-
شماره ركورد
5666
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
5666
-
پديد آورنده
حسين صالحي مرزيجراني
-
عنوان
بررسي عملي و نظري آئروديناميك خودرو سمند
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - سازه و بدنه خودرو
-
سال تحصيل
خرداد 87
-
تاريخ دفاع
خرداد 87
-
استاد راهنما
دكتر شجاعي فرد
-
چكيده
چكيده
در اين پروژه به بررسي عملي و نظري آئروديناميكي خودروي سمند توسط آزمايش در تونل باد و
حل عدد ي توسط نرم افزار فلوئنت و در نها يت اصلاح اين طراح ي پرداخته مي شود كه در هر مرحله
نتايج بدست آمده از نرم افزار توسط آزما يش در تونل باد مورد تأ ييد قرار م ي گ يرد. بر اي اي ن منظور
ابتدا مدل دو بعد ي خودروي سمند توسط نرم افزار فلوئنت مورد حل عددي قرار م ي گ ي رد كه براي
استاندارد استفاده شده و سرعت جريان ورودي به K-ε تحليل جريان مغشوش از مدل توربولانس ي
تونل باد 39 متر بر ثاني ه اعمال شده است . سپس يك مدل چوب ي با مق ياس 0,1 از خودرو ساخته شده
و در تونل باد آزما يش م ي شود . اصلاح آئرود يناميكي در اين خودرو به گون ه اي است كه ه يچ تغ يي ري
در قالبه اي بدنه خودرو ا يجاد نم ي كند و فقط به صورت يك ك يت به خودرو اضافه م ي شود . بر اي
انجام اصلاحات آئروديناميكي ابتدا سه قسمت از خودرو شامل دماغه (با تغيير ارتفاع نقطه سكون )،
شيشه عقب (با تغيير زاويه ) و صندوق عقب (با تغيير طول ) در چن دين وضع يت، مستق ً لا بر مبناي
اصول آئروديناميك خودرو [ 1] اصلاح شده و برا ي هر كدام حل عدد ي توسط نر م افزار و آزمون تونل
باد انجام مي شود و آثار اين تغييرات بر روي ضريب پسا و توزيع ضريب فشار با هم مقايسه و تفسير
مي شوند . در نه ايت با ترك يب اين اصلاحات و در نظر گ رفتن س اير فاكتورها ي ك مدل اصلاح شده
نهايي ارائه مي گردد. مدل نهاي توسط نرم افزار و در تونل باد مورد بررسي و آزمايش قرار مي گيرد
كه نتايج حاصل از آن كاهش قابل توجهي در ضريب پساي خودرو را نشان مي دهد.
واژه هاي كليدي: آئروديناميك، توربولانس، خودرو، نقطه سكون و ضريب پسا.
-
لينک به اين مدرک :