چكيده
يستم گيربكس دستي خودكار شده ( AMT (Automated manual transmissionو امتيازات آن در مقايسه با ساير سيستم هاي انتقال قدرت خودرو معرفي گرديده است . پيكره بندي سخت افزار AMT بر اساس تجربيات صنعتي و نيمه صنعتي آن در جهان مورد بررسي قرار گرفته است كه در يك دسته بندي كلي شامل عملگرهاي كلاچ و گيربكس و سيتم الكترونيكي در طراحي يك AMT ,به طراحي منطق و استراتژي كنترلي در دو بخش كنترل رها سازي كلاچ و كنترل تعويص دنده پرداخته شده است . در راستاي ارائه روش كنترلي جهت رهاسازي كلاچ ابتدا مدل ديناميكي سيستم انتقال قدرت و مدل سيستم كنترلي كلاچ خودرو در محيط نرم افزار Dymola معرفي شده ,قيود و ملاحظات رهاسازي كلاچ تشريح شده و در ادامه طراحي استراتژي كنترلي در سيستم فازي ارائه گرديده است . نتايج بكارگيري اين كنترلر در حالات مختلف رهاسازي كلاچ ارائه گرديده كه مبين اين است كه اولا اين كنترلر قادر به تامين خواسته هاي يك رها سازي مطلوب در شرايط بحراني بوده و ثانيا داراي انعطاف پذيري زيادي در شرايط حركتي ,ديناميكي و رانندگي گوناگون مي باشد. جهت كنترل تعويض دنده در گيربكس دستي خودكار شده ,پارامترهاي دخيل در تصميم سازي تعويض دنده در دو بخش شرايط عملكردي موتور و قصد و نيت راننده در هنگام رانندگي معرفي گرديده است . براين اساس استراتژي كنترلي تعويض دنده به كمك روش فازي طراحي و نتايج آن در قالب رويه هاي استنتاجي فازي ارائه گرديده است .جهت بررسي صحت و كيفيت عملكرد كنترلر ,نحوه تعويض دنده به كمك نرم افزار ADVISOR شبيه سازي ,بررسي و مقايسه گرديده است .تعويض دنده در حالتهاي مختلف حركتي به جا و متواليا صورت پذيرفته و كنترلري كه تخمين فصد راننده در تعويض را در نظر گرفته است ,ضمن ارضاي خواسته هاي ديناميكي خودرو ,تعويض هاي نابجا را حذف و كيفيت تعويض مطلوبتري را ايجاد كرده است