-
شماره ركورد
31751
-
پديد آورنده
اشكان كاوسي
-
عنوان
ارزيابي قابليت هاي خود ترميمي بتن آسفالتي حاوي پودر آلومينيوم به روش گرمايش القايي تحت مود خالص I و مود تركيبي I/III در دماهاي مختلف
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران گرايش راه و ترابري
-
سال تحصيل
1399
-
تاريخ دفاع
1402/06/29
-
استاد راهنما
ندا كامبوزيا
-
استاد مشاور
محمدرضا محمدعليها
-
دانشكده
مهندسي عمران
-
چكيده
با توسعه روزافزون حمل و نقل انسان، كالا و خدمات ، نياز به كنترل بارها و تغييرشكل هاي وارد بر سطح راه به منظور دستيابي به بالاترين سطح مقاومتي از لحاظ تحمل بار و تغييرشكل در طي عمر مفيد و عمر طراحي روسازي هاي سطح راه اعم از روسازي هاي بتني و آسفالتي ، روز به روز بيشتر مي شود. از آنجاييكه عمده روسازي ها از نوع آسفالتي طراحي مي شوند، افزايش روزانه دماي كره زمين و نيز افزايش نرخ استفاده از انرژي ، فناوري هاي توليد آسفالت هايي كه امكان دستيابي به عمر طولاني تر دارند بيشتر مورد استقبال مهندسان قرار مي گيرد. از اين رو در راستاي صرفه اقتصادي و هزينه چرخه عمر ، همچنين كاهش اثرات مضر آلاينده هاي محيط زيست و نيز امكان بازيابي مقاومتي مخلوط آسفالتي داغ و متعاقبا كاهش سرعت خرابي و افزايش عملكرد روسازي هاي آسفالتي ، فناوري نوين خودترميمي با كمك گرمايش القايي در اين تحقيق مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است.هدف از اين پژوهش ، ارزيابي قابليت خودترميمي بتن آسفالتي داغ حاوي پودر آلومينيوم با بهره گيري از روش گرمايش القايي مي باشد. در اين پژوهش از مصالح سنگي آهكي و قير خالص با درجه نفوذ 100/85 و پودر آلومينيوم استفاده شده است كه جهت بهبود پرسه ترميم القايي ، از پودر آلومينيوم در اندازه 63 ميكرون به ميزان 50 و 100 درصد فيلر و اندازه ذرات 150 ميكرون به ميزان 43 و 86 درصد اصلاح ريزدانه مانده روي الك 200 ، مجوعا چهار نمونه مخلوط آسفالتي متفاوت در قالب نمونه هاي آزمايشگاهي ديسك شكل ساخته شدند كه بر اساس مطالعات پيشين ، سطح ترميم مخلوط هاي آسفالتي تحت بارگذاري مود تركيبي يك و سه به روش گرمايش القايي مورد بررسي قرار نگرفته است لذا با كمك نمونه هاي ديسك شكل ENDB به رفع اين خلا پژوهشي در اين تحقيق پرداخته شده است.روند ارزيابي تحقيق نيز شامل يك چرخه شكست _ترميم_شكست به كمك دستگاه خمش سه نقطه اي براي شكست نمونه ها و دستگاه گرمايش القايي براي ترميم نمونه ها بوده است. در اين فرآيند ارزيابي چرخه به كمك چقرمگي شكست در سه حالت زاويه شكست( 0 براي مود يك خالص ، 35 و 50 درجه براي مود تركيبي يك و سه) و در دو ماي 16-و0 درجه و فرآيند ترميم در دو زمان 80 و120ثانيه صورت پذيرفت. نتايج نشان داد كه با افزايش دما و نيز افزايش زمان القاء ترميم شاخص افزايش مي يابد همچنين مخلوط هاي آسفالتي در مود يك خالص شاخص ترميم بالاتري را نشان دادند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1403/09/25
-
عنوان به انگليسي
evaluation of the self-healing capacity of asphalt concrete containing aluminum powder using induction heating under pure mode I and mixed mode I/III cracking at various temperatures
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
اشكان كاوسي
-
چكيده به لاتين
With the ever-growing demands of human, goods, and service transportation, the need for controlling loads and deformations on road surfaces to achieve the highest level of load-bearing capacity and deformation resistance throughout the service life and design life of road pavements, including concrete and asphalt pavements, is increasing daily. Since most pavements are designed as asphalt, the daily increase in global temperature and the rising rate of energy consumption have led to a growing demand for technologies that produce asphalt with longer service lives. Therefore, in line with economic efficiency and life-cycle cost, as well as reducing the harmful effects of environmental pollutants and enabling the recovery of the strength of hot mix asphalt, the innovative technology of self-healing using induction heating has been studied in this research. The objective of this research is to evaluate the self-healing capability of hot mix asphalt containing aluminum powder using the induction heating method. In this research, limestone aggregates, pure bitumen with a penetration grade of 100/85, and aluminum powder were used. To improve the induced healing process, aluminum powder with a size of 63 microns at 50% and 100% filler content and a particle size of 150 microns at 43% and 86% passing a 200-sieve, a total of four different asphalt mixtures were produced in the form of disc-shaped laboratory specimens. Based on previous studies, the healing level of asphalt mixtures under combined mode I and III loading using induction heating has not been investigated. Therefore, using ENDB disc-shaped specimens, this research addresses this research gap. The evaluation process of the research includes a fracture-repair-fracture cycle using a three-point bending test for specimen failure and an induction heating device for specimen repair. In this cyclic evaluation process, fracture toughness was used in three crack angle conditions (0 degrees for pure mode I, 35 and 50 degrees for combined modes I and III) and at two temperatures of -16 and 0 degrees Celsius, and the repair process was performed at two times of 80 and 120 seconds. The results showed that the healing index increased with increasing temperature and induction time. Additionally, asphalt mixtures exhibited a higher healing index in pure mode I.
-
كليدواژه هاي فارسي
مخلوط آسفالتي داغ , خودترميمي , گرمايش القايي , مكانيك شكست , مود تركيبي I/III
-
كليدواژه هاي لاتين
Hot-mix asphalt , Self-healing , Induction heating , Fracture mechanics , Mixed mode I/III
-
Author
ashkan kavusi
-
SuperVisor
neda kamboozia
-
لينک به اين مدرک :