-
شماره ركورد
4211
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
4211
-
پديد آورنده
سولماز موفقي
-
عنوان
شبيه سازي حرارتي موتور احتراق داخلي به منظور كنترل دماي نقاط مختلف موتور ﴿ مديريت حرارتي موتور احتراق داخلي ﴾
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو
-
سال تحصيل
آبان 1384
-
تاريخ دفاع
آبان 1384
-
استاد راهنما
دكتر محمد حسن شجاعي فرد - عليرضا نورپور
-
چكيده
چكيده ااا
در اين تحقيق، ببب براي بررسي رفتار حرارتي اجزاي داخل سيلندر موتورهاي احتراق داخلي
در طول دوره گرمايش و تا رسيدن به حالت پايدار يك مدل كامپيوتري براي شبيه سازي
فرايندهاي حرارتي موتور تهيه شده است . براي تخمين درجه حرارت اجزا و بخصوص سوپاپ
خروجي كه داغ تري ن جزء موتور است، با استفاده از روابط تحليلي و تجربي يك مدل حرارتي غير
ايجاد شده كه MATLAB نرم افزار SIMULINK خطي متشكل از 14 نقطه باه كمك ابزار
اين چهارده نقطه اجزايي نظير سرسيلندر، ديواره سيلندر، سوپاپهاي ورودي و خروجي، پيستون،
روغن، هواي محيط و گازهاي و رودي، محترق شده و خروجي را دربر مي گيرد . با اعمال رابطه
انرژي به هر يك از نقاط دستگاهي متشكل معادلات ديفرانسيل غيرخطي حاصل شده كه از حل آن
دماي اجزاء در هر لحظه مشخص گرديده و در نتيجه روند تغييرات دماي اجزاء تا رسيدن به حال
پايدار رسم مي گردد.
استفاده lumped parameter resistance-capacitance در مدل ايجاد شده از تكنيك
شده است و اعتبار آن با مقايسه نتايج عددي و تجربي بدست آمده از اين تكنيك بررسي شده است.
با معلوم بودن پارامترهاي طراحي هر موتور جديد، مي توان از مدل ارائه شده براي بررسي
رفتار حرارتي اجزاء و تخمين دماي آنها استفاده نمود.
هماتطور كه نتايج تحقيق نشان مي دهد مقادير دما و روند تغييرات بدست آمده از مدل
هماهنگي قابل قبولي با مقادير بدست آمده از آزمايش دارند و با استفاده از اين مدل مي توان
تغييرات دماي موتور را با دقت قابل قبولي پيش بيني كرد كه اين امر در طراحي موتورهاي جديد
تاثير زيادي در كاهش هزينه ها خواهد داشت و طراحان را قادر مي سازد كه پس از طراحي اوليه
موتور با داشتن پارامترهاي هندسي، ضرايب انتقال حرارت و ساير پارامترهاي ورودي لازم عملكرد
-
لينک به اين مدرک :