-
شماره ركورد
6308
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6308
-
پديد آورنده
سعيد جليل زاده
-
عنوان
ارزيابي ديناميكي امنيت و رتبه بندي حوادث محتمل بر اساس شاخص تركيبي
-
مقطع تحصيلي
دكترا
-
رشته تحصيلي
مهندسي برق-قدرت
-
سال تحصيل
١٣٨٤
-
تاريخ دفاع
١٣٨٤
-
استاد راهنما
دكتر شهرام جديد
-
چكيده
چكيده عملكرد مطمئن و بهينه سيستم هاي قدرت با توجه به كمبود منابع و بحران هاي
عملكرد مطمئن و بهينه سيستم هاي قدرت با توجه به كمبود منابع و بحران هاي انرژي از اهميت زيادي
برخوردار است . پايداري سيستم بر امنيت ديناميكي آن تاثير گذاشته و حاشيه عملكرد آن را مشخص
مي نمايد. با توجه به بهره برداري سيستم هاي قدرت در نزديكي محدوده هاي عملكردشان ، كاهش
محدوده هاي پايداري و امنيت سيستم هاي قدرت مورد انتظار بوده و امكان وقوع خاموشي هاي سراسري را
پديد مي آورد . حفظ پايداري از جمله نيازهاي اساسي سيستم قدرت است و بيانگر توانايي ذاتي سيستم
است كه بتواند خود را از اغتشاشات كوچك و بزرگ ناخواسته و اغتشاشات خواسته نظير كليد زني باز
يابد و به كارش ادامه دهد . ارزيابي ديناميكي امنيت به بررسي پايداري يا ناپايداري بعد از حادثه مربوط
مي شود و نيازمند حل معادلات ديفرانسيل غيرخطي بعلاوه معادلات جبري غيرخطي است.
بدليل تعداد زياد حوادث احتمالي در سيستم هاي ب زرگ قدرت ، امكان بررسي تمام حوادث وجود ندارد .
حذف حوادث در بررسي ديناميكي امنيت ، تابع اساسي سيستم ارزيابي ديناميكي امنيت بوده و سرعت و
زمان محاسبات بستگي به موثر بودن طرح حذف حوادث دارد . روشهاي مختلف و شاخصهاي متنوعي در
مراجع براي رتبه بندي حوادث ارائه شده است تا حوادث مهم مشخص و بعد بررسي كامل فقط روي اين
حوادث صورت گيرد.
در اكثر مقالات تنها يك شاخص بيان شده و يا ناحيه پايداري براي سيستم مورد مطالعه بدست آمده
است. با توجه به اينكه در اغلب موارد ، تك تك شاخص ها نمي توانند بيانگر رتبه بندي صحيح شدت
حوادث در س يستم باشند ، لذا استفاده از شاخص تركيبي ضروري بنظر مي رسد . هدف اصلي اين پايان نامه
ارائه يك شاخص تركيبي جهت رتبه بندي شدت حوادث در يك سيستم قدرت است.
ابتدا شاخص هاي پايداري براي شبكه هاي مختلف بدست آمده و سپس با روشهاي عصبي ، فازي، ژنتيك
،الگوريتم ميانگين م ربعات و جمع شاخص ها با اعمال ضرايب وزني مساوي شاخص تركيبي بدست آمده
است. از اين ميان ، شاخص تركيبي با اعمال ضرايب وزني يكسان عملكرد مناسبي در رتبه بندي حوادث
نشان نمي دهد.
شاخص تركيبي ارائه شده در اين پايان نامه بر اساس رفتار فيزيكي تغييرات زاويه و سرعت ر وتور ژنراتورها
و توان شتاب دهنده ، هنگام وقوع خطا مي باشد . نتايج شبيه سازي ها و ارزيابي مدلها در مورد شبكه هاي
تست نمونه و دو ناحيه از شبكه قدرت ايران توانايي و قابليت اين شاخص را در مقايسه با ساير شاخص ها
نشان مي دهد.
-
لينک به اين مدرک :