چكيده
پديدة سايش قطعات صنعتي ، همواره بعنوان معضلي جدي به شمار مي رفته است به نحوي كه
در طراحي اينگونه قطعات همواره هزينه هاي لازم براي تعويض قطعات سايشي پيش بيني مي شده
است. سايش در قطعات متحرك در حمل و نقل ريلي چون چرخ و ريل نيز به عنوان يكي از
هزينه هاي غير قابل اجتناب همواره در خطوط ريلي در نظر گرفته مي شود . امروزه سايش چرخ و ريل
در خطوط ريلي دنيا ساليانه هزينه هاي هنگفتي را به مراكز ريلي تحميل ميكند كه راه آهن جمهوري
اسلامي ايران و شركت قطارهاي مسافري رجا نيز از اين امر مستثني نيست.
آنچه كه در اين تحقيق مدنظر مي باشد، مروري بر روشهاي موثر در غلبه و كاهش اين معضل
در واگنهاي مسافري شركت رجا ميباشد . استراتژي مناسب جهت انجام آزمايشات ميداني، شبيه سازي
عددي و ارائه پروفيل چرخ سازگار با خطوط ريلي ايران نيز به دنبال آن در اين تحقيق ارائه شده است .
به علاوه بر اي اولين بار پديده سايش نامتقارن چرخهاي واگن مسافري مورد مطالعه قرار گرفته است و
به عنوان عامل اصلي خرابيهاي ايجاد شده در چرخ و ريل معرفي شده است . دستورالعملهايي نيز جهت
كنترل دقيقتر روند سايش چرخ جهت جلوگيري از پديده مخرب سايش نامتقارن ارائه شده است.
در فعاليت حاضر يكي از عوامل مهم در نامتقارن بودن سايش چرخ، عدم سازگاري پروفيل چرخ
معرفي IR با خصوصيات هندسي خط ايران بيان شده است . در اين راستا پروفيل جديدي با نام 1002
و روش عددي رسيدن به آن توضيح داده شده است كه با خصوصيات خط راه آهن ايران تطابق دارد.
اگرچه مطالعات سايش چرخ و ريل در راه آهن جمهوري اسلامي ايران مشكلات عملي -اجرايي
فراواني را به دنبال دارد، اما اميد آن ميرود كه تحقيق حاضر الگوي جديدي براي مطالعات آتي در اين
زمينه شود.