند تا از يك سو، سود حداكثري براي توليدكنندگان، عمدهفروشان و خردهفروشان حاصل شود و از سوي ديگر، ميزان فساد محصولات كاهش يابد و آسيب به محيط زيست به حداقل برسد. اين توازن حساس ميان اقتصاديترين روشها و پايدارترين راهحلها نيازمند تحليلهاي دقيق و استفاده از مدلهاي پيشرفته است تا بتوانيم به اهداف بلندمدت اقتصادي و زيستمحيطي دست يابيم.
در اين پژوهش، به ارائه مدل هاي قيمت گذاري با در نظر گرفتن استراتژي هاي قيمت گذاري، براي كالاهاي مختلف، براي سيستم توزيع متشكل از عمده فروش و خرده فروش و دوكانال آنلاين و سنتي، پرداخته شده است. در اين پژوهش تقابل مختلف برخورد اعضا با يكديگر در قالب همكاري و رقابت و يا به نوعي متمركز و غيرمتمركز در نظر گرفته شده است. در هر كدام از اين تقابل ها افراد حاضر در سيستم ميتوانند تصميمات مختلف در خصوص قيمت يكسان يا نامساوي اتخاذ كنند. از اين رو چهار استراتژِي بر اساس تقابل و قيمت هاي يكسان و نامساوي درنظر گرفته شده است. سپس به مدلسازي پرداخته خواهد شد. در مدلسازي هر يك از استراتژي ها، پارامتر هاي مهم و تاثيرگذار بر قيمت و تقاضا بررسي شده و روش هايي جهت بدست آوردن آنها ارائه خواهد شد و مهم ترين پارامتر، ارزش برند ميباشد. همچنين تقاضا در تمامي مدل ها به صورت وابسته به قيمت و ارزش برند در نظر گرفته شده است. براي استراتژي هاي غيرمتمركز، بازي استكلبرگ با رهبري عمده فروش و پيروي خرده فروش در نظر گرفته خواهد شد و سپس با استفاده از روش كاروش كاهن تاكر مسئله دو سطحي را به يك مسئله يكپارچه تبديل كرده و سپس به حل مسئله يكپارچه با رويكرد الگوريتم هاي فراابتكاري، خواهيم پرداخت و در نهايت چهار مدل قيمت گذاري براي هر يك از استراتژي هاي مأخوذ از سمت اعضا را ارائه داده و در يك مطالعه موردي به بررسي هر يك از اين موارد ميپردازيم و در نهايت تاثير پارامتر ها و حساسيت آنها بر حداكثرسازي سود را سنجيده و بررسي ميكنيم.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/09/11
-
عنوان به انگليسي
Pricing Strategies for Perishable Products in Competitive Distribution: A Game Theory Approach
-
تاريخ بهره برداري
9/16/2025 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
زهرا رضايي زاده
-
چكيده به لاتين
Pricing perishable goods is of critical importance, as their deterioration poses a significant threat to the environment and leads to waste, contributing to pollution and the depletion of natural resources. At the same time, one of the key economic goals for all market participants is to maximize profit. Therefore, it is essential to carefully evaluate various pricing strategies and determine optimal prices that not only maximize profits for producers, wholesalers, and retailers but also reduce product waste and minimize environmental damage. Achieving this delicate balance between the most economically efficient methods and the most sustainable solutions requires detailed analysis and the use of advanced models to meet long-term economic and environmental goals.
In this research, we present pricing models that consider various pricing strategies for different goods in a distribution system involving wholesalers, retailers, and two channels: online and traditional. The interactions between market participants are examined through both cooperative and competitive frameworks, categorized as centralized and decentralized structures. In each scenario, participants may decide on equal or unequal pricing strategies. As a result, four strategies based on interaction types and pricing structures are considered. Subsequently, we proceed with modeling each strategy, analyzing key parameters that influence price and demand, and providing methods for determining them. The most critical parameter in this analysis is brand value. Furthermore, demand in all models is considered to be price and brand-value dependent.
For decentralized strategies, a Stackelberg game with the wholesaler as the leader and the retailer as the follower is employed. Using the Karush-Kuhn-Tucker method, we convert the bilevel problem into a unified problem and then solve it using metaheuristic algorithms. Finally, we present four pricing models corresponding to the strategies adopted by market participants and conduct a case study to evaluate each scenario. The sensitivity and impact of parameters on profit maximization are also examined and analyzed.
-
كليدواژه هاي فارسي
استراتژي قيمت گذاري , محصولات فاسد شدني , زنجيره تامين , نظريه بازي ها , رقابت
-
كليدواژه هاي لاتين
Pricing Strategy , Perishable Products , Supply Chain , Game Theory , Competition
-
Author
Zahra Rezaeizadeh
-
SuperVisor
Ahmad Makuei
-
لينک به اين مدرک :