چكيده
صاعقه يكي از منابع مهم توليد اضافه ولتاژ در در سيستم هاي قدرت مي باشد يستمهاي قدرت ميباشد و با توجه به استفادهي
روزافزون از خطوط انتقال تركيبي شامل خط هوايي و كابل، بررسي اضافه ولتاژهاي حاصل از
صاعقه در اين خطوط ضروري به نظر م يرسد.
در اين پاياننامه ابتدا روشهاي ارزيابي اضافه ولتاژهاي حاصل از صاعقه در كابل ها معرفي شده
سپس اين اضافه ولتاژها در يك خط كابلي محافظت شده با برقگير و متصل به خطهوايي مورد
بررسي قرار ميگيرد. حالت هاي توليد اضافه ولتاژ در خط هوايي متصل به كابل شامل جرقه بين
فاز و سيم گارد و خطاي سيم گارد بوده كه براي حالت اول از روش امواج رفت و برگشتي و
براي حالت دوم از روش ترسيم پروفيل حداكثر ولتاژ جهت بدست آوردن حداكثر ولتاژ و محل
وقوع آن در كابل استفاده شده است. روشهاي مذكور (روشامواج رفت و برگشتي و روش
ترسيم پروفيل حداكثر ولتاژ) از لحاظ دقت در تعيين حداكثر ولتاژ و محل وقوع آن در كابل مورد
مقايسه قرارگرفته سپس تاثير پارامترهاي مختلف در حداكثر اضافه ولتاژها در كابل مورد ارزيابي
قرار م يگيرد.
درنهايت يك رابطه ي رياضي جهت بدست آوردن حداكثر اضافه ولتاژ در طول كابل ارائه شده،
ترانهش بين غلاف ها براي كابل سه فاز انجام شده و تاثير انواع اتصال به زمين غلاف، دكل و
ترانهش در اضافه ولتاژها بررسي گرديده است.
كلمات كليدي: صاعقه، حداكثر اضافه ولتاژ، خط انتقال كابلي، امواج ولتاژ رفت و برگشتي