-
شماره ركورد
6576
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6576
-
پديد آورنده
جلال فرخ زاده
-
عنوان
بهينه سازي هندسي چندراهه ورودي موتور پرايد انژكتوري جهت افزايش راندمان حجمي
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو- گرايش نيرو محركه
-
سال تحصيل
دي ١٣٨٧
-
تاريخ دفاع
دي ١٣٨٧
-
استاد راهنما
پرفسور شجاعي فرد - دكتر كاكايي
-
چكيده
چكيده
امروزه يكي از مهمترين اهداف مورد توجه در طراحي موتورهاي احتراق داخلي، بهينهكردن جريان هواي ورودي جهت
افزايش توان و بهبود عملكرد مو تور اس ت. طراحي بهينه چندراهه ورودي هوا از مهمت رين موارد بهين هساز ي جريان
هواي ورودي ميباشد.
راندمان حجمي مو تور كه ملاك و معيار اصلي طراحي در تحليل جريان ورو دي به سيلندر است، نمايانگر ميزان هواي
ورودي به سيلندر م يباشد. هرچه ميزان هواي ورودي به سيلندر بيشتر باشد، عملكرد نهايي موتور مطلو بتر اس ت.
جهت بررسي راندمان حجمي، جريا ن عبوري از چندراهه ورود ي بصورت غيردائم و تراكم پذير تحليل شده، دبي
جرمي و بقيه مشخصات جريان بدست ميآيد.
در سا لهاي اخير با پيشرفت علوم نر مافزاري و سخ تافزاري و گسترش كاربرد آنها در عل م ديناميك سيالات
محاسباتي، شبي هسازي عددي به عنوان ابزاري نيرومند جهت تحليل رفتار جريان در چندراهه ورودي هوا و در نتيجه
طراحي چندراهه ورودي مورد استفاده قرار گرفته اس ت. مهمترين مزيت شبيهسازي يك چندراهه، امكان بررسي تاثير
پارامترهاي هندسي بر عملكرد آن، بدون نياز به ساخت مجدد و آزمايش آن ميباشد.
در اين تحقيق ضمن شبي هسازي س هبعدي جريان در چندراهه ورودي موتور انژكتوري خودروي پرايد، هندسه
چندراهه به منظور بهبود رفتار جريان و افزايش راندمان حجمي، بهينه سازي شده است. چندراهه اصلي و بيش از 20
،Fluent مدل شده و با استفاده از نر مافزار Catia نمونه بدست آمده از تغيير در هندسه چندراهه اصلي، در نر مافزار
رفتار جريان در آنها مورد بررسي قرار گرفته اس ت. تحليل رفتار جريان براي هر دو حالت دائم و غيردائم انجام و براي
حل عددي آنها از روش ضمني همزمان استفاده شده اس ت. شرايط م رزي مورد نياز در حالت غيردائم، از م دل ايجاد
استخراج شده است. GTPOWER شده در نرمافزار
با مقايسه نتايج حاصل از تحليل رفتار جريان در مد لهاي مورد بررسي، در مدل نهايي انتخاب شده، بهبود 24
3000 مشاهده ميگردد. rpm درصدي راندمان حجمي و درنتيجه افزايش 1 درصدي توان موتور در دور
-
لينک به اين مدرک :