-
شماره ركورد
33404
-
پديد آورنده
سيد اميرحسين فاطمي
-
عنوان
بررسي آزمايشگاهي تأثير شرايط عمل آوري بر ويژگي هاي عملكردي مخلوط آسفالت سرد حاوي فيلر هاي مختلف
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
مهندسي عمران گرايش راه و ترابري
-
سال تحصيل
1400
-
تاريخ دفاع
1403/12/26
-
استاد راهنما
دكتر ندا كامبوزيا
-
استاد مشاور
بدون استاد مشاور
-
دانشكده
دانشكده عمران
-
چكيده
در سالهاي اخير، با توجه به اهميت كاهش مصرف انرژي و محدود كردن اثرات زيستمحيطي ناشي از استفاده از آسفالت گرم، مخلوط آسفالت سرد بهعنوان يك جايگزين سازگار با محيط زيست مورد توجه قرار گرفته است. اين نوع آسفالت با كاهش مصرف سوخت و انتشار گازهاي گلخانهاي در مراحل توليد و اجرا، بهعنوان راهكاري مؤثر در جهت توسعه پايدار شناخته ميشود. با اين حال، محدوديتهايي از جمله سرعت پايين عملآوري، مقاومت اوليه پايين و حساسيت نسبت به شرايط محيطي، كاربرد گسترده اين فناوري را با چالش مواجه كرده است. اين پژوهش با هدف بررسي تأثير شرايط عملآوري بر ويژگيهاي عملكردي مخلوط آسفالت سرد حاوي فيلرهاي مختلف انجام شده و تلاش دارد راهكارهايي براي بهبود عملكرد اين نوع مخلوطها ارائه دهد. در اين راستا، نمونههاي مختلفي از مخلوط آسفالت سرد با استفاده از فيلرهايي نظير آهك هيدراته، ميكروسيليس و سرباره آهن تهيه و در شرايط دماي عمل¬آوري مختلف شامل دما¬هاي محيط و 60 درجه سانتيگراد و دوره¬هاي متفاوت عمل¬آوري شامل دوره¬هاي 24 ساعته، 7 روزه و 14 روزه تحت آزمايش قرار گرفتند. براي ارزيابي عملكرد، آزمايشهايي شامل پايداري مارشال، مقاومت كششي غيرمستقيم، نسبت مقاومت كششي، خمش نيمدايرهاي و خزش ديناميكي به كار گرفته شد. نتايج نشان داد ميكروسيليس عملكرد مكانيكي برتري نسبت به ساير فيلرها دارد. در آزمون پايداري مارشال، نمونه حاوي ميكروسيليس (CMA 2) در شرايط 60 درجه و 14 روزه، بيشينه پايداري برابر با 19/26 كيلو نيوتن داشت. همچنين در آزمايش مقاومت كششي غيرمستقيم، اين نمونه در همان شرايط، مقاومت كششي برابر با 316/8 كيلو پاسكال كسب كرد كه نسبت به آهك هيدراته (229 كيلو پاسكال) و سرباره آهن (301 كيلو پاسكال) عملكرد بهتري داشت. همچنين در آزمون حساسيت رطوبتي، نسبت مقاومت كششي براي مخلوط حاوي ميكروسيليس در شرايط بهينه عملآوري 90/02 % بود كه نشاندهنده مقاومت رطوبتي بالاتر آن است. در آزمون خمش نيمدايرهاي، اين نمونه بيشترين شاخص مقاومت در برابر ترك¬خوردگي (1796/25) را در بين نمونه¬هاي آسفالت سرد به ثبت رساند. در آزمون خزش ديناميكي نيز، نمونه حاوي ميكروسيليس، بالاترين عدد رواني را در بين مخلوط¬هاي آسفالت سرد برابر با 5545 نشان داد كه نشاندهنده مقاومت بسيار بالا در برابر تغييرشكل دائمي است. اين يافتهها نشان ميدهند كه استفاده از ميكروسيليس در شرايط عملآوري مناسب، به توليد مخلوط آسفالت سرد با دوام بالا، مقاومت بهتر در برابر شرايط محيطي و كاهش زمان عملآوري منجر ميشود. اين نتايج ميتوانند زمينهساز توسعه كاربرد آسفالت سرد در پروژههاي راهسازي، بهويژه در شرايط آبوهوايي خاص يا پروژههايي با محدوديت زماني، و نيز كاهش هزينههاي اجرايي و اثرات زيستمحيطي شوند.
-
تاريخ ورود اطلاعات
1404/02/29
-
عنوان به انگليسي
Experimental Investigation of the Effect of Curing Conditions on the Performance Characteristics of Cold Mix Asphalt Containing Various Fillers
-
تاريخ بهره برداري
1/1/1900 12:00:00 AM
-
دانشجوي وارد كننده اطلاعات
سيداميرحسين فاطمي
-
چكيده به لاتين
In recent years, due to the growing importance of reducing energy consumption and minimizing the environmental impacts associated with hot mix asphalt, cold mix asphalt has garnered attention as an eco-friendly alternative. By lowering fuel usage and greenhouse gas emissions during production and application, cold mix asphalt is considered an effective strategy toward sustainable development. However, limitations such as slow curing rates, low early strength, and sensitivity to environmental conditions have challenged the widespread implementation of this technology. This study aims to investigate the effect of curing conditions on the performance characteristics of cold mix asphalt containing different fillers and seeks to provide practical solutions to enhance the performance of these mixtures. For this purpose, various cold mix asphalt samples were prepared using fillers such as hydrated lime, microsilica, and ground granulated blast-furnace slag (GGBS). These samples were subjected to different curing temperatures—ambient temperature and 60°C—and various curing durations of 24 hours, 7 days, and 14 days. Performance evaluation included Marshall stability, indirect tensile strength (ITS), tensile strength ratio (TSR), semi-circular bending (SCB), and dynamic creep tests. The results demonstrated that microsilica provided superior mechanical performance compared to other fillers. In the Marshall stability test, the sample containing microsilica (CMA 2), cured at 60°C for 14 days, achieved a maximum stability of 19.26 kN. In the ITS test under the same conditions, this sample exhibited a tensile strength of 316.8 kPa, outperforming the hydrated lime (229 kPa) and GGBS (301 kPa) samples. Furthermore, in the moisture sensitivity test, the TSR for the microsilica-containing mixture under optimal curing conditions was 90.02%, indicating higher moisture resistance. In the SCB test, this sample recorded the highest cracking resistance index (1796.25) among the cold mix samples. Additionally, in the dynamic creep test, the microsilica-containing mixture showed the highest flow number of 5545, demonstrating excellent resistance to permanent deformation. These findings suggest that using microsilica under appropriate curing conditions leads to the production of durable cold mix asphalt with enhanced environmental resistance and reduced curing time. The results support the broader application of cold mix asphalt in road construction projects—especially in specific climatic conditions or projects with time constraints—while also contributing to reduced construction costs and environmental impacts.
-
كليدواژه هاي فارسي
مخلوط آسفالت سرد , عمل آوري , آهك هيدراته , ميكروسيليس , سرباره آهن , خواص مكانيكي , پايداري حرارتي , مقاومت كششي , حساسيت رطوبتي , خزش ديناميكي
-
كليدواژه هاي لاتين
Cold mix asphalt , Curing , Hydrated lime , Microsilica , Ground granulated blast-furnace slag , Mechanical properties , Thermal stability , Tensile strength , Moisture susceptibility , Dynamic creep
-
Author
Seyyed Amirhossein Fatemi
-
SuperVisor
Dr. Neda Kamboozia
-
لينک به اين مدرک :