-
شماره ركورد
4214
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
4214
-
پديد آورنده
مهدي توانگر
-
عنوان
بررسي رشد ديناميكي ترك با استفاده از روش المانهاي مرزي در سازه
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
اسفند 1383
-
تاريخ دفاع
اسفند 1383
-
استاد راهنما
دكتر پريسا حسيني تهراني
-
چكيده
چكيده ااا
در اين پايان نامه رشد ديناميكي ترك در سازه مورد بررسي قرار مي گيرد . براي اين منظور يك
مدل دو بعدي از قطعات ساده خودرو در نظر گرفته شده است . ماده به كار رفته، الاستيك خطي و
همگن است و سرعت رشد ترك ثابت در نظر گرفته شده است . فرض مي شود ترك اوليه در قطعه
وجود دارد . ترك اوليه مي تواند در اثر ب ار خستگي ايجاد شود و يا اينكه در اثر ناهمگن بودن ماده
هنگام ساخت به وجود آمده باشد . بنابراين مدل با ترك مركزي سرتاسري مورد بررسي قرار گرفته
و ضريب شدت تنش در حالت ترك ثابت و ترك متحرك مورد بررسي قرار گرفته شده است .
A nsys از نرم افزار F EM حل شده است . در حل به روش BEM و F EM مسئله به دو روش
براي مدل سازي رشد ترك در حالت ديناميكي نياز به Ansys استفاده شده است . در نرم افزار
است . روش مدل سازي رشد ترك بدين صورت است كه در هر APDL ماكرو نويسي به زبان
در يك متغيير ذخيره شده و سپس ترك رشد Domain مرحله كليه سرعتها و جابجاييها در كليه
داده شده و سرعتها و جابجاييها شرايط اوليه براي حل مرحله بعد شده اند . در نهايت ضريب شدت
ديناميكي نسبت به زمان مورد ارزيابي قرار گرفته شده است . جوابهاي به دست آمده از حل ضمني
دقيقا بر جوابهاي تحليلي و جوابهاي عددي گذشته منطبق است و نتايج ب ه دست آمده از حل
تا حد مطلوبي بر جوابهاي قبل منطبق اند. Ansys در LSDYNA صريح
شوك مكانيكي و حرارتي بصورت كوپل با فرض معادلات ،BEM در بخش ديگر با استفاده از روش
غير كلاسيك ترموالاستيسيته روي يك جسم دو بعدي با ترك لبه اي مورد بررسي قرار گرفته
ضريب شدت تنش محاسبه شده است . در اين روش با COD است. در اين روش با استفاده از روش
وارد نمودن شوك سرما به لبه هاي جسم، ترك باز مي شود (مود اول شكست ). ضريب شدت تنش
در دو حالت ترك ثابت و ترك متحرك با سرعت ثابت رشد ترك بررسي شده است.
-
لينک به اين مدرک :