-
شماره ركورد
6577
-
شماره راهنما(اين فيلد مربوط به كارشناس ميباشد لطفا آن را خالي بگذاريد)
6577
-
پديد آورنده
حسن رضا حيدري
-
عنوان
بررسي تجربي اصطكاك در موتور پرايد بمنظور كاهش توان اصطكاكي و ارائه راهكارهاي بهبود توان خروجي موتور
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
خودرو – گرايش موتور
-
سال تحصيل
آبان 1387
-
تاريخ دفاع
آبان 1387
-
استاد راهنما
پروفسور محمد حسن شجاعي فرد- دكتر امير حسن كاكايي
-
چكيده
- چكيده :
يكي از عواملي كه سبب كاهش توان مفيد خروجي موتور مي شود، اتلافهاي اصطكاكي آن مي
باشد كه شامل پمپينگ (تنفس موتو ر) ، تلفات مربوط به تجهيزات جانبي و در نهايت تلفات اصطكا ك ي
در اجزاء متحرك ، مانند رينگ و پيستون و ياتاقانها مي شود .
لذا اندازه گيري كمي ميزان ات لاف توان اصطكا كي و تعيين سهم هر بخش در آن، در يك موتور
به منظور بررسي مقدار آن و مقايسه با موتورهاي مشابه و به روز در جهت شناسايي نقاط قابل بهبود
در عملكرد موتور ، ضروري مي باش د. به همين منظور در اين پروژه در ابتدا به بررسي مفاهيم اصطكاك
ويسكوز ، اصول روغنكا ري و بررسي منابع ايجاد اصطكاك در موتور پرداخته و سپس بعد از شناخت
تجهيزات اندازه گيري توان ترمزي در موتور ، روشهاي اندازه گي ري اصطكاك در موتور توسط روشهاي
متوسط زماني و لحظه اي ارايه شده است و در قسمت پاياني با استفاده از روش تست موتورينگ ،
ميزان اصطكاك در مو تور پرايد اندازه گيري شده ، سپس مقادير بدست آمده براي اصطكاك در بخش
هاي مختلف موتور پرايد با مقادير متناظر مربوط به يك موتور مشابه و به روز مقايسه شده اند .
نتايج نشانگر اين موضوع بود كه موتور پرايد رفتاري طبيعي از لحاظ افزايش اصطكاك با دور را
دار بو ده و اختلا في تقريباً ثابت ما بين مقادير اصطكاك موتور پرايد با موتور نمونه وجود دارد، كه بعد
از بررسي ها و اندازه گيري هاي لازم مشخص شد كه ريشه اين اختلاف در عدم دقت در مونتا ژ قطعات
( گشتاور پيچه ا) ، تلرانسهاي ابعادي قطعات حسا سي چون پيستون ها و ياتاقانها، و يسكوزيته بالاي
روغن مصرفي در موتور پرايد و تكنولوژي ساخت بالا بخصوص در مكانيزم سوپاپ از لحاظ زبري سطوح
در موتور نمونه، بوده است .
كلمات كليدي : موتور ،اصول روانكاري، اصطكاك اجزاء موتور، تست موتورين گ، توان اصطكاكي
-
لينک به اين مدرک :