-
شماره ركورد
5674
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
5674
-
پديد آورنده
امير نجيبي
-
عنوان
شبيه سازي و طراحي درب موتور كامپوزيتي خودرو جهت برآورده شدن استاندارد
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو - طراحي سازه و بدنه ي خودرو
-
سال تحصيل
تير 1387
-
تاريخ دفاع
تير 1387
-
استاد راهنما
دكتر شجاعي فرد - دكتر كياست
-
چكيده
چكيده
در اتحاد يه اروپا ب يشتر از 7000 عابر پي اده و 2000 دوچرخه سوار در هر سال در تصادفات جاده ا ي
كشته م ي شوند در صورت يكه چند صد هزار نفر مجروح م ي گردند ⋅ تلفات سالانه ي عابر ين پي اده برا ي
هريك م يليون نفر مقيم، از 10 نفر در هلند تا 47 نفر در يونان م ي باشد ⋅ تلفات عابر ين پياده برا ي هر
100 تصادف جاده ا ي مرگبار از 12 نفردر فرانسه تا 32 نفر در انگلستان م ي باشد . تعداد ز ي ادي از ا ي ن
عابرين يا دوچرخه سواران ، با قسمت جلو اتومب يل برخورد م ي كنند . بيشتر جراحات منجر به مرگ در
اثر برخورد سر عابر پياده با درب موتور خودرو مي باشد . بنابراين طراحي درب موتوري كه در اثر
برخورد كمترين آسيب به سر عابر مي رساند مطلوب مي باشد . بد ين م نظور كم يت ه ي اروپ ايي
تشك يل گرد يد كه وظيفه ي اي ن گروه تع يي ن روشها ي آزمون و EEVC رسيدگي به ا يمني خودرو
حدنصاب مورد قبول كه خودروها در هنگام تصادف با عابر پ ياده ني از داشتند به آن برسند بود ⋅ در
است كه متوسط شتاب وارده در زمان HIC هنگام برخورد سر به درب موتور معيار آسيب ديدگي سر
نبايد از 1000 عدول كند. HIC معين مي باشد. طبق استاندارد
هدف اصلي از انجام اين پايان نامه اين است كه بتوانيم درب موتوري طراحي كنيم كه قادر باشد
را رعايت كند . براي اين منظور و در وهله ي اول بايد درب موتوري كه در EEVC استاندارد اروپايي
حال حاضر روي اين خودرو بسته مي شود با همان مشخصات به كار رفته شبيه سازي و تحليل شود .
هدف از اين كار اينست كه ببنيم وضعيت درب موتور فعلي از نظر شتاب وارده به سر هنگام برخورد
چگونه مي باشد . با توجه به نتايج نامطلوب به دست آمده بر آن شديم كه از آلومينيوم استف اده كنيم
اما با وجود اينكه وزن درب موتور كاهش يافت ولي نتايج ت غيير زيادي نكرد . سپس با طراحي درب
موتور كامپوزيتي با در نظر گرفتن خواص شكست توانستيم شتاب وارده به سر را به ميزان قابل
توجهي كاهش دهيم اما مشكل جابجايي زياد درب موتور و مدل سر وجود داشت كه با طر احي
(ت)
سازه ي زيرين موجي شكل در بعضي از نقاط از جابجايي هاي زياد جلوگيري شد.
در پايان با طراحي درب موتوري چند لايه متشكل از لايه ي كامپوزيت و لايه ي فلز با در نظر
گرفتن خواص شكست لايه ها و شرايط لايه لايه شدن ، نه تنها ميزان جابجايي مدل سر بسيار كاهش
يافت بلكه شتاب وارده به سر هم در ميزاني بود كه نيازمنديهاي استاندارد اروپايي را ارضا مي نمود.
-
لينک به اين مدرک :