-
شماره ركورد
5669
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
5669
-
پديد آورنده
حسن وفادار
-
عنوان
تحليل تنش هاي ترمومكانيكي سر سيلندر موتور گاز سوز OM314
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو- نيروي محركه
-
سال تحصيل
زمستان 86
-
تاريخ دفاع
زمستان 86
-
استاد راهنما
دكتر تورپور
-
چكيده
چكيده
بسياري از شركتهاي توليد كننده موتور و خودرو در استراتژي محصول خود استفاده از سوخت گاز
طبيعي را بعنوان سوخت موتور پيش بيني نموده اند. در اين راستا يك سري از موتور و خودرو سازه ا،
تبديل موتور ديزل به گازسوز را در برنامه هاي خود پيش بيني كرده اند. با توجه به اينكه در موتور گاز
سوز دماي بيشتري نسبت به ديزل توليد مي گردد ، اجبارا" قطعات موتور گاز سوز بايد در دماي بالايي
كار كرده و تنش حرارتي بيشتري را نسبت به موتور ديزل تحمل نمايند. در اين پروژه سعي شده است
يكي از قطعات پيچيده موتور تبديلي يعني سرسيلندر موتور گاز سوز از نظر چگونگي توزيع دما و تنش
حرارتي- مكانيكي مورد تحليل قرار گيرد تا نهايتا" نتايج حاصل شده تحت بررسي قرار گرفته و راه حل
بهينه سازي براي ساخت سرسيلندر ار ائه گردد . براي بدست آوردن نتايج دقيق ابتدا سرسيلندر بكمك
ANSYS بصورت سه بعدي دقيقا" مدل شده و در محيط نرم افزا ر SOLIDWORKS نرم افزار
مش بندي و آناليز صورت گرفته اس ت. براي انجام تحليل با توجه به شرايط مرزي مختلف از جمله
وجود آب خنك كن، راهگاه آب موجود در سيلندر و سرسيلندر نيز مدل گرديده است. محاسب ه شرايط
براي Multi-field مرزي مورد لزوم براي تحليل تنش حرارتي- مكانيكي انجام شده است . از روش
جهت استخراج نحوه توزيع دما در سرسيلندراستفاده شده ANSYS تحليل حرارتي- سيالي در محيط
است و نهايتا " تحليل حرارتي - مكانيك ي جهت مشخص كردن نحوه توزيع تنش حرارتي - مكانيكي اجرا
گرديده است . در پايان نتايج مورد بررسي و راه حل بهينه سازي ار ائه شده است . براي تصديق آناليز
صورت گرفته ، نتايج بدست آمده با نتايج موجود براي موتور ديزل (موتور مبنا كه موتور گاز سوز از
تبديل آن بدست آمده اس ت) مقايسه شده است. نتايج نشان مي دهد كه تنش هاي بالاتر در بين دو
سوپاپ ايجاد گرديده است . اين پروژه ج هت حل مشكل يكي از شركتهاي موتور سازي كشور مطرح و
انجام گرديده است.
-
لينک به اين مدرک :